fbpx

Is het een rankingfactor van Google?

Is het een rankingfactor van Google?

Share This Post


Veel bedrijven en marketeers zijn van mening dat Domain Authority een groot probleem is.

Er zijn overal handleidingen over hoe u de domeinautoriteit van uw website kunt vergroten om betere posities in de zoekresultaten te krijgen.

Maar leidt een hogere domeinautoriteit echt tot betere rankings?

In dit hoofdstuk onderzoeken we wat domeinautoriteit is en het bewijs dat het een rankingfactor van Google is.

[Ebook:] Download de complete gids voor Google-rangschikkingsfactoren

Wat is domeinautoriteit?

Om te begrijpen of domeinautoriteit deel uitmaakt van het algoritme van Google, moeten we eerst begrijpen wat domeinautoriteit is.

Ten eerste is er Domain Authority (het concept) en Domain Authority (DA), de maatstaf van Moz.

Zoals beschreven door VentureSkies, is de algemene definitie van domeinautoriteit als volgt:

“De domeinautoriteit van een website beschrijft het belang van de site voor een specifiek onderwerp [and] relevantie voor… zoektermen..”

Dan is er de Domain Authority Score van Moz, of DA, die de statistiek definieert als “… een door Moz ontwikkelde rankingscore voor zoekmachines die voorspelt hoe waarschijnlijk het is dat een website scoort op de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s)”.

Moz Domain Authority wordt berekend op basis van tientallen factoren, waaronder het aantal gekoppelde hoofddomeinen en het totale aantal koppelingen. De score zelf wordt weergegeven op een schaal van 100 punten.

Het is vermeldenswaard dat Moz niet het enige SEO-platform is dat een statistiek heeft ontwikkeld om website-autoriteit te meten. Je zult ook vinden dat:

Ahrefs heeft een Ahrefs Domain Ranking en Rating. AR rangschikt websites in de Ahrefs-database op basis van de grootte en kwaliteit van hun backlinks, terwijl Domain Rating de sterkte van het backlinkprofiel van een website toont in vergelijking met andere uit de Ahrefs-database op een schaal van 100 punten. Semrush heeft een autoriteitsscore die de algehele kwaliteit en SEO-prestaties van een domein of webpagina meet. Majestic heeft flow metrische scores die het aantal links dat een website heeft en de kwaliteit van de inhoud van de website meten.

De claim: domeinautoriteit als rankingfactor

Veel artikelen die Domain Authority bespreken, noemen het Search Engine Ranking Score en suggereren dat het een goede voorspeller is van de prestaties van een website in de SERP’s voor gerichte zoekwoordzinnen.

Dit kan ertoe leiden dat sommigen geloven dat Domain Authority een rankingfactor is voor zoekmachines zoals Google.

Er is zelfs een interessante Twitter-thread 2020 van Moz mede-oprichter Rand Fishkin, die interne Google-documenten laat zien, die suggereren dat Google een vergelijkbare statistiek heeft als domeinautoriteit.

Maar lees verder: het bewijs wordt duidelijk.

[Discover:] Meer informatie over de rankingfactoren van Google

Domeinautoriteit als rankingfactor: het bewijs

De website van Moz zegt dat de Domain Authority Score geen invloed heeft op de zoekresultaten van Google.

“Domeinautoriteit is geen rankingfactor van Google en heeft geen effect op SERP’s.”

In 2015, werd Google’s Head of Sunshine and Happiness Gary Illyes gevraagd naar de overgang van HTTP naar HTTPS. Uw antwoord:

“We hebben geen ‘bevoegdheid’, maar de borden moeten erdoor, ja.”

In 2016Illyes reageerde op een vraag of het toevoegen of verwijderen van pagina’s van een website invloed had op de domeinautoriteit.

“Dus mijn probleem is dat ik niets in de ranglijst weet dat zich vertaalt naar ‘domeinautoriteit’, dus ik kan geen antwoord geven”

Een paar weken latertijdens een discussie over het linken naar afbeeldingsbestanden of webpagina’s om de domeinautoriteit te beïnvloeden, antwoordde Illyes:

“We hebben eigenlijk geen ‘algemene domeinautoriteit’. Een tekstlink met ankertekst is echter beter”

Van daaruit vindt u veel bevestigingen van John Mueller, Google’s Search Advocate, dat Domain Authority bestaat maar niet wordt gebruikt door Google.

In december 2016Mueller reageerde op een opmerking over een desktopdomein met een hogere autoriteit.

“Google gebruikt geen “domeinautoriteit””

In 2018 vroeg iemand of domeinautoriteit bestond in een Reddit AMA met Mueller.

