fbpx

Instagram-marketing: een stapsgewijze handleiding

Instagram-marketing: een stapsgewijze handleiding

Share This Post


Is uw merk aanwezig op Instagram? Het zou moeten.

De sociale netwerksite heeft meer dan 2 miljard maandelijkse gebruikers.

Dat is een miljard, met een “b”. En 90% van die mensen volgt minimaal één bedrijf op de app.

Met dat in gedachten zou het geen verrassing moeten zijn dat Instagram wordt aangekondigd als het “#1 mediaplatform voor het opbouwen van relaties met merken”.

Instagram is een krachtig socialmediakanaal met een aanzienlijk marketingpotentieel om een ​​publiek te laten groeien en uw klanten te bereiken.

Dus als je nog geen account hebt voor je bedrijf, maak er dan nu meteen een aan. we zullen wachten

Zodra je je zakelijke Instagram-account hebt ingesteld en klaar voor gebruik, is het tijd om het te gaan gebruiken om je merk naar een hoger niveau te tillen.

In deze gids bekijken we hoe Instagram-marketing werkt, waarom het effectief is, en laten we je een strategie zien die je kan helpen nieuwe volgers aan te trekken en de verkoop snel te laten verlopen.

Hoe effectief is Instagram voor marketing?

Meer dan alleen een platform om foto’s en video’s te delen met je sociale kring, Instagram’s visuele formaat maakt het tot een waardevol onderdeel van elke e-commercestrategie.

Of je nu organische inhoud, betaalde advertenties of een hybride strategie gebruikt, Instagram is een geweldige manier om een ​​visuele aanwezigheid op te bouwen en je aanbod onder de aandacht te brengen.

Sterker nog, als platform genereert het veel meer gebruikersbetrokkenheid dan Facebook en Twitter.

n feit meer dan 47% van de sociale gebruikers in de VS tussen 16 en 34 jaar heeft producten of services op Instagram gekocht.

Zelfs zonder rekenmachine is het gemakkelijk te herkennen dat miljoenen mensen alleen al op dit socialemediaplatform dingen kopen. En u moet uw deel opeisen.

Allemaal leuk en aardig, zou je zeggen, maar hoe doe ik dat?

Eerst moet u begrijpen hoe dit platform van Meta werkt.

Soorten Instagram-marketinginhoud

Laten we beginnen met te kijken naar de verschillende soorten marketingcontent die u kunt gebruiken.

Er zijn vier hoofdtypen die u kunt gebruiken, afzonderlijk of samen: organische marketing, betaalde inhoud, influencermarketing en winkelen.

Organische inhoud

Er zijn verschillende soorten organische inhoud die je op Instagram kunt gebruiken: foto’s of statische afbeeldingen, video’s, verhalen en rollen.

De eerste is gemakkelijk te begrijpen, maar wat is het verschil tussen video’s, verhalen en reels?

Zijn het niet allemaal videocontent? Ja, dat zijn ze, maar ze worden allemaal op verschillende manieren gebruikt.

Video’s worden gedeeld op je profiel en getoond in de feeds van mensen die je volgen. Deze kunnen voor sommige accounts tot 60 minuten duren.

Verhalen zijn korte clips die ook op je profiel worden weergegeven. Ze verschijnen in de feeds van je volgers als kleine cirkels bovenaan. Deze clips, die na 24 uur verdwijnen, kunnen maximaal 60 seconden lang zijn.

Reels daarentegen is Meta’s antwoord op TikTok. Gebruikt op zowel Facebook als Instagram, dit zijn video’s van maximaal 90 seconden die eenvoudig kunnen worden verbeterd met muziek, tekst en visuele effecten.

Bovendien kun je ervoor kiezen om live te gaan met de toepasselijke naam Instagram Live. Voor marketing stelt dit u in staat om persoonlijk contact te maken met uw publiek, uw persoonlijkheid te tonen en vragen van volgers te beantwoorden.

Betaalde inhoud

Je kunt ook betalen om je inhoud onder de aandacht te brengen van Instagram-gebruikers in hun feeds, verhalen of op het tabblad Ontdekken.

