fbpx

Is Google MUM een zoekrangschikkingsfactor?

Is Google MUM een factor voor het rangschikken van zoekresultaten?

Share This Post


Tijdens Google I/O 2021 kondigde Google een nieuwe technologie aan, MUM (Multitask Unified Model) genaamd, die het intern zal gebruiken om zijn classificatiesystemen te helpen de taal beter te begrijpen.

Sinds de aankondiging is er veel discussie geweest over de vraag of en wanneer MUM een rankingfactor zou worden.

Wat is MUM?

MUM wordt “een nieuwe mijlpaal in AI voor het begrijpen van informatie” genoemd en is ontworpen om het voor Google gemakkelijker te maken om te reageren op complexe zoekbehoeften.

Google belooft dat MUM 1000 keer krachtiger zal zijn dan zijn voorganger op het gebied van NLP-overdrachtsleren, BERT.

MUM gebruikt een model genaamd T5, de Text-to-Text Transfer Transformer, om NLP-taken te herformuleren in een uniform tekst-naar-tekstformaat en een vollediger begrip van kennis en informatie te ontwikkelen.

Volgens Google zouden ze MUM kunnen toepassen voor het samenvatten van documenten, het beantwoorden van vragen en classificatietaken zoals sentimentanalyse.

MUM is een belangrijke prioriteit binnen de Googleplex, dus het zou op je radar moeten staan.

De claim: MUM als ranking factor

Toen Google voor het eerst het nieuws over MUM onthulde, vroegen velen die het lazen zich natuurlijk af hoe dit de zoekresultaten (vooral die van hen) zou kunnen beïnvloeden.

Google maakt elk jaar duizenden updates van zijn ranking-algoritmen, en hoewel de overgrote meerderheid onopgemerkt blijft, hebben sommige een impact.

BERT is een voorbeeld. Het werd in 2019 wereldwijd gelanceerd en geprezen als de grootste update van Google in vijf jaar.

En inderdaad, BERT bereikte ongeveer 10% van de zoekopdrachten.

RankBrain, gelanceerd in het voorjaar van 2015, is een ander voorbeeld van een algoritmische update die een substantiële impact had op de SERP’s.

Nu Google het over MUM heeft, is het duidelijk dat SEO-professionals en de klanten die ze bedienen, op moeten letten.

Roger Montti schreef onlangs over een patent dat volgens hem meer inzicht zou kunnen geven in de innerlijke werking van MUM. Dit zorgt voor een interessant leesvoer als je wilt zien wat er onder de motorkap zou kunnen zitten.

Laten we voor nu eens kijken of MUM een rankingfactor is.

[Recommended Read:] De complete gids voor Google-rangschikkingsfactoren

Het bewijs tegen MUM als classificatiefactor

In zijn MUM-presentatie van mei 2021 maakte Google-fellow en VP van Search Pandu Nayak duidelijk dat MUM-technologie nog niet in het spel is:

“De huidige zoekmachines zijn niet geavanceerd genoeg om te antwoorden zoals een expert zou doen. Maar met een nieuwe technologie, het Multitask Unified Model of MUM genaamd, komen we dichter bij het helpen van u met dit soort complexe behoeften. Dus in de toekomst heb je minder zoekopdrachten nodig om dingen voor elkaar te krijgen.”

De verwachte tijdlijn voor wanneer op MUM gebaseerde functies en updates live zouden gaan, werd vervolgens gewijzigd in “in de komende maanden en jaren”.

Op de vraag of de branche een waarschuwing zou ontvangen wanneer MUM de zoekfunctie inschakelt, Google Search Liaison Danny Sullivan zei ja.

Is Google MUM een zoekrangschikkingsfactor?Screenshot van Twitter, juni 2022

Het bewijs van MUM als classificatiefactor

Toen RankBrain werd gelanceerd, werd het pas zes maanden later aangekondigd. En de meeste updates worden helemaal niet aangekondigd of bevestigd.

Google is echter beter geworden in het delen van impactvolle updates voordat ze plaatsvinden.

BERT werd bijvoorbeeld voor het eerst aangekondigd in november 2018, geïmplementeerd voor Engelse zoekopdrachten in oktober 2019 en later dat jaar wereldwijd gelanceerd in december.

We hadden nog meer tijd om ons voor te bereiden op het pagina-ervaringssignaal en de belangrijkste webvitaliteit. Google kondigde ze meer dan een jaar voor de definitieve release in juni 2021 aan.

