fbpx

Is het een Google ranking factor?

Is het een Google ranking factor?

Share This Post


Verschillende HTML-elementen maken tekst op zodat websitebezoekers en crawlers van zoekmachines gemakkelijk belangrijke delen van uw inhoud kunnen identificeren.

Maar kunnen deze elementen van invloed zijn op uw zoekrangschikking?

Lees verder om erachter te komen of tekstopmaak een Google ranking factor is.

[Recommended Read:] De complete gids voor Google-rangschikkingsfactoren

De claim: tekstformaat als rankingfactor

U kunt HTML-elementen gebruiken om tekst op een aantal manieren op te maken; bijvoorbeeld:

Er wordt vetgedrukte tekst gebruikt . Geeft het belang, de ernst of de urgentie van het gebruik aan . Maak de tekst cursief met . Geef nadruk en betekenis aan met behulp van . Onderstreep de tekst met .

i om van te verschillen i aangezien de eerste semantisch belang aangeven, terwijl de laatste stijlen zijn die aangeven hoe woorden op het scherm verschijnen.

Dit is een belangrijk onderscheid dat we later zullen bespreken.

Sommigen zijn van mening dat het gebruik van HTML-elementen om specifieke woorden voor Google te markeren, rechtstreeks van invloed kan zijn op de positie van een webpagina voor die zoekwoorden.

Maar hebben ze gelijk?

Bewijs van tekstformaat als classificatiefactor

Matt Cutts van Google leek in een video van Google Search Central uit 2013 aan te geven dat HTML-tekstopmaak een rankingfactor is.

Of deed hij dat?

Een kijker had gevraagd: “Wat is in SEO-termen het verschil tussen? tag ik tag om bepaalde woorden in de tekst te benadrukken?”

Cutts merkte op dat hij deze vraag eerder, in 2006, had beantwoord en niet dacht dat het antwoord was veranderd.

“In die tijd, telkens als we controleerden, i ze werden precies hetzelfde behandeld in termen van rangschikking en score en hoe ze worden geïndexeerd en al dat soort dingen.

Evenzo is er ook de en de wat cursief betekent, en ze werden precies hetzelfde behandeld.

Je zou elk van hen kunnen gebruiken, en het zou geen verschil maken in termen van Google rankings.”

Een Google-patent verleend in 2014 suggereert ook dat rangschikkingsalgoritmen extra gewicht geven aan vetgedrukte/cursieve tekst:

“Een bestaande techniek voor het meten van documentkwaliteit berekent een score voor het ophalen van informatie (IR), een maatstaf voor de relevantie van een document voor een zoekopdracht.

De IR-score kan op verschillende manieren worden gewogen. Overeenkomsten in de titel van een document kunnen bijvoorbeeld zwaarder wegen dan overeenkomsten in een voettekst.

Op dezelfde manier, overeenkomsten in tekst met een groter, vet of cursief lettertype kunnen meer worden gewogen die overeenkomen in platte tekst.”

Natuurlijk wordt niet alles wat Google patenteert in algoritmen gebruikt.

[Discover:] Meer informatie over de rangschikkingsfactoren van Google

Bewijs tegen tekstformaat als rangschikkingsfactor

In de video waarnaar hierboven wordt verwezen, zegt Cutts dat Google beide typen HTML-elementen hetzelfde behandelt vanuit een rangschikkingsperspectief.

Het zegt niet of ze de classificatie überhaupt beïnvloeden. Mogelijk hebben ze nog steeds geen invloed.

Google heeft nooit het HTML-formaat als rankingfactor bevestigd of ontkend.

In de Google Developer Documentation Style Guide geeft Google advies over HTML en semantische opmaak. U moet met name geen HTML-elementen gebruiken voor visuele opmaak.

“De Het element geeft de nadruk aan, niet cursief als zodanig. Gebruik het niet om iets dat niet onderstreept moet worden cursief te maken; gebruik in plaats daarvan voor niet-beklemtoonde cursief.

De Het item geeft groot belang aan, niet vet als zodanig. Om een ​​woord vet te maken dat geen groot belang verdient, gebruik je item.”

Dit suggereert dat tags zoals i zijn belangrijk voor het begrijpen van de pagina’s.

John Mueller reageerde op een getweete vraag over vetgedrukte tekst in het bijzonder in 2017maar nogmaals, het antwoord is enigszins dubbelzinnig en open voor interpretatie:

“Uiteindelijk haal je waarschijnlijk meer uit vetgedrukte tekst voor menselijke gebruikers / bruikbaarheid. Bots vinden het misschien leuk, maar ze zullen niets kopen.”

