fbpx

Is het een Google ranking factor?

Is het een Google ranking factor?

Share This Post


AMP is een HTML-framework waarmee voor desktop geoptimaliseerde sites ultrasnelle mobiele versies van webpagina’s kunnen leveren.

AMP is een creatie van Google, wat heeft geleid tot beweringen dat het pagina’s een positievoordeel geeft in mobiel zoeken ten opzichte van niet-AMP-pagina’s.

Als je erover nadenkt, vinkt AMP verschillende vakjes aan die suggereren dat het een rankingfactor kan zijn:

Mogelijk gemaakt door Google ✅ Maakt websites mobielvriendelijker ✅ Verbetert de paginasnelheid ✅

Ondanks het actief aanmoedigen van mensen om het te gebruiken, ontkent Google beweringen dat AMP een rankingfactor is.

Zaak gesloten, toch?

Het is gemakkelijk om te zeggen dat AMP een site geen positievoordeel geeft en het daarbij laat.

Maar we kunnen het niet wegpoetsen en de impact negeren die het heeft op andere elementen die er wel toe doen voor SEO.

Dit is wat het bewijs zegt over de impact van AMP op zoekresultaten en het verband met andere rankingfactoren.

En mocht je nog meer vragen hebben over wat wel en niet een Google ranking factor is, dan beantwoorden we ze allemaal in het nieuwste e-book Google Ranking Factors: Fact or Fiction.

De claim: AMP als rankingfactor

De claim hier is simpel: AMP geeft pagina’s een ranking boost in de zoekresultaten van Google.

Discussies over AMP als rankingfactor begonnen toen Google de technologie in 2018 lanceerde.

Omdat?

Mensen denken dat AMP een rankingfactor is omdat Google een gevestigd belang heeft bij het succes ervan als technologie.

Google is verantwoordelijk voor het maken van AMP en moedigt het gebruik ervan actief aan als onderdeel van een grotere inspanning om het internet te versnellen.

In theorie zou Google de acceptatiegraad van AMP kunnen verhogen door er een ranking-signaal van te maken.

De stijging van de ranking zou een beloning zijn voor het gebruik van de nieuwe technologie van Google. Dit zou natuurlijk oneerlijk zijn tegenover elke site die geen AMP gebruikt.

Als Google AMP zou gebruiken om zoekresultaten te rangschikken, zou je kunnen stellen dat het sites zou dwingen hun technologie te gebruiken om relevant te blijven.

Gelukkig is dat niet hoe zoeken werkt.

Maar AMP is op geen enkele manier irrelevant voor SEO.

Laten we eens kijken naar het bewijs over hoe AMP SEO beïnvloedt.

Het bewijs tegen AMP als classificatiefactor

Deze is vrij eenvoudig – Google heeft het bevestigd dat AMP geen rankingfactor is. Opnieuw. En nog een keer.

In de geavanceerde SEO-gids van Google zegt het bedrijf dat het scoort allemaal pagina’s met dezelfde tekens:

“Hoewel AMP zelf geen rangschikkingsfactor is, is snelheid een rangschikkingsfactor voor Google Zoeken. Google Zoeken past dezelfde standaard toe op alle pagina’s, ongeacht de technologie die is gebruikt om de pagina te maken” .

Dit citaat verwijst naar iets dat we eerder noemden over de impact van AMP op andere zaken, zoals paginasnelheid, die bevestigde rankingfactoren zijn.

Sites die AMP gebruiken, kunnen mogelijk profiteren van deze andere signalen.

Sinds juli 2018 is paginasnelheid een rankingfactor voor mobiele zoekopdrachten.

Omdat AMP pagina’s direct laadt, kan het sites helpen om sterkere rankingsignalen te sturen voor de snelheid van mobiele pagina’s.

Een hogere snelheid kan leiden tot betere rankings. Sites kunnen echter dezelfde signalen genereren zonder AMP.

Kernwebvitaliteit

De Core Web Vitals van Google werden rankingfactoren met de release van de Page Experience Update in juni 2021.

Vóór de release van de update was de communicatie van Google met site-eigenaren altijd dat AMP kan helpen bij het behalen van ideale Core Web Vitals-scores.

