fbpx

Is bouncepercentage een Google Ranking Factor?

Is bouncepercentage een Google Ranking Factor?

Share This Post


Vertegenwoordigers van Google Zoeken hebben consequent en duidelijk aangegeven dat ze geen Google Analytics-gegevens gebruiken om websites te rangschikken.

Maar er zijn verschillen tussen wat Google zegt en wat SEO’s geloven.

Ondanks de openbare verklaringen van Google zijn sommige zoekmarketeers nog steeds van mening dat het bouncepercentage op de een of andere manier een rankingfactor is.

Waarom geloven ze dit? Is er enige geldigheid voor claims tegen de openbare verklaringen van Google?

Gebruikt Google het bouncepercentage om webpagina’s te rangschikken?

[Recommended Read:] Google-rangschikkingsfactoren: feit of fictie

De claim: bouncepercentage als rankingfactor

In het derde kwartaal van 2021 hebben erkende en gerespecteerde bronnen de mythe in stand gehouden dat het bouncepercentage een rankingfactor is.

MOZ-oprichter Rand Fishkin getweet mei 2020 dat “…Google een (relatief) bouncepercentage (of iets dat erop lijkt) gebruikt om websites te rangschikken.”

MOZ-oprichter Rand Fishkin tweette in mei 2020Screenshot van Twitter, juni 2022

Backlinko publiceerde een artikel (juni 2020) over bouncepercentage waarin hij zegt dat “bouncepercentage kan worden gebruikt als een Google-rangschikkingsfactor”.

Ze citeren een branchestudie die ze hebben gedaan en beweren dat er een verband is gevonden tussen de Google-ranglijst op de eerste pagina en het bouncepercentage.

Backlinko publiceerde een artikel (juni 2020) over bouncepercentageScreenshot van Backlinko.com, juni 2022

Later dat jaar versterkte Semrush deze bewering in december 2020 door te zeggen: “Bouncepercentage is een belangrijke rankingfactor.”

Ze hebben geen bewijs geleverd om de bewering te staven.

Is bouncepercentage een Google Ranking Factor?Screenshot van Semrush.com, juni 2022

HubSpot nam het bouncepercentage op in een samenvatting van “de 200 rankingfactoren” in een spiekbriefje over de bekende rankingfactoren van Google in juli 2021.

Bouncepercentage wordt tweemaal als factor vermeld onder ‘Factoren op siteniveau’ en ‘Gebruikersinteractie’, zonder bewijs om de bewering te staven.

Is bouncepercentage een Google Ranking Factor?Screenshot van Hubspot.com, juni 2022

Dus laten we eens kijken naar het bewijs, zullen we?

Het bewijs: bouncepercentage als rankingfactor

In ‘Hoe zoeken werkt’, zegt Google, ‘gebruiken we geaggregeerde en geanonimiseerde interactiegegevens om te evalueren of zoekresultaten relevant zijn voor zoekopdrachten.’

Is bouncepercentage een Google Ranking Factor?Schermafbeelding van Google Zoeken, juni 2022

De vage bewoording hier heeft geleid tot veel speculatie over welke ‘interactiegegevens’ Google gebruikt om zijn machine learning-systemen te informeren.

Sommige marketeers zijn van mening dat ‘betrokkenheidsgegevens’ het bouncepercentage omvatten.

Ze gebruiken een handvol studies om deze hypothese te ondersteunen.

Het bovengenoemde Backlinko-onderzoek voerde een subset van domeinen uit hun eigen dataset via Alexa om een ​​site-wide time-on-site te bepalen.

Ze ontdekten dat de gemiddelde tijd op de site voor een resultaat op de eerste pagina van Google 2,5 minuut is.

Is bouncepercentage een Google Ranking Factor?Screenshot van Backlinko.com, juni 2022

De studie gaat verder om te verduidelijken:

“Houd er rekening mee dat we niet suggereren dat tijd op de site een directe relatie heeft met hogere rankings.

Natuurlijk kan Google zoiets als tijd op de site of bouncepercentage gebruiken als een rangschikkingssignaal (hoewel ze dit eerder hebben ontkend). Of het kan het feit zijn dat inhoud van hoge kwaliteit mensen meer betrokken houdt. Veel tijd op de site doorbrengen is daarom een ​​bijproduct van hoogwaardige inhoud, die Google meet.

Omdat dit een correlationeel onderzoek is, is het onmogelijk om dit op basis van onze gegevens alleen te bepalen.”

Brian Dean bevestigde in reactie op een opmerking dat het onderzoek niet echt naar het bouncepercentage (of paginaweergaven) keek.

