U weet waarschijnlijk al dat het coderen van uw website uw positie in zoekmachines kan beïnvloeden.
U weet al dat het toevoegen van fragmenten voor SEO, zoals een metabeschrijving, alt-tags en titeltags, uw zichtbaarheid in zoekmachines aanzienlijk kan verbeteren.
Maar je hebt misschien niet overwogen hoe het volume van de code in vergelijking met de hoeveelheid tekst op die pagina je rankings kan beïnvloeden.
Het is een concept dat bekend staat als ‘code-naar-tekst-verhouding’ en dat een dramatische invloed kan hebben op gebruikerservaringen, pagina-indexering en paginasnelheid.
Maar wat maakt een goede code-naar-tekstrelatie? En nog belangrijker, hoeveel invloed heeft het op uw zoekposities?
De eerste vraag is eenvoudig te beantwoorden, maar heeft een complexe uitvoering. Een pagina moet zoveel code bevatten als nodig is en tegelijkertijd zoveel inhoud als gebruikers nodig hebben.
Focussen op de exacte verhouding is in de meeste gevallen niet nodig.
De tweede factor vereist een diepere duik.
[Recommended Read:] De complete gids voor Google-rangschikkingsfactoren
De claim: Zoekmachines waarderen code-naar-tekstverhoudingen bij het rangschikken van sites
Het lijdt geen twijfel dat uw code-naar-tekstrelatie van invloed is op de manier waarop bezoekers uw website ervaren.
Sites die te veel code bevatten, hebben tragere laadtijden, wat gebruikers kan frustreren en wegjagen.
En websites met weinig code leveren mogelijk niet genoeg informatie aan een webcrawler. En als zoekmachines niet kunnen bepalen waar uw pagina over gaat, kunnen ze uw inhoud ook niet bepalen.
Maar hebben deze problemen ook een negatieve invloed op uw rankings?
Het bewijs: code-naar-tekst-effect op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines
In een Google Webmaster Office Hangout in 2018 werd Google Webmaster Trends-analist John Mueller gevraagd of de HTML-tekstverhouding van een website een rol speelde bij het bepalen van de ranglijst. Hij antwoordde ondubbelzinnig: “nee.”
Dus dat is het; zaak gesloten toch? Niet te snel.
Hoewel Google zelf niet direct rekening houdt met de code-naar-tekstverhouding, ondersteunen verschillende factoren in deze verhouding best practices voor SEO, wat betekent dat een slechte verhouding indirect de plaatsing van zoekresultaten kan beïnvloeden.
Uw code-tot-tekstverhouding kan u vertellen welke pagina’s op uw website moeten worden versterkt om meer informatie aan crawlers te verstrekken. Als uw code te schaars is, kan Google het moeilijk vinden om de relevantie ervan te bepalen, waardoor uw pagina in de zoekresultaten kan vallen.
Aan de andere kant kunnen sites die overladen zijn met code trage laadtijden ervaren. Opgeblazen en overbodige HTML is vooral problematisch voor paginasnelheid op mobiele apparaten.
Snellere laadtijden betekenen betere gebruikerservaringen, wat een belangrijke rankingfactor is. U kunt Core Web Vitals in Google Search Console gebruiken om te zien hoe uw SEO en UX samenwerken.
Evenzo kan rommelige of ongeorganiseerde code moeilijk te navigeren zijn voor webcrawlers tijdens het indexeren. Schone, compacte code is veel gemakkelijker voor bots om te crawlen, en hoewel dit geen enorm effect zal hebben op uw rankings, telt het wel.
[Ebook Download:] Google-rangschikkingsfactoren: feit of fictie
Hoe u uw code-naar-tekst-ratio kunt corrigeren
De belangrijkste reden voor het verbeteren van de code-naar-tekst-ratio is immers het creëren van een betere gebruikerservaring.
En dat begint met het valideren van je code. Een tool zoals W3C Validator helpt ervoor te zorgen dat uw site responsief en toegankelijk is, terwijl u zich houdt aan de best practices voor coderen.
Het zal u helpen bij het identificeren van ongeldige of overbodige HTML-code die moet worden verwijderd, inclusief alle code die niet nodig is om de pagina weer te geven en eventuele uitgeschreven code.
Vervolgens wil je de laadtijd van je pagina evalueren en zoeken naar verbeterpunten. De PageSpeed Insights-rapporten van Google zijn uitstekende hulpmiddelen om voor deze taak te gebruiken.
Zodra u de probleemgebieden hebt geïdentificeerd, is het tijd om ze op te lossen. Vermijd indien mogelijk het gebruik van tabellen op uw pagina’s, aangezien deze een buitensporige hoeveelheid HTML-code vereisen. Gebruik CSS voor styling en opmaak, maar plaats deze elementen waar mogelijk in aparte bestanden.
Als u Javascript of Flash gebruikt, overweeg dan om deze elementen te verwijderen. Verwijder ten slotte alle verborgen tekst en grote witte ruimtes. Wijzig het formaat en comprimeer uw afbeeldingen en houd het paginaformaat indien mogelijk onder de 300 KB.
Het oordeel: code-naar-tekst is geen rankingsignaal, maar het is nog steeds belangrijk voor SEO
Nemen zoekmachines direct uw HTML-code-naar-tekst-relatie mee bij het bepalen waar uw pagina op pagina’s met zoekresultaten terechtkomt? Nee.
Maar de kwaliteit van uw codering, de laadsnelheid van pagina’s en de verhouding tussen code en tekst spelen een indirecte rol bij SEO. Wat nog belangrijker is, het beïnvloedt de manier waarop gebruikers uw pagina ervaren.
Houd uw code-naar-tekst binnen de verhouding van 25-70% om ervoor te zorgen dat code-bloat uw website niet negatief beïnvloedt.
Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!