“Er is een grote kans dat AMP-pagina’s aan de drempels zullen voldoen. AMP gaat over het leveren van hoogwaardige, gebruikersgerichte ervaringen; de oorspronkelijke ontwerpdoelen zijn nauw afgestemd op wat Core Web Vitals tegenwoordig meet.

Dit betekent dat sites die met AMP zijn gebouwd, waarschijnlijk gemakkelijk aan de Web Vitals-drempels kunnen voldoen.”

Google presenteerde gegevens waaruit bleek dat AMP-domeinen vijf keer meer kans hadden om Core Web Vitals door te geven dan niet-AMP-domeinen.

Het overschrijden van de drempels van Google’s Core Web Vitals kan de zoekpositie van een site verbeteren.

Nogmaals, net als bij het verhogen van de paginasnelheid, kunt u dit bereiken zonder AMP.

Daling in AMP

AMP had vroeger verschillende voordelen die de manier waarop een pagina in zoekresultaten wordt weergegeven, konden verbeteren.

De carrousel Top Stories van Google verschijnt bijvoorbeeld bovenaan de zoekresultaten bij het zoeken naar nieuws en accepteert meestal alleen AMP-pagina’s.

Het in aanmerking komen voor Featured Stories was een tijdje een AMP-exclusief rankingvoordeel.

Dit veranderde in juni 2021 met de release van de Page Experience Update, die het nu mogelijk maakt voor niet-AMP-pagina’s om in de topverhalen-carrousel te verschijnen.

Een ander uniek kenmerk van AMP-pagina’s was dat er een bliksemschichtpictogram in de zoekresultaten verscheen om aan te geven welke pagina’s snellere ervaringen opleverden.

Google heeft dit pictogram afgeschaft. AMP-pagina’s zijn nu niet te onderscheiden van gewone pagina’s in zoekresultaten.

De daling van de AMP zet door

Sinds de eerste versie van dit eBook werd gepubliceerd, bleef AMP gestaag achteruitgaan.

Als reactie op klachten van uitgevers en lezers, omzeilt een update van Google Nieuws voor mobiel AMP-URL’s en wordt verkeer rechtstreeks naar de websites van uitgevers gestuurd.

Google heeft een lange geschiedenis van het introduceren van nieuwe tools, het promoten ervan en het jaren later met pensioen gaan. Voorbeelden zijn de mislukte sociale netwerksite Google+ en Skype-concurrent Google Hangouts.

AMP is nog niet met pensioen, maar het zou een teken zijn voor Google om te zeggen dat deze webtechnologie die het heeft ontwikkeld niet langer relevant is.

Het is niet alleen Google die het zegt, andere webbedrijven verwijderen AMP van hun platforms.

Twitter ondersteunt geen AMP-links meer en behandelt ze alsof Google Nieuws bezoekers omleidt naar de domeinen van uitgevers.

Naarmate meer bedrijven de prevalentie van AMP blijven beperken, is er geen reden waarom u iets anders zou moeten doen op uw website.

Als u momenteel AMP gebruikt en tevreden bent met hoe uw webpagina’s presteren in de zoekresultaten, blijf dan doen wat u doet.

Als de dag komt dat Google het AMP-project afsluit, is het niet zo dat je website ermee ophoudt. AMP is HTML-code die wordt gecrawld en geïndexeerd zoals al het andere op internet.

Ons oordeel: AMP is geen rankingfactor

AMP: Is het een Google ranking factor?

Google heeft meerdere keren bevestigd dat AMP geen Google ranking factor is.

Het heeft ook niet langer unieke voordelen die de klikfrequenties kunnen beïnvloeden, zoals een onderscheidend pictogram en exclusiviteit voor Topverhalen.

AMP kan een positieve invloed hebben op andere rankingfactoren (bijvoorbeeld snelheid), maar het is geen factor op zich.

Meer informatie over rangschikkingsfactoren: Google rangschikkingsfactoren: feit of fictie.

Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Rangschikkingsfactoren: feit of fictie?  Laten we een paar mythen ontkrachten! [Ebook]




Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!