fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Hoe u uw contentsite-strategie kunt testen voor voortdurende verbetering

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Het beoordelen van de effectiviteit van uw contentstrategie is een integraal onderdeel van het vergroten van uw organische zichtbaarheid en het verbeteren van uw vaardigheden als SEO. Technieken zoals prognoses kunnen u helpen de waarde in te schatten die een nieuw stuk inhoud of sitewijziging voor uw bedrijf kan genereren, maar als u de real-life prestaties die aan die wijzigingen zijn gekoppeld niet registreert en deze met uw prognoses vergelijkt, kan dit betekenen dat u afhaalrestaurants over het hoofd ziet die kunnen worden gebruikt om toekomstige initiatieven te verbeteren.

Bij SMX Convert deelde Alexis Sanders, SEO-directeur bij Merkle, de tactieken die ze gebruikt om sitestrategieën te analyseren voor voortdurende verbetering. Hoewel de technieken meestal betrekking hebben op inhoud, kunnen ze ook worden toegepast op andere aspecten van een site, zoals gebruikerservaring.

Mogelijke belemmeringen voor het experimenteren en testen van uw strategie

Experimenteren kan u helpen erachter te komen wat het beste werkt voor uw merk en zijn publiek, maar alleen als u de integriteit van uw experimenten kunt waarborgen en de bijbehorende uitdagingen kunt overwinnen.

Hoog niveau van inspanning. Prognoses kunnen een hoge mate van inspanning, vaardigheid, comfort met analyses en tijd vergen. Je zult ook een model moeten bepalen om mee te werken en een aanpak formuleren die zorgt voor consistentie. Gelukkig kan de inspanning die ermee gemoeid is in de loop van de tijd afnemen: "Je kunt er beter in worden, maar het kost extra tijd en het kost tijd weg van de actie en dat is dus een van de uitdagingen waarmee veel mensen worden geconfronteerd", zei Sanders. .

Meerdere bewegende stukken. Bij grote sites werken meestal ook veel mensen om verschillende dingen op de site te implementeren. Een e-commercesite kan bijvoorbeeld verschillende teams hebben die zich toeleggen op merchandising, inventaris, het bijwerken van prijzen en ontwikkeling. "Dus het extrapoleren van een stuurprogramma kan een hele uitdaging zijn op een grote site, en ervoor zorgen dat een nauwkeurige registratie van wat er werkelijk gebeurt, is absoluut cruciaal," zei ze.

Tijd. Om een nauwkeurig beeld te krijgen van de invloed van uw wijzigingen op uw site of bedrijf, is het van cruciaal belang om uw bevindingen in de loop van de tijd vast te leggen. “Hoe vaak ga je over dingen rapporteren? Wanneer ga je uiteindelijk effect zien?” Sanders vroeg: “Een van de oplossingen die we bij Merkle hebben gezien, is door op verschillende tijdstippen te registreren en 15 dagen, 30 dagen, 60 dagen, 90 dagen nadat een bepaalde gebeurtenis heeft plaatsgevonden, te rapporteren en ervoor te zorgen dat u daarvan een verslag bijhoudt. ”

Reacties van zoekmachines. Hoe zoekmachines op uw inhoud reageren, kan ook een onverwachte uitdaging vormen: "U denkt misschien dat uw inhoud de beste inhoud ter wereld is", zei Sanders, "Het kan uw gebruikers tevreden stellen, maar zoekmachines hebben het voorrecht om te bepalen wat is het eigenlijke beste resultaat … en dus is er een bepaald niveau van gebrek aan controle dat we over die variabele hebben.”

Beperkingen van de gegevensinfrastructuur. "Als je geïnteresseerd bent in of gebruikers op een specifieke knop klikken of een specifiek pad doorlopen, en je neemt die informatie niet echt op, dan kun je er geen verslag over uitbrengen", zei ze. . Voor degenen die met deze beperkingen worden geconfronteerd, is het noodzakelijk om de juiste tracking en analyses in de toekomst in te stellen, zodat u uiteindelijk gegevens in de loop van de tijd kunt vergelijken.

Terugbrander branden. Met de verschillende actiepunten die SEO's regelmatig moeten uitvoeren, kan het moeilijk zijn om wat tijd in uw schema vrij te maken om problemen te melden en te communiceren. Toch is het iets dat prioriteit moet krijgen: "Als het werk is dat je doet, als het dingen zijn die je waardevoller kunnen maken binnen je organisatie, is het iets dat prioriteit moet krijgen voor zowel je carrière als voor toekomstige SEO's," zei Sanders. .

