fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Inbound Link Building 101: 34 Manieren om Backlinks te bouwen voor SEO

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Inbound link building

Het staat buiten kijf dat het bouwen van grote inkomende links naar uw site hard werken is. Terwijl veel website-eigenaren hun toevlucht nemen tot spamming blog commentaar secties om hun backlinks te krijgen, dat is niet nodig en ook niet effectief voor uw SEO inspanningen.

Hoewel er veel gepraat wordt over het genereren van inkomende links, worden de nitty-gritty manieren om dat daadwerkelijk te doen zelden besproken.

Gelukkig zijn linkbuildingstrategieën niet zo moeilijk uit te voeren als veel mensen zeggen. Zie het als sociale media – als je een bron van grote inhoud bent, en je krijgt het voor de juiste mensen, dan gaan ze het delen.

Met dat in gedachten, zullen we je op weg helpen met 33 ideeën om je te helpen legitieme inkomende links op te bouwen. Lees verder om te zien hoe u deze linkbuilding tools kunt gebruiken in uw SEO strategie.

backlinks bouwen

Wat zijn backlinks: Backlinks bouwen

Wat zijn backlinks

acklinks, of inkomende links, zijn een vorm van off-pagina SEO waar je links verdient van andere websites die de lezers naar je eigen site leiden.

De persoon die de link ontvangt is degene die naar een link verwijst als een backlink.

Backlinks zijn anders dan uitgaande links (links van uw website naar een andere website) en interne links (links van de ene pagina op uw website naar de andere). Lees hier meer over de verschillen tussen alle drie de linktypes.

De juiste backlinks kunnen twee grote dingen doen voor uw website:

  • Ze kunnen verkeer naar uw website sturen. Als iemand een backlink naar uw website op zijn website of blog plaatst, kunnen zijn lezers erop klikken – en u zult profiteren van dat verwijzingsverkeer.
  • Ze kunnen u helpen om hoger in de zoekresultaten te komen. Backlinks vertellen zoekmachines dat uw website een autoriteit is over een bepaald onderwerp – dus hoe meer backlinks u verdient aan hoge kwaliteit, hoge authoriteit sites, hoe beter uw website zal rangschikken in de zoekmachine resultaten pagina’s (SERPs).
  • Een goede inkomende link komt van een gezaghebbende website, en maakt gebruik van natuurlijke ankertekst. Ankertekst is eenvoudigweg de tekstkopie die is gelinkt, zoals deze (de ankertekst daar is “zoals dit”). Natuurlijke ankertekst betekent dat u niet alleen links en rechts een hyperlink naar een trefwoord aanbrengt.

Google begrijpt de context van een link, dus meer algemene “leer meer” en “klik hier” ankertekst kan net zo waardevol zijn als trefwoordgeoptimaliseerde ankertekst.

Backlinks bouwen

1. Onderhoud een gestage blog met grote inhoud.

Het consequent creëren van geweldige bloginhoud waar mensen van nature naar willen linken is een van de meest beproefde manieren om op een organische manier inkomende links te genereren.

2. Link naar andere blogs op uw blog.

Een blog is bedoeld als een sociaal hulpmiddel. Hoe meer u linkt naar anderen – vooral wanneer u het op een consistente, opportuniteitsgestuurde manier doet – hoe groter de kans dat een van die bloggers de gunst zal teruggeven.

Plus, je kunt niet alles over alles op je blog verslaan. Het is zinvol om gebruik te maken van de rijkdom aan middelen op het web om de ervaring van uw blog beter en lonender te maken voor uw lezers.

3. Schrijf gastblogberichten.

Schrijf een geweldige blog post, en winkel het rond om blogs het zou een goede pasvorm voor. Als men accepteert, moeten ze bereid zijn om u een inkomende link in de post te geven.

