Herinner je je de begindagen van internet nog?
Je zou de hele dag kunnen chatten met je vrienden op AOL Messenger terwijl je solitaire speelt op Yahoo-spellen. En toen pakte je moeder de telefoon om te bellen en werd je van het netwerk getrapt. goede Tijden
Als je in die tijd boodschappen ging doen, was de kans groot dat je dat deed op een site met een exact match-domein (EMD). Als u bijvoorbeeld een hondenhalsband nodig heeft, komt u waarschijnlijk terecht op een site met een adres als www.buydogcollars.com.
In die primitieve dagen van zoekmachineoptimalisatie was het gebruikelijk dat bedrijven hun exacte zoekwoordcombinatie in hun domein-URL plaatsten.
Helaas (of misschien gelukkig, afhankelijk van hoe je over EMD’s denkt), hebben oplichters en kwaadwillenden hiervan geprofiteerd door veel van deze domeinen in te pikken en naar sites van lage kwaliteit te linken.
Dus wat is waar vandaag? Heeft uw domeinnaam invloed op de zoekresultaten?
Laten we het debat eens nader bekijken.
[Download:] De complete gids voor Google-rangschikkingsfactoren
De claim: Is de domeinnaam een ranking factor?
Het hebben van een exact match-domein was vroeger een groot probleem.
In 2010 werd CarInsurance.com verkocht voor $ 49,7 miljoen – het blijft de duurste aankoop van een domeinnaam aller tijden. Het is duidelijk dat iemand domeinen beoordeelde met dit zoekwoord.
Het was (en is soms nog steeds) gebruikelijk dat mensen in de SEO-industrie EMD’s bepleiten. De claims eromheen zijn meestal dat ze onmiddellijke geloofwaardigheid opbouwen en een concurrentievoordeel creëren.
Maar herinner je je die slechte acteurs waar we het in de vorige sectie over hadden? Uiteindelijk heeft Google de URL’s van uw zoekwoorden betrapt en hun algoritme gewijzigd om ze te verdisconteren. Maar dat betekent niet dat de domeinnaam van uw website geen invloed heeft op SEO.
Het bewijs: de impact van domeinnamen op SEO
Er is veel gemengde informatie over domeinnamen en hun impact op rankings.
Het lijdt geen twijfel dat domeinnamen op een gegeven moment een rol speelden in de rankings.
In een webmastergesprek in 2011 erkende Matt Cutts, een software-engineer in de zoekkwaliteitsgroep van Google, de rol die EMD’s speelden in het zoekalgoritme van de techgigant.
Hij verklaarde echter ook:
“En dus hebben we erover nagedacht om die mix een beetje aan te passen en de knop binnen het algoritme naar beneden te draaien, zodat het, gegeven twee verschillende domeinen, niet noodzakelijkerwijs zoveel zou helpen om een domein met een heleboel trefwoorden te hebben. hem .”
En slechts een jaar later, in 2012, Cutts twitterde dat domeinen met exacte overeenkomsten van lage kwaliteit de zichtbaarheid in de zoekresultaten zouden hebben verminderd.
Ten slotte onthulde Google Webmaster Trends Analyst John Mueller in 2020 dat trefwoorden voor domeinnamen niet langer een significante rol spelen bij het bepalen van de ranglijst van zoekmachineresultaten.
Op een vraag of trefwoorden in domeinnamen van invloed zijn op de ranglijst tijdens een Ask Google Webmasters-video, zei hij: “Kortom, nee. Je krijgt geen speciaal voordeel als dit voor het hebben van een trefwoord op je eerste niveau”.
Maar dat betekent niet dat domeinnamen niet belangrijk zijn. Het zijn gewoon geen directe rankingfactoren.
Leer meer over Google ranking factoren in ons tweede editie e-book.
Ons oordeel: Uw domeinnaam is geen ranking factor, maar wel belangrijk
Nu we hebben vastgesteld dat domeinnamen GEEN deel uitmaken van uw algehele positie in zoekmachines, kunnen SEO-professionals ze gewoon vergeten, toch?
Absoluut niet.
Uw keuze voor een domeinnaam kan een belangrijk aspect zijn van uw UX en publieke imago. Uw domeinnaam is meestal het meest herkenbare aspect van uw bedrijf. Soms is dit niet uw bedrijfsnaam, maar een bepaald merk of handelsmerk.
Misschien wilt u subdomeinen overwegen of zelfs afzonderlijke domeinen voor verschillende eigendommen. Als u producten verkoopt die door wederverkopers worden aangeboden, kan dit ervoor zorgen dat uw klanten u gemakkelijker kunnen vinden.
Het gebruik van trefwoorden in uw domein helpt niet bij de positie in de zoekresultaten; als het niet correct wordt gedaan, kan het zelfs uw SEO schaden.
Maar als uw merk erg gefocust is op een bepaalde dienst of product, kan het opnemen van een trefwoord in het domein ervoor zorgen dat gebruikers in één oogopslag begrijpen waar u het over heeft. Een zorgvuldig geplaatst zoekwoord kan ook helpen om doelgroepen aan te trekken die waarschijnlijk conversies zullen genereren.
Wees niet bang om een zoekwoord te gebruiken als het erg relevant is of deel uitmaakt van uw merk.
Dus hier is de TL;DR: uw domeinnaam heeft geen directe invloed op uw Google-ranking, maar biedt in plaats daarvan mogelijkheden voor slimme webmarketeers om hun merkwaarden te weerspiegelen en meer positieve gebruikerservaringen te creëren.
Bekijk de tips van Roger Montti voor meer hulp bij het kiezen van een domeinnaam.
Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!