De effectiviteit van nieuwe inhoud analyseren

Om te bepalen hoe uw publiek uw inhoud zal ervaren: "Om te beginnen zullen we uiteindelijk moeten vertrouwen op voorspellingen, want dat wordt onze hypothese", zegt Sanders. Hiervoor raadt ze aan te vertrouwen op historische gegevens, zoals casestudies en inzichten van concurrenten, en bevindingen uit kwalitatieve tests, die u kunt uitvoeren op een steekproef van uw doelgroep.

Casestudy's. Sanders raadt aan om een register bij te houden van uw interne casestudies en links naar relevante artikelen over casestudies voor initiatieven die u in de toekomst misschien wilt proberen. Door al deze informatie te verzamelen, krijgt u een beter idee van hoe uw voorgestelde inhoud kan presteren. "Potentiële KPI's waar we naar zullen kijken, zijn onder meer omzet, verkeer, zichtbaarheidsstatistieken zoals vertoningen, ranglijsten en statistieken voor gebruikersbetrokkenheid", voegde ze eraan toe.

Competitief onderzoek. De ranglijst van concurrenten, het geschatte verkeer (dat mogelijk verband houdt met de rangschikking) en het zoekvolume zijn de meest bruikbare statistieken voor prognoses. Tools zoals Semrush, Ahrefs, BrightEdge, Conductor, AWR en Similarweb kunnen u inzicht geven in hoe uw concurrenten presteren. "Dit kan erg handig zijn als je een specifiek initiatief wilt doen dat vergelijkbaar is met wat een concurrent doet," zei Sanders, "Je kunt zien hoe ze momenteel presteren en dan raden of je ze al dan niet zult overtreffen. op bepaalde gebieden op basis van wat je daadwerkelijk gaat doen en je niveau van autoriteit binnen de ruimte.”

Voorlezen. Een pre-read is wanneer u een kleine groep die uw doelgroep vertegenwoordigt, vraagt om te reageren op een stuk inhoud. U kunt de groepsleden interviewen voor hun mening of hen enquêtes bezorgen. Interviews met schermopnames "kunnen met name handig zijn als je naar een site in het algemeen kijkt, of naar een functionaliteit, maar je kunt het ook voor inhoud gebruiken", zei Sanders, eraan toevoegend: "Wat je zoekt is: een uitgesproken mening hebben over dingen? Hebben ze een sterke affiniteit met een stuk inhoud? Wat is het leesgemak van dit stukje inhoud? Is het toegankelijk voor mensen? Die kunnen erg handig zijn voor het geven van eerste feedback en het verfijnen van wat je daadwerkelijk gaat doen met dit nieuwe stuk inhoud.”

Biologische reacties. Als uw inhoud moeilijke onderwerpen behandelt, kan het observeren van de biologische reacties van uw steekproefpubliek, zoals oogbewegingspatronen en transpiratie, ook nuttig zijn voor het testen van uw inhoudsstrategie. Tools zoals EyeQuant kunnen u helpen te documenteren hoe gebruikers op uw inhoud reageren.

Voorspelling. Met schattingen van de klikfrequentiecurve kunt u een toenemende verkeerstoename voorspellen. "We [berekenen] dat met behulp van het zoekvolume vermenigvuldigd met de klikfrequentie van onze voorspelde rangorde afgetrokken van onze huidige rangorde," zei Sanders.

Geschatte verkeerstoename = zoekvolume x (voorspelde CTR van rangorde – CTR van huidige rangorde)

"Dit kan erg handig zijn als u potentieel wilt laten zien voor een positie voor bepaalde zoekwoorden of zoekwoordensets, of als u naar een grote groep zoekwoorden kijkt, u kunt gewoon zeggen wat onze incrementele waarde zou zijn als we met één ranking op al deze zoekwoorden,” voegde ze eraan toe.

De zoekwaarde van inhoudsupdates kwantificeren

Trendgegevens. Soms is het logischer om bestaande inhoud bij te werken in plaats van helemaal opnieuw te beginnen. In dit scenario kunnen trendgegevens ook worden gebruikt om prestaties te voorspellen (naast de bovengenoemde schattingen van de klikfrequentiecurve).