Is bouncepercentage een Google Ranking Factor?Screenshot van Backlinko.com, juni 2022

De Backlinko-studie, die zogenaamd een verband vond tussen de Google-ranking op de eerste pagina en het bouncepercentage, keek niet naar het bouncepercentage.

Rand Fishkin verklaarde dat Google het relatieve bouncepercentage gebruikt om websites te rangschikken en besprak dit onderwerp in 2016 met Andrey Lipattsev, Senior Search Quality Strategist bij Google Ireland.

Rand beschreef tests die hij had uitgevoerd, waarbij hij mensen zou vragen een zoekopdracht uit te voeren, op het zevende resultaat te klikken en vervolgens de komende 24 uur te kijken wat er gebeurde met de positie van die pagina voor die zoekopdracht.

De resultaten waren niet overtuigend.

In zeven tot acht tests verbeterde de classificatie een dag of twee. Rand zei dat de rangorde niet veranderde in vier of vijf tests.

Andrey antwoordde dat hij denkt dat sociale vermeldingen, links en tweets (die in feite links zijn) waarschijnlijker tijdelijk door Google worden getarget totdat ze kunnen vaststellen dat de “ruis” niet relevant is voor de intentie van de gebruiker.

Zowel het onderzoek van Backlinko als de experimenten van Rand hielpen bij het vormen van de mythe van het bouncepercentage. Maar de studie keek niet naar het bouncepercentage en de experimenten van Rand hebben geen causaal verband aangetoond tussen gebruikersgedrag en rankings.

[Download:] De complete gids voor Google-rangschikkingsfactoren.

Heeft het bouncepercentage invloed op de zoekresultaten?

Google beweert al meer dan tien jaar dat het bouncepercentage geen rankingfactor is.

“Google Analytics wordt op geen enkele manier gebruikt in zoekkwaliteit voor onze rankings.” – Matt Cutts, Google Search Central, 2 februari 2010.

“…we gebruiken geen analyses/bouncepercentage in de zoekresultaten.” – Gary Illyes, trendanalist voor webmasters bij Google, Twitter, 13 mei 2015.

“Ik denk dat er een beetje een misvatting is dat we kijken naar zaken als het bouncepercentage voor analyses als het gaat om het rangschikken van websites, en dat is zeker niet het geval.” – John Mueller, Google Webmaster Trends Analyst, Webmaster Central Office Hours, 12 juni 2022.

Waarom Google het bouncepercentage niet gebruikt als rankingfactor

Er zijn technische, logische en financiële redenen waarom Google het bouncepercentage waarschijnlijk niet als rankingfactor gebruikt.

Dit kan worden samengevat door drie hoofdfeiten in acht te nemen:

Wat meet het bouncepercentage? Niet alle websites gebruiken Google Analytics. Het bouncepercentage is gemakkelijk te manipuleren.

Wat meet het bouncepercentage?

Veel van de verwarring rond het bouncepercentage kan worden opgelost zodra mensen begrijpen wat het bouncepercentage eigenlijk meet.

Bouncepercentage is een Google Analytics-statistiek die het percentage sessies van één pagina (zonder secundaire bezoeken) op uw site meet, gedeeld door het totale aantal sessies.

Is bouncepercentage een Google Ranking Factor?Afbeelding gemaakt door de auteur, juni 2022

Marketeers interpreteren deze statistiek vaak verkeerd om te betekenen dat de webpagina niet biedt wat de gebruiker zocht.

Maar een bounce betekent alleen dat er geen meetbare gebeurtenis (secundaire impact) heeft plaatsgevonden.

Technisch gezien kan Google niet begrijpen hoe lang een gebruiker op een pagina blijft, tenzij er een tweede bezoek plaatsvindt.

Als een gebruiker 2,5 minuut besteedt aan het lezen van de webpagina (zoals uit het onderzoek van Backlinko blijkt dat dit correleert met de paginarangschikking) en vervolgens vertrekt, telt dat als een bounce omdat ze geen verdere bezoeken aan GA hebben gestuurd.

Houd er dus rekening mee dat het bouncepercentage niet noodzakelijkerwijs wijst op een slechte gebruikerservaring.

Gebruikers kunnen op een resultaat klikken, het lezen en afsluiten omdat aan hun vraag is voldaan. Dit is een succesvolle zoekopdracht en het heeft geen zin dat Google u hiervoor bestraft.

Dit is de reden waarom het onderzoek van Backlinko, kijkend naar paginatijd, niet de bewering ondersteunt dat het bouncepercentage een rankingfactor is.