Veel paginafactoren zijn sinds het begin van de jaren 2000 in belang afgenomen.

Maar dit is wat de logica ons vertelt: als je een term wilt rangschikken, gebruik dan gewoon dat woord in je inhoud en dan is vet (of cursief, of vet en cursief) elke keer dat je het gebruikt niet genoeg om het in de rangschikking.

Müller, a 2021bevestigde dat tekstopmaak zowel gebruikers als bots kan helpen om te zien wat u op een pagina wilt markeren.

“Het is in wezen semantische HTML: het maakt het voor bots en gebruikers gemakkelijker om te herkennen wat jij denkt dat moet opvallen op een pagina. Titelhulp, koptekst, hulp bij het markeren in de tekst (zoals vet of vet, enz.)), tabellen voor tabelgegevens, lijsten als lijsten, enz.

Maar in de volgende tweet bevestigde hij ook dat het niet zou helpen met de ranglijst.

“Deze dingen zorgen ervoor dat uw site niet hoger wordt in de ranglijst, maar vooral als het gaat om het beter begrijpen van pagina’s, kunnen de kleine dingen helpen. Zie het meer als relatieve on-page targeting; als u 5 “SEO-punten” heeft , waar moeten ze op deze pagina voor worden gebruikt?”

In een Google SEO-spreekuur vanaf dezelfde datum besprak Mueller een argument over de vraag of vetgedrukte delen van je alinea je SEO zouden kunnen verbeteren.

Na te hebben verwezen naar de video van Matt Cutts uit 2012, legt hij uit dat semantische HTML het mogelijk maakt om meer betekenis te geven aan een deel van de pagina met de juiste opmaak.

“Dus meestal proberen we te begrijpen waar de inhoud van een webpagina over gaat, en we kijken naar verschillende dingen om erachter te komen wat hier echt wordt benadrukt. En dat omvat zaken als paginakoppen, maar het omvat ook dingen als wat is eigenlijk vetgedrukt of benadrukt in de tekst van een pagina.

Dus tot op zekere hoogte heeft dat een beetje extra waarde, omdat het een duidelijk signaal is dat je echt denkt dat deze pagina of deze paragraaf over dit onderwerp gaat.

En meestal komt dat overeen met waar we denken dat de pagina toch over gaat. Het verandert dus niet veel. Het andere is dat dit grotendeels relevant is binnen de webpagina.

Dus als je zegt, nou, ik ga gewoon mijn hele pagina vet maken, en dan zal Google denken dat mijn pagina de belangrijkste is, en dan door alles vet te maken, is eigenlijk niets vet omdat het hetzelfde is.

Terwijl, als je een handvol zinnen of woorden neemt op de volledige pagina waar je zegt, dit erg belangrijk voor me is, en je ze vet maakt, het voor ons veel gemakkelijker is om te zeggen, wel, er is hier veel tekst en dit is mogelijk een van de belangrijkste punten op deze pagina. En we kunnen het een beetje meer waarde geven

En in feite is wat in dat type is opgenomen, alles rondom semantische HTML, waar je een pagina een beetje meer betekenis geeft door de juiste opmaak voor de pagina te gebruiken. En vanuit ons oogpunt is dat een goede zaak. Het helpt ons de pagina een beetje beter te begrijpen.

Dus als u het wilt vereenvoudigen tot een antwoord van één woord, helpt het dan om belangrijke punten in een alinea vetgedrukt te maken voor SEO? Jazeker. Het helpt ons die alinea of ​​die pagina beter te begrijpen.”

Tekstformaat als rankingfactor: ons oordeel

Sorteerfactor: Mogelijk

Zoals u kunt zien, kan tekstopmaak van invloed zijn op hoe zoekmachines de belangrijkste inhoud op een pagina bepalen.

Maar vetgedrukte inhoud op een pagina is waarschijnlijk niet het ding dat u boven uw concurrenten plaatst in de zoekresultaten.

Toch helpt een juiste opmaak gebruikers en zoekmachines om de belangrijkste punten in uw inhoud te vinden.

U kunt meer leren over semantiek op tekstniveau en hoe u deze elementen op de juiste manier kunt gebruiken in de WHATWG Community HTML Living Standard-bron die wordt geleverd door Apple, Google, Mozilla en Microsoft.

Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Rangschikkingsfactoren: feit of fictie?  Laten we een paar mythen ontkrachten! [Ebook]




Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!