Weet je niet voor wie je moet schrijven? De meeste mediakanalen staan mensen toe om originele artikelen in te dienen over onderwerpen die relevant zijn voor hun lezers. Hier zijn gastblogginginstructies en -richtlijnen voor 11 topmediakanalen, waaronder The New York Times, Business Insider, HBR.org, Mashable, en meer.

4. Cureren en publiceren van nuttige bronnenlijsten.

Hulpmiddelenlijsten zijn zowel geweldig linkbaas als nuttige inhoud voor uw lezers. Als u een uitgebreide bronnenlijst maakt, is het voor andere bloggers gemakkelijk om er een link naar te maken in hun eigen berichten in plaats van al die inhoud zelf te herschrijven en te cureren. Om u een idee te geven van hoe men er uit zou kunnen zien, is hier een voorbeeld van een lijst die we hebben samengesteld voor gratis tools en bronnen voor het maken van inhoud.

5. Doe expertises om relaties op te bouwen.

Deskundige roundups kunnen een geweldig hulpmiddel zijn voor het opbouwen van relaties met beïnvloeders. Hoewel deze roundups u misschien niet meteen veel inkomende links of leads opleveren, zal het opbouwen van relaties met influencers u helpen om solide backlinks te krijgen van gezaghebbende bronnen verderop in de lijn.

Nadat ze bijdragen aan uw roundup, kunt u hen later bereiken om te vragen naar een gastpostmogelijkheid of iets anders – terwijl u hen opnieuw bedankt voor hun bijdrage aan de vorige deskundige roundup.

Hier is een voorbeeld van een expert roundup die we hebben gedaan, waarbij we contact hebben gezocht met succesvolle marketeers en hen hebben gevraagd hoe ze aan de slag zijn gegaan.

6. Schrijf newsjack berichten.

Newsjacking is wanneer je gebruik maakt van de populariteit van een nieuwsverhaal om je eigen verkoop- en marketingsucces te versterken. Als u de eerste blogger bent die commentaar geeft op een nieuwsgebeuren, stijgt u naar de top van de SERPs door de “versheid” component van Google’s algoritme, en anderen zullen linken naar uw inhoud in hun eigen accounts van het verhaal. Lees deze blogpost voor vier newsjack-formules om u op weg te helpen.

7. Maak casestudies over uw meest indrukwekkende klanten.

Als u uw klanten er goed laat uitzien in casestudies over hun bedrijf, kunt u er zeker van zijn dat ze naar uw site zullen linken. Maar je moet ze wel goed maken. Dit betekent dat u bedrijven kiest die de beste resultaten hebben gezien, enthousiast zijn en uw product of dienst goed kennen.

Het betekent ook dat u de juiste vragen moet stellen en de casestudy op een aantrekkelijke, uitgebreide manier moet opstellen. Hier is een gratis casestudy sjabloon om u op weg te helpen.

8. Vrijwilliger om het onderwerp van een casestudy te zijn.

Waarom niet aan de andere kant van de case study link liefde? We zijn altijd op zoek naar klanten die bereid zijn om het onderwerp van een case study te zijn. Vrijwilliger uw tijd voor een van uw grote leveranciers, en krijgen een backlink van de case studie zodra het is gepubliceerd.9. Beheerdersonderzoeken.
Als u onderzoek doet, beloof dan dat u de gegevens met anderen deelt. Als u de gegevensverzameling en het kraken doet en sommige hoge autoriteitssites achteraf toegang geeft tot de bevindingen, kunt u wedden dat ze wat promotie en inbound linking voor u zullen doen om ervoor te zorgen dat u een grote steekproefomvang heeft.

9. Beheerdersonderzoeken.

Als u onderzoek doet, beloof dan dat u de gegevens met anderen deelt. Als u de gegevensverzameling en het kraken doet en sommige hoge autoriteitssites achteraf toegang geeft tot de bevindingen, kunt u wedden dat ze wat promotie en inbound linking voor u zullen doen om ervoor te zorgen dat u een grote steekproefomvang heeft.

