Instagram-baas Adam Mosseri somt zijn topprioriteiten op voor 2023, die zich richten op het versterken van de distributie van content en het bouwen van nieuwe connecties.
Eerder vorig jaar zei Mosseri dat de prioriteiten van Instagram zouden liggen bij het werken aan video, messaging, transparantie en controle, en het helpen van makers om de kost te verdienen.
Mosseri gelooft dat Instagram grote stappen heeft gemaakt in de richting van die doelen, maar geeft toe dat er enkele valse starts waren.
Het lijdt geen twijfel dat Mosseri verwijst naar het herontwerp op volledig scherm dat in de zomer werd gelanceerd en dat zoveel terugslag kreeg dat Instagram terugkeerde naar de oude interface.
Als het bedrijf naar 2023 kijkt, gaat Mosseri’s visie voor het komende jaar over het samenbrengen van mensen rond de dingen waar ze van houden.
Om dit te doen, zal Instagram zich op drie dingen concentreren:
Creativiteit inspireren Nieuwe dingen ontdekken Verbindingen maken
Instagram bereikte vorig jaar een nieuwe mijlpaal en overtrof de twee miljard maandelijks actieve gebruikers. Dit betekent dat het bedrijf nog meer verantwoordelijkheid heeft om te leveren aan iedereen die dagelijks Instagram gebruikt.
Hier is meer informatie over hoe Mosseri van plan is deze drie doelen te bereiken.
1. Inspirerende creativiteit
Instagram zal mensen altijd bij elkaar brengen door hun gedeelde interesses, iets dat nooit zal veranderen. Hoewel de methoden van Instagram kunnen evolueren naarmate de technologie voortschrijdt, zal het kernconcept van het samenbrengen van mensen door middel van gedeelde interesses dat niet doen.
In 2023 zal Instagram zich blijven richten op het inspireren van mensen om creatief te zijn, het idee waarop Instagram is ontstaan.
2. Nieuwe dingen ontdekken
Instagram zal gebruikers blijven helpen nieuwe inhoud te vinden. En nee, dit gaat niet alleen over video’s.
De plannen van Instagram om zich meer te richten op video’s zijn bekend. Toch bevestigt Mosseri de toewijding van het bedrijf om mensen te helpen bij het vinden van afbeeldingen, uitgelichte inhoud van mensen die ze niet volgen en makers van inhoud buiten hun netwerk.
“Instagram zou een plek moeten zijn waar je elke keer dat je het gebruikt verbazingwekkende dingen ontdekt”, zegt Mosseri.
3. Vonk verbindingen
Instagram wil verbindingen tussen gebruikers stimuleren via de inhoud die ze in de app vinden.
Het bedrijf is van plan zich op dit aspect te concentreren om zich te onderscheiden van andere socialemediaplatforms en om interactieve en conversatiebeginnende ervaringen te promoten in plaats van passieve consumptie.
Makers zijn niet blij met de toestand van Instagram
Instagram heeft dit jaar veel werk voor de boeg om videomakers tevreden te stellen.
Opmerkingen onder de advertentie van Mosseri geven aan dat gebruikers niet tevreden zijn met de manier waarop het algoritme inhoud verspreidt.
Creators zeggen dat hun groei is vertraagd en dat ze geen nieuw publiek kunnen bereiken, hoe hard ze ook proberen zich aan te passen aan de videopush van Instagram.
Aan de andere kant zien dagelijkse gebruikers niet genoeg van de inhoud waar ze naar toe gaan op Instagram. Ze klagen dat ze meer content zien van mensen buiten hun netwerk dan van vrienden en familie.
Instagram moet snel handelen om deze problemen op te lossen voordat mensen een alternatief vinden dat aan hun behoeften voldoet.

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!