Om historische trendgegevens te gebruiken om voorspellingen te maken: "We zouden een bepaald model nemen – zoals Facebook Prophet, een machine learning-model, of het nu lineaire regressie is, een SARIMA-model, een recursief neuraal netwerkmachinemodel voor de lange/korte termijn – en we zou dat gebruiken door het tijdreeksgegevens te geven van wat we momenteel hebben van elke statistiek (inkomsten, verkeer, vertoningen, wat je maar wilt) en die tijdreeksen zouden naar de toekomst projecteren, "zei Sanders. Die prognoses kunnen worden gecombineerd met bevindingen uit uw interne casestudies om u een idee te geven van hoe uw inhoud zal presteren.

Splitsen testen. In bepaalde scenario's, zoals het testen van UX-wijzigingen, kan split-testen u helpen erachter te komen wat het beste werkt om uw gebruikers te faciliteren en conversies te verhogen. "Voor SEO willen we over het algemeen geen dubbele inhoud hebben, dus als je meer dan één URL introduceert, moet je ervoor zorgen dat de bots de juiste ervaring krijgen", zei ze. , toevoegend: "Of verander de URL gewoon helemaal niet – uiteindelijk is het behouden van de URL over het algemeen de beste manier van handelen."

Als de kans bestaat dat bots van zoekmachines een van uw alternatieve ervarings-URL's vinden, kunt u het beste 302 doorverwijzen naar de hoofd-URL of de bot gewoon uitsluiten als de test over een korte periode duurt.

In termen van analyse kunnen statistieken voor gebruikersbetrokkenheid u vertellen of gebruikers de acties ondernemen die u wilt en of ze dit efficiënt doen (vergeleken met de controle-ervaring). Tools zoals Google Analytics kunnen onthullen hoe uw nieuwe ervaring zich verhoudt in termen van bouncepercentage, tijd op pagina enzovoort.

Start en leer. Deze aanpak is zo simpel als het klinkt: start gewoon de voorgestelde wijziging en kijk wat er gebeurt.

"Vaak kun je bij het opstarten in principe kijken naar elke statistiek die je opneemt," zei Sanders, "Sommige van de belangrijkste zijn de statistieken voor gebruikersbetrokkenheid: hoe gedragen gebruikers zich op je site? Voeren ze acties uit die u wilt dat ze doen, zoals het klikken op knoppen, het invullen van formulieren, blijven ze merkbaar lang op de site?”

De KPI's om naar te kijken zijn onder meer omzet, conversies, verkeer, bezoeksessies, organische klikken en vertoningen, rangschikkingsinformatie enzovoort. Betrokkenheid via sociale media kan u ook vertellen of uw publiek betrokken is bij een stukje inhoud.

Best practices voor het experimenteren en testen van uw strategie

"De belangrijkste tip die ik voor je heb, is om een nauwkeurige registratie van gebeurtenissen bij te houden," zei Sanders, "Belangrijke updates, goede en slechte, zijn absoluut cruciaal om vast te leggen – het is wat ons in staat stelt om onverschilligheid te hebben ten opzichte van de resultaten en het is iets dat stelt ons ook in staat om het risico later te kwantificeren.”

Evenzo is het belangrijk om site-updates vast te leggen of iets anders dat op de site gebeurt dat de prestaties kan beïnvloeden. Nieuws uit de branche en seizoensgebondenheid zijn ook factoren die het vermelden waard zijn, evenals branchegerelateerd nieuws, zoals updates van kernalgoritmen die van invloed kunnen zijn op ranglijsten.

Terwijl u uw experimenten uitvoert, kunnen de bovenstaande tips u helpen uw bevindingen om te zetten in casestudy's die uw team en uw belanghebbenden dienen.

Als laatste advies noemde Sanders de mentaliteit die nodig is om experimenten uit te voeren die betrouwbare resultaten opleveren: "Sta open voor kwalitatieve feedback en inzichten van uw belangrijkste publieksleden, ze kunnen u dingen vertellen waar u niet eens aan had gedacht, die kan erg handig zijn om een nieuw stuk inhoud te verfijnen of een bestaande aan te passen.”

"Resultaatonverschilligheid is absoluut cruciaal om je begrip te verfijnen", benadrukte ze, "Dus zorg ervoor dat je er niet op ingaat of de inhoud wel of niet presteert, maar meer interesse om te leren wat je daaruit kunt halen."

Wil je de hele sessie zien? Meld u aan om het volledige SMX Convert leertraject on-demand te bekijken.


Over de auteur

George Nguyen is een redacteur voor Search Engine Land, die zich bezighoudt met organisch zoeken, podcasting en e-commerce. Zijn achtergrond is journalistiek en contentmarketing. Voordat hij de industrie betrad, werkte hij als radio-persoonlijkheid, schrijver, podcast-host en leraar op een openbare school.

More To Explore