[Discover:] Meer informatie over de rangschikkingsfactoren van Google.

Niet alle websites gebruiken Google Analytics

Hoewel Google Analytics een veelgebruikte analysetool is, gebruiken niet alle websites het.

Als Google het bouncepercentage als rankingfactor zou gebruiken, zou het websites met de GA-code anders moeten behandelen dan die zonder de GA-code.

Als websites zonder de GA-code niet werden gerangschikt op bouncepercentage, zouden ze in theorie meer vrijheid hebben om de inhoud te plaatsen die ze wilden.

En als dat waar zou zijn, zou het voor een leverancier onlogisch zijn om GA-code te gebruiken.

U ziet, Google Analytics is een “freemium”-service. Hoewel de meeste bedrijven hun service gratis gebruiken, betalen grotere bedrijven een maandelijks bedrag voor meer geavanceerde functies.

De betaalde versie heet GA 360 en de prijs begint bij $ 150.000 per jaar.

Er zijn momenteel 24.235 bedrijven die GA 360 gebruiken.

Dat komt neer op $ 3.635.250.000 per jaar (aan de lage kant).

Het gebruik van bouncepercentage als rankingfactor is niet in het financiële belang van Google.

Het bouncepercentage kan gemakkelijk worden gemanipuleerd

Sommigen van jullie zijn misschien nog niet overtuigd.

Je hebt misschien zelfs een verband opgemerkt tussen het verbeteren van de gemiddelde positie en het verlagen van het bouncepercentage in je dagelijkse praktijk.

Hoewel bouncepercentage en gemiddelde rangorde kunnen correleren, zijn ze zeker niet van elkaar afhankelijk.

Wat gebeurt er als je je bouncepercentage verhoogt? Zijn de ranglijsten terug naar waar ze waren?

Het bouncepercentage is gemakkelijk te manipuleren en u kunt dit experiment zelf proberen.

U moet het bouncepercentage voor deze test verhogen en verlagen als u de gemiddelde positie van een zoekopdracht in de loop van de tijd vergelijkt.

Onthoud dat het bouncepercentage sessies is met nul secundaire bezoeken / alle sessies.

Het enige dat u dus hoeft te doen om uw bouncepercentage te verlagen, is een secundaire hit te verzenden.

U kunt een gebeurtenis voor een tweede paginaweergave toevoegen met Google Tag Manager.

Breng geen andere wijzigingen op de pagina of buiten de pagina aan; grafiek van uw gemiddelde positie over drie maanden.

Verwijder dan deze extra pageview tag.

Is uw gemiddelde positie gestegen en gedaald samen met de verandering in het bouncepercentage?

Hieronder is een afbeelding van een snelle versie van deze studie op mijn eigen site; een die geen correlatie vertoont tussen het bouncepercentage en de gemiddelde positie.

Is bouncepercentage een Google Ranking Factor?Afbeelding gemaakt door de auteur, juni 2022

Ons oordeel: bouncepercentage is zeker geen rankingfactor

Is bouncepercentage een Google Ranking Factor?

Nee, het bouncepercentage is geen Google-rankingsfactor. Bouncepercentage is geen betrouwbare maatstaf voor de relevantie van webpagina’s en Google heeft herhaaldelijk gezegd dat het het niet gebruikt voor ranglijsten.

Met grote namen in de branche zoals Rand en Backlinko die hun gewicht achter het bouncepercentage werpen als een rangschikkingsfactor, is de verwarring begrijpelijk.

Experts hebben dit gebruikerssignaal met wisselende resultaten getest.

Sommige experimenten hebben mogelijk aangetoond dat correlatie tussen bouncepercentage en SERP-rangschikking in bepaalde situaties.

Andere experimenten niet, maar mensen noemen ze als bewijs.

“Bevestigde classificatiefactor” vereist een hoge mate van bewijs. Niemand heeft bewezen oorzakelijk relatie

Daar moet je in SEO op letten, ook als je vertrouwde bronnen leest.

SEO is ingewikkeld. Googlers en professionals uit de industrie maken graag grapjes dat het antwoord op elke SEO-vraag is: “Dat hangt ervan af.”

We zijn allemaal op zoek naar manieren om succes in de SERP’s te verklaren. Maar we moeten vermijden om overhaaste conclusies te trekken, die ertoe kunnen leiden dat mensen middelen investeren in het verbeteren van onbevestigde statistieken.

Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Rangschikkingsfactoren: feit of fictie?  Laten we een paar mythen ontkrachten! [Ebook]




Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!