Betaalde inhoud is vergelijkbaar met gewone berichten, met één uitzondering: het heeft een “gesponsorde” tag. Het kan ook functies hebben zoals knoppen, links en catalogi, die niet beschikbaar zijn in de normale inhoud.

Er zijn verschillende indelingen waaruit u kunt kiezen, waaronder afbeeldingen, video’s, rollen, verzamelingen en Verkennen, zodat u het beste type voor uw specifieke doelen kunt gebruiken.

U kunt regelmatige berichten een boost geven om ze voor een bepaalde duur bloot te stellen aan een gericht publiek, en u kunt ook volledige campagnes maken en uitvoeren.

Zoals de meeste betaalde digitale advertenties, varieert de prijs van deze betaalde advertenties op basis van targeting, concurrentie en planning.

Influencer-marketing

Sociale media hebben geleid tot een nieuw soort beroemdheid: de beroemdheid omdat hij beroemd is. Met andere woorden, beïnvloeders.

Met duizenden of zelfs miljoenen loyale volgers bieden deze mensen een enorme kans voor bedrijven die op zoek zijn naar een manier om hun producten of diensten authentiek op de markt te brengen.

Influencer-marketing, ook wel betaalde posts genoemd, omvat meestal een vorm van compensatie van het merk aan de influencer, in ruil voor een functie op hun profiel, posts, verhaal of reels.

Instagram-winkel

Met Instagram kun je je productcatalogus integreren met je profiel, zodat je rechtstreeks aan klanten kunt verkopen via je posts, Reels, etc.

Het tabblad Winkel bevindt zich bovenaan uw profiel, onder uw bio-informatie, die bezoekers naar uw winkel op het platform zal leiden wanneer erop wordt geklikt.

U kunt ook uw winkelproducten taggen in berichten op dezelfde manier als u een andere gebruiker zou taggen.

Hoe een Instagram-marketingstrategie te creëren

Als marketeer weet u hoe nutteloos het is om te proberen een publiek aan te trekken zonder een strategie.

Om het meeste uit je Instagram-marketing te halen, moet je een goed doordacht plan hebben.

Bouw uw strategie door deze stappen te volgen:

1. Bepaal je doelen

Wat hoop je te bereiken met dit platform? Wil je de naamsbekendheid vergroten? Ben je op zoek naar verkoop? Misschien wilt u uw productlijn onder de aandacht brengen? Of door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC) weergeven?

Er is geen fout antwoord en u kunt meerdere doelen hebben, maar wat u probeert te bereiken, verandert de manier waarop u uw prestaties meet.

2. Identificeer uw publiek

Instagram staat demografische targeting toe, dus je kunt heel specifiek zijn over wie je wilt targeten. Houd rekening met zaken als leeftijd, geslacht, locatie, inkomen en interesses bij het bepalen op wie u zich wilt richten.

Als u niet helemaal zeker weet op wie u zich moet richten, kijk dan wie er contact opneemt met populaire berichten en hashtags die betrekking hebben op uw vakgebied.

Bekijk vervolgens hun profielen om inzicht te krijgen in hun demografische gegevens en de dingen waarin ze geïnteresseerd zijn.

3. Raadpleeg de prijsvraag

Je concurrentie kan een van je beste informatiebronnen zijn over wat werkt en wat niet werkt op Instagram.

Voer een grondige concurrentieanalyse uit die het volgende omvat:

Identificatie van hoofd- en secundaire concurrenten. Informatie verzamelen over uw volgers en de soorten berichten die ze plaatsen. Hun activiteit analyseren om te bepalen welk type berichten de meeste betrokkenheid hebben.

4. Maak een inhoudskalender

Op dit punt zou je een goed idee moeten hebben van wat voor soort Instagram-inhoud je wilt maken. En dat betekent dat het tijd is om een ​​implementatiestrategie te ontwikkelen.

Bouw uw redactionele kalender met zoveel mogelijk details.

Het bespaart je onderweg veel tijd als je duidelijk de datum en tijd aangeeft waarop je content wilt plaatsen, het type bericht (statische afbeeldingen, Reels, Live, etc.), de hashtags die je gaat gebruiken en de bijschriften die erbij horen.