Google heeft al gezegd dat MUM eraan komt en dat het een groot probleem gaat worden.

Maar zou MUM verantwoordelijk kunnen zijn voor de daling van de ranglijsten die veel sites in het voorjaar en de zomer van 2021 hebben ervaren?

[Discover:] Meer informatie over de rankingfactoren van Google

Implementatie van MUM om zoekresultaten te verbeteren

Zoals beloofd heeft Google publiekelijk nieuwe en potentiële MUM-applicaties aangekondigd.

In juni 2021 beschreef Google de eerste toepassing van MUM en hoe het de zoekresultaten voor vaccininformatie verbeterde.

“Met MUM konden we binnen enkele seconden meer dan 800 vaccinnaamvariaties in meer dan 50 talen identificeren. Nadat we de bevindingen van MUM hadden gevalideerd, hebben we ze toegepast op Google Zoeken, zodat mensen tijdige informatie en ‘hoge kwaliteit over COVID-19 konden vinden’. vaccins wereldwijd’.

In september 2021 deelde Google manieren waarop het MUM in de toekomst zou kunnen gebruiken, waaronder nieuwe manieren om te zoeken met afbeeldingen en tekst, evenals een opnieuw ontworpen zoekpagina om het natuurlijker en intuïtiever te maken.

In februari 2022 verstrekte Google informatie over hoe RankBrain, neurale matching, BERT en MUM leiden tot informatie-inzicht. Dit bericht merkte het volgende op:

“Hoewel we nog in de kinderschoenen staan ​​om het potentieel van MUM te benutten, hebben we het al gebruikt om zoekopdrachten naar informatie over het COVID-19-vaccin te verbeteren en zullen we meer intuïtieve manieren bieden om te zoeken met een combinatie van tekst en afbeeldingen. naar Google Lens in de komende maanden. Dit zijn zeer gespecialiseerde applicaties, dus MUM wordt momenteel niet gebruikt om de kwaliteit van zoekresultaten zoals RankBrain, neurale matching en BERT-systemen te helpen rangschikken en verbeteren”.

In maart 2022 bracht Google een update uit over hoe MUM werd toegepast op zoekopdrachten met betrekking tot een persoonlijke crisis.

“Nu, met behulp van ons nieuwste AI-model, MUM, kunnen we automatisch en nauwkeuriger een breder scala aan persoonlijke crisiszoekopdrachten detecteren. MUM kan de intentie achter de vragen van mensen beter begrijpen om te detecteren wanneer een persoon het nodig heeft, waardoor we betrouwbaarder betrouwbare , bruikbare informatie op het juiste moment. We zullen MUM gaan gebruiken om deze verbeteringen in de komende weken door te voeren.”

Later in de post beschreef Google hoe MUM de zoekresultaten zou kunnen verbeteren.

“MUM kan kennis overdragen in de 75 talen waarin het is opgeleid, wat ons kan helpen de beveiligingsmaatregelen over de hele wereld veel efficiënter op te schalen. Wanneer we een MUM-model trainen om een ​​taak uit te voeren, zoals het classificeren van de aard van een query, leert het dit te doen in alle talen die het kent.

We gebruiken bijvoorbeeld AI om nutteloze en soms gevaarlijke spampagina’s in zoekresultaten te verminderen. In de komende maanden zullen we MUM gebruiken om de kwaliteit van onze spambeveiligingen te verbeteren en deze uit te breiden naar talen waarvoor we zeer weinig trainingsgegevens hebben. We zullen ook persoonlijke crisisvragen over de hele wereld beter kunnen detecteren, door samen te werken met vertrouwde lokale partners om nuttige informatie in veel meer landen weer te geven.”

Ons oordeel: MUM zou een rankingfactor kunnen zijn

Beoordelingsfactormeter: mogelijk

Hoewel Google MUM nog niet gebruikt als signaal voor het rangschikken van zoekresultaten, is het waarschijnlijk dat dit in de toekomst zal gebeuren.

In verschillende berichten over MUM op The Keyword-blog belooft Nayak dat MUM dezelfde rigoureuze testprocessen zal ondergaan als BERT voordat Google het in de zoekresultaten implementeert.

Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Rangschikkingsfactoren: feit of fictie?  Laten we een paar mythen ontkrachten! [Ebook]




Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!