10. Schrijf boekbesprekingen.

Als u een uitgebreide recensie geeft over de inhoud van een andere auteur, is de kans groot dat zij (en anderen) er een link naar plaatsen. Hier is een voorbeeld van een boekbespreking van InsightSquared’s blog, die de Challenger Sale samenvat in wat ze beloven een acht minuten durende lezing of minder te zijn.

Voor een nog beter beeld van de backlinks naar deze gearchiveerde webinar-pagina’s kunt u in de eerste plaats samenwerken met een ander bedrijf, merk of beïnvloeder voor het webinar. Niet alleen zorgen twee goed op elkaar afgestemde merken voor een krachtige presentatie, maar het zal ook het publiek verbreden – zelfs na afloop van het webinar. (Leer tips voor het maken van een webinar in deze blogpost).

11. Voer gratis webinars uit en plaats gearchiveerde exemplaren online.

Als het informatief is, zullen uw aanwezigen het absoluut delen. Een eenvoudige manier om dit te doen is om uw PowerPoint-presentatie om te zetten in een SlideShare-presentatie en die presentatie vervolgens in te bedden in een blogbericht. U kunt de presentatie ook opnemen in de landingspagina van het webinar, zodat iedereen die zich wil aanmelden voor een webinar die al voorbij is, de presentatie kan bekijken.

12. Creëer gratis tools.

Weet je nog dat ik het had over het samenstellen en publiceren van bronnenlijsten voor je blog? Wat denk je dat mensen opnemen en waarnaar ze linken op die bronnenlijsten? Gratis tools zijn een grote. U kunt aan de andere kant van die bronnenlijsten komen door gratis tools te maken die echt nuttig zijn voor uw doelgroep.

13. Maak deelbare sjablonen.

Net als gratis tools zijn sjablonen een ander ding dat mensen nuttig genoeg zullen vinden om naar te linken. Voordat u een sjabloon maakt, moet u nadenken over wat voor soort sjablonen het werk van mensen makkelijker zou maken. Een ontwerper kan bijvoorbeeld een bibliotheek met downloadbare sjablonen voor visitekaartjes maken waarnaar anderen steeds weer kunnen linken. Bookmarkable content is vaak het soort content dat tonnen inkomende links krijgt.

14. Maak overtuigende infographics.

Mensen houden er absoluut van om infographics te delen. Als je zelf een originele infografiek maakt, zullen mensen terug naar jou linken als de originele bron. Om de kans op een inkomende link te vergroten, kunt u uw ontwerp ook delen met de bronnen die u hebt geciteerd, en de ingebedde code voor uw infografiek gemakkelijk toegankelijk maken.

15. Maak andere vormen van visuele inhoud.

Vergeet niet dat cartoons, inhoudsvisualisaties, grafieken en dergelijke zeer populair zijn naarmate mensen meer en meer visueel worden. Plus, ze nemen een beetje tijd en geld om te maken, dus als je hebt gedaan het beenwerk, zullen anderen waarschijnlijk overslaan het gedoe van het creëren van hun eigen visuele inhoud en een link naar de jouwe in plaats daarvan.

16. Maak SlideShare-presentaties.

Snijd een van uw infographics in stukken of herbruik een van uw laatste sprekende optreden. U kunt deze op uw blog, in het resourcecentrum van uw website of zelfs op een SlideShare-account zetten voor meer links.

Houd er rekening mee dat de meest deelbare presentaties de meest overtuigende zijn. Dat betekent geweldige inhoud en een geweldig design. Lees deze blogpost voor een start-to-finish handleiding voor het vastnagelen van uw volgende PowerPoint-presentatie.

17. Doe iets grappigs.

Grappige dingen verspreiden zich als wildvuur. Denk aan de grappige grappen van binnenuit in je branche, en profiteer ervan met wat humoristische inhoud die koppelbaar is. Zelfs saaie industrieën kunnen de humor in iets vinden.