Dit is ook een goede plek om feesten en belangrijke evenementen in uw branche vast te leggen, of verkoop- of nieuwe productlanceringen in de kijker te zetten.

5. Maak uw inhoud

Oké, dus je hebt je doelen bepaald, je publiek geïdentificeerd, de Instagram-strategie van je concurrentie onderzocht en een uitgebreide contentstrategie gemaakt.

U hoeft nog maar één ding te doen voordat u begint met publiceren: de inhoud maken.

Onthoud dat alles wat u op Instagram of een andere sociale-mediasite plaatst, een weerspiegeling is van uw bedrijf. Je moet er dus voor zorgen dat het volledig in lijn is met je merkpersoonlijkheid.

Houd rekening met kleurenschema’s, het type taal dat u gebruikt en de specifieke behoeften van uw publiek.

Zorg ervoor dat elke post een doel heeft dat je probeert te bereiken en neem waar mogelijk calls-to-action (CTA’s) op.

Soorten Instagram-berichten

Weet u niet zeker wat voor soort berichten u moet plaatsen?

Het mooie van Instagram is dat je zo creatief kunt zijn als je wilt.

Ter inspiratie volgen hier enkele van de meest voorkomende dingen die bedrijven posten:

Afbeeldingen en video’s van producten en diensten. Trending topics (ook wel newsjacking genoemd) om merkrelevantie op te bouwen. Door gebruikers gegenereerde inhoud (reposts, beoordelingen, enz.). Opnamen achter de schermen die dingen laten zien die het publiek normaal niet zou zien. Inspirerende berichten om de merkreputatie en betrokkenheid te vergroten. Educatieve informatie (recepten, praktijken, enz.). Wedstrijden om opwinding, aandelen en gegevens te genereren.

Praktische tips voor Instagram-marketing

Hopelijk heb je nu op zijn minst een basiskennis van hoe je Instagram-marketing kunt gebruiken om je merk te promoten.

Dit sociale-mediaplatform biedt ongelooflijke flexibiliteit en stelt u in staat om te experimenteren met nieuwe benaderingen en ideeën om te vinden wat werkt voor uw specifieke situatie.

Dat gezegd hebbende, volgen hier enkele best practices die u kunt gebruiken om uw impact te maximaliseren:

Optimaliseer je profiel – Zoek een geweldige afbeelding voor je profielfoto, besteed wat tijd aan het schrijven van je biografie en zorg ervoor dat je een CTA toevoegt.
Vertel visuele verhalen – Mensen houden van een verhaal, zelfs in een enkele post. Zorg ervoor dat uw inhoud boeiend is en uw merkverhaal vertelt.
Post wanneer je publiek actief is – Dit kan wat experimenteren vergen, maar er is over het algemeen een beste tijd om te posten voor elk veld.
Gebruik de juiste hashtags – Je berichten moeten altijd relevante hashtags bevatten om ze beter zichtbaar te maken. Gebruik waar mogelijk niche- of branche-hashtags in plaats van generieke hashtags.
Ga in gesprek met je volgers – Wees niet gierig met comment likes en zoek naar mogelijkheden om te reageren op je volgers.
Volg je schema – Net als elke andere marketingcampagne moet je Instagram-campagne een consistente stroom hebben. Snapshots kunnen leuk zijn, maar ze zouden de uitzondering op uw strategie moeten zijn.

Laat Instagram voor je werken

Instagram is een geweldig platform om een ​​relatie met je doelen op te bouwen, klanten te informeren over je merk en je publiek uit te breiden.

En omdat het duidelijke statistieken biedt, kunt u snel een idee krijgen van wat werkt en wat niet.

Wat voor het ene bedrijf werkt, werkt niet gegarandeerd voor het andere, vooral omdat Instagram blijft evolueren. Maar dat is het mooie ervan.

Wees niet bang om te experimenteren.

Zorg ervoor dat je altijd je doelen en doelstellingen in gedachten houdt en je zult binnen de kortste keren een Instagram-superster zijn.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: Cristian Dina/Shutterstock



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!