18. Schrijf persberichten over interessant bedrijfsnieuws.

Door uw PR-strategie om te zetten in een inkomende strategie creëert u kansen die er voorheen niet waren en creëert u een plek voor uw bedrijf, waardoor u een betekenisvolle mindsharing opbouwt met uw doelgroepen.

Zodra u een geweldig persbericht schrijft, plaatst u het op uw website en drukt u uw berichten uit naar een van de grote nieuwsbronnen om meer aandacht te krijgen.

19. Stuur een gezamenlijk persbericht als er een ander bedrijf bij uw nieuws betrokken is.

Dit kan helpen om duizenden andere gerelateerde sites te bereiken die, in een persbericht over alleen uw bedrijf, misschien niet gelinkt zijn aan uw site.

20. Doe wat bereik wanneer u groot nieuws of een groot stuk van de inhoud heeft.

De aandacht van de pers krijgen en gepubliceerd worden in industriepublicaties kan u helpen uw merk op te bouwen, uw zichtbare expertise te vergroten, uw geloofwaardigheid te verbeteren en, natuurlijk, backlinks te krijgen van gezaghebbende bronnen.

Maak eerst een speciale pagina over het verhaal op uw website waar ze naartoe kunnen linken als bron. Vervolgens bereikt u een handvol journalisten en/of publicaties waarvan u kunt zien dat ze uw verhaal echt waarderen. Zorg ervoor dat u context geeft aan uw verzoek, dat u zich aan hun regels houdt, dat u een overtuigende onderwerpregel schrijft in uw pitchmail en dat u behulpzaam bent, niet opschepperig.

Lees deze blogpost om meer te weten te komen over het pitchen van uw verhaal aan journalisten (met twee e-mailsjablonen in de post).

21. Stel waarschuwingen voor persaanvragen op en zoek naar mogelijkheden om offertes te versturen.

Persaanvraag alerts zijn verzoeken om informatiebronnen van journalisten. Deze journalisten zijn voortdurend op zoek naar citaten van specifieke mensen om in hun artikel op te nemen, en er zijn verschillende media die ze gebruiken om verzoeken te versturen en die citaten te vinden.

  • HARO (een van de meest populaire gratis diensten)
  • Muck Rack (betaalde dienst)
  • Gorkana (betaalde dienst)
  • SourceBottle (gratis service)
  • NARO PR (gratis service)
  • JournoRequest (Twitter hashtag gebruikt door journalisten)
  • PRrequest (Twitter hashtag gebruikt door journalisten)

Vanwege de grote hoeveelheid verzoeken die u ontvangt, raadt hij u ook aan om e-mailfilters of -mappen te maken om uzelf te organiseren. (Leer hier hoe u filters kunt maken in Gmail).

22. Schrijf en plaats artikelen.

Als u een interessante mening heeft om te delen en deze duidelijk en overtuigend kan uitdrukken in een op-ed-artikel, kunt u de kans krijgen om veel mensen te bereiken, erkenning te verdienen voor uzelf en uw organisatie, en gezaghebbende backlinks naar uw website te krijgen. Ik vind dat de meest effectieve op-ed artikelen een enkel punt maken, de persoonlijke stem van de auteur omarmen en vervolgens specifieke aanbevelingen doen.

Zodra u het artikel schrijft, richt u zich op online versies van grote kranten- en magazinepublicaties voor een uiterst waardevolle inkomende link. Hier vindt u instructies en richtlijnen voor gastpublicaties voor 11 topmediakanalen.

23. Partner met bedrijven in complementaire branches.

Het is gebruikelijk dat corporate channel partners naar elkaars grote content linken, omdat ze een gevestigd belang hebben bij elkaars succes.

U zou kunnen overwegen om te beoordelen hoeveel verkeer een partner naar uw website kan sturen door te kijken naar hun totale aanwezigheid op het web op Alexa en SimilarWeb. Deze sites kunnen helpen om een ruw idee te krijgen van het verkeer, bounce rates, trefwoorden en bronnen die mensen gebruiken om die site te vinden, evenals de volgende actie die ze ondernemen na een bezoek. Lees deze blogpost voor meer manieren om te zoeken naar de beste merkpartnerschappen.

24. Doe wat co-marketing.

U kunt ook een stap verder gaan en co-marketingpartnerschappen opbouwen. Dit betekent dat je samenwerkt met een ander bedrijf om een stukje content of product te promoten en vervolgens de resultaten van die promotie te delen. Wanneer u gebruik maakt van de relatie en het bereik van een partner, krijgt u meer links en meer buzz met minder werk.

Effectieve co-marketing hoeft ook niet ingewikkeld of duur te zijn. Zo wilden de mensen van een dierenasiel genaamd Fur Baby Rescue bijvoorbeeld gebruik maken van de honderden miljoenen lezers van BuzzFeed.

Om dit te doen, werkten ze samen met de mensen bij BuzzFeed om een artikel genaamd, “We Gave Drunk Girls a Bunch of Puppies and There Were Lots of Tears,” op te zetten en te publiceren, dat u hier kunt lezen. Het artikel is precies zoals het klinkt: Een paar dames hadden een paar drankjes, en werden vervolgens verrast met schattige (en adoptieerbare) puppy’s van Fur Baby Rescue. (Hier zijn meer voorbeelden van geweldige partnerschappen om u te inspireren).

25. Vraag naar beoordelingen.

U kunt gebruikers van uw product en industrie-experts of analisten vragen om bijvoorbeeld nieuwe functies die u uitrolt te beoordelen. U ontvangt niet alleen een inkomende link, maar u krijgt ook geweldige feedback en versterkt uw relatie met degenen die u heeft gevraagd om recensies te schrijven.

Weet u niet waar u reviews moet vragen? Bekijk dan onze lijst met de beste productbeoordelingswebsites voor B2B- en B2C-bedrijven.

26. Maak vrienden met andere webmasters in het echte leven.

Het versterken van uw relatie met andere webmasters zal de deur openen voor relevante inkomende linkverzoeken wanneer er zich in de toekomst kansen voordoen, en maakt het waarschijnlijker dat deze verzoeken niet in dovemansoren vallen.

Netwerken is een ongeëvenaarde vaardigheid om te hebben. Hoe breder en opener uw netwerk, hoe meer mogelijkheden er kunnen worden ontsloten waarvan u niet eens wist dat ze bestonden. Hier zijn 10 nuttige tips over netwerken als een pro om je op weg te helpen.

27. Zoek naar en controleer vermeldingen van je merk.

Neem contact op met webmasters over het omzetten van deze vermeldingen in inkomende links, maar alleen als het gerechtvaardigd is – zoals wanneer ze gegevens van jou citeren, bijvoorbeeld. Dit is een tactiek die ‘linkrecuperatie’ wordt genoemd.

Monitor merknamen door waarschuwingen in te stellen met behulp van tools zoals Mention of BuzzSumo, en door trefwoorden toe te voegen die betrekking hebben op uw merk of producten. Zorg ervoor dat u alle vermeldingen van uw eigen website uitsluit binnen de alert, wat u kunt doen in de instellingen van deze tools.

28. Identificeer gebroken links met behulp van site-crawling tools.

Net als bij de bovenstaande stap kunnen sommige webmasters een link naar uw site plaatsen, maar oude of gebroken links gebruiken. Dit is normaal als u uw website in de loop van de tijd wijzigt en bijwerkt. Deze inkomende links zijn echter nog steeds waardevol – en u kunt ze updaten.

Gebruik tools zoals Ahrefs Broken Link Checker, Dead Link Checker, Link Juice Recovery Tool en Screaming Frog om te scannen op gebroken links op andere websites. Vervolgens, met behulp van de bovenstaande sjabloon als inspiratie, reik je naar webmasters met een correcte link als vervanging.

29. Zoek en controleer de backlinks van uw concurrenten.

Zoek dan naar mogelijkheden waar u vergelijkbare links kunt vinden. Dit is een geweldige manier om vrij eenvoudig hoogwaardige linkmogelijkheden te vinden. Barby stelt voor om wekelijks of maandelijks een onderzoek te doen naar concurrenten om nieuwe mogelijkheden te vinden waar u gebruik van kunt maken terwijl ze nog vers zijn.

Gebruik een linkanalysetool zoals Ahrefs, Majestic of Moz’s Open Site Explorer om een lijst van de backlinks voor een van uw concurrenten te krijgen. Bekijk vervolgens welke soorten berichten backlinks verdienen en profiteer van die off-page SEO.

Bijvoorbeeld, als een van uw concurrenten gastposts schrijft voor bepaalde publicaties, is de kans groot dat die publicaties geïnteresseerd zijn in gastposts van u over vergelijkbare onderwerpen.

30. Neem “Tweet This” links op in uw inhoud.

Een deel van het verkrijgen van inkomende links is uw inhoud naar de massa brengen. Het opnemen van “Tweet This” of “Klik naar Tweet!” links voor tweetable nuggets in uw inhoud zorgt ervoor dat mensen uw inhoud vaker sociaal delen.

Het resultaat? Meer zichtbaarheid in zoekmachines, nieuwsfeeds, Twitter streams, enz. – en dus meer kans voor uw gegevens om te worden gerefereerd in de inhoud van andere mensen.

Hier is hoe een van deze links eruit ziet, uit deze stats roundup post:

Onderzoekers vonden dat gekleurde visuals de bereidheid van mensen om een stukje inhoud te lezen met 80% verhogen. [Tweet deze stat!]

Je kunt eenvoudig tweetable-links maken met behulp van de ClickToTweet-service – zonder dat je een aangepaste code hoeft te leren. Klik hier om te leren hoe u ClickToTweet links kunt genereren.

31. Installeer widgets voor sociaal delen.

Net zoals “Tweet This”-links uw inhoud halen, zo zijn er ook social shareing-knoppen en -widgets. Zet ze op uw marketingcontent, zoals casestudies, whitepapers, ebooks en blogberichten.

Als je spreekt op een evenement, maak dan een echt geweldige, deelbare presentatie die mensen zullen willen vinden, delen en zelfs een link naar later. Lees deze blogpost voor een start-to-finish gids over het vastnagelen van je volgende presentatie.

32. Sponsor of spreek op een evenement.

Evenementen geven hun sprekers en sponsors meestal grote publiciteit op de website. U kunt ook onderhandelen over inkomende links in uw voorwaarden om er zeker van te zijn dat uw tijd en middelen een gunstige inkomende link opleveren.

Als u spreekt op een evenement, maak dan een echt geweldige, deelbare presentatie die mensen zullen willen vinden, delen en zelfs een link naar later. Lees deze blogpost voor een start-to-finish gids over het vastnagelen van je volgende presentatie.

33. Help een andere webmaster om een fout op hun site te herstellen.

Weet je nog dat ik zei dat je andere webmasters moest leren kennen? Dit is een andere keer dat die connecties van pas zullen komen. Wanneer je gebroken links vindt op de sites van anderen, laat het hen dan weten (beleefd, natuurlijk), en voorzie hen van een stukje van je eigen inhoud dat een geschikte vervanger zou zijn voor die gebroken link. Wees persoonlijk, vriendelijk en behulpzaam, en dit zou een kans kunnen zijn om een relatie met die webmaster op te bouwen.

34. Geef gratis proeven en sneak-peeks van uw product weg.

Als mensen je product van tevoren te zien krijgen, willen ze dat de wereld weet dat ze deel uitmaken van het VIP-publiek, en schrijven ze misschien een recensie met een link terug naar je site.

More To Explore