Mueller’s reactie erkende dat:

“Natuurlijk bestaat het, het is een Moz-tool.”

Later dat CursusToen hem op Twitter werd gevraagd of de Domain Authority bestond, antwoordde Mueller opnieuw:

“‘Domain Authority (DA) is een rankingscore voor zoekmachines ontwikkeld door Moz’, dus het bestaat = ja. Zoekmachines gebruiken het niet.”

In 2019Toen hem werd gevraagd naar een site-brede statistiek vergelijkbaar met Domain Authority op Twitter, antwoordde Mueller:

“We gebruiken geen domeinautoriteit. Over het algemeen proberen we onze statistieken zo gedetailleerd mogelijk te hebben, soms is dat niet zo eenvoudig, in welk geval we de zaken wat breder bekijken (we hadden het bijvoorbeeld over ‘dit met betrekking tot enkele van de oudere kwaliteitsupdates).

Later dat Cursus, vroeg een Twitter-gebruiker of de daling van het zoekmachineverkeer te wijten was aan een verlies van domeinautoriteit. Müller antwoordde:

“We gebruiken geen domeinautoriteit, het is een statistiek van een SEO-bedrijf. Ik raad aan om een ​​thread in het helpforum te starten met de details, inclusief de URL’s en zoekopdrachten waarin je wijzigingen ziet.”

In 2020, ontving Mueller nog een vraag over domeinautoriteit. Deze keer vroeg iemand of backlinks van websites met een hoge domeinautoriteit belangrijk zijn voor de ranking van websites. Uw antwoord:

“We gebruiken helemaal geen domeinautoriteit in onze algoritmen.”

Een paar maanden laterMueller werd gevraagd hoe belangrijk Domain Authority was om webpagina’s sneller te crawlen op Twitter.

“Voor alle duidelijkheid, Google gebruikt helemaal geen domeinautoriteit * als het gaat om crawlen, indexeren of zoekrangschikking. Dat is vrij duidelijk op hun site.

We doen echter index-tweets die erover praten.”

Tot nu toe lijken Google-vertegenwoordigers duidelijk dat domeinautoriteit niet wordt gebruikt. In een interview eind 2020 met SearchLove werd Mueller echter gevraagd of Google een statistiek had die vergelijkbaar was met domeinautoriteit.

In tegenstelling tot de vorige, verwijst dit antwoord naar een mogelijke DA-achtige statistiek in het algoritme van Google.

“Ik weet niet of ik het zo autoriteit zou noemen, maar we hebben een aantal statistieken die meer op siteniveau zijn, sommige statistieken meer op paginaniveau, en sommige van die statistieken op siteniveau kunnen een soort van kaart brengen in soortgelijke dingen.”

In 2022 beantwoordde Mueller nog een vraag over domeinautoriteit op Reddit. De vraag was hoe je een website kunt vergroten met een domeinautoriteit van 31. Mueller antwoordde:

“Ik ben een beetje verscheurd. Om te beginnen heb je geen DA nodig voor Google Search. Google gebruikt het * helemaal niet *. Als je wilt dat je site hoger scoort in de zoekresultaten, moet je je concentreren op een iets anders, of gebruik er in ieder geval andere statistieken voor. Dit is meestal de reden waarom DA als statistiek door veel SEO’s wordt afgekeurd. Voor de context: ik denk niet dat ik ooit DA heb opgezocht in de 14 jaar dat ik Ik heb dit gedaan.”

Hij gaf aanvullend advies over hoe men de autoriteit van een domein kon verbeteren door zich te concentreren op een onderwerp met weinig concurrentie en door “… een redelijke verzameling geweldige inhoud” over dat onderwerp te creëren.

Hij benadrukte dat gebruikerssignalen, en niet een soort autoriteitsscore, de naald zouden bewegen.

[Recommended Read:] Google-rangschikkingsfactoren: feit of fictie

Domeinautoriteit als rangschikkingssignaal: ons oordeel

Domeinautoriteit: is het een Google-rangschikkingsfactor?

De Domain Authority (DA) van Moz is vergelijkbaar met de Domain Rank (DR) van Ahrefs, de Authority Score van Semrush en de Flow Metric Score van Majestic.

Dit zijn allemaal autoriteitsstatistieken die worden berekend door tools van derden die geen echt effect hebben op de positie van zoekmachines.

Terwijl Mueller ooit suggereerde dat Google statistieken heeft die overeenkomen met zaken als Domain Authority, heeft hij herhaaldelijk het gebruik van Domain Authority door Moz op Twitter en Reddit ontkend.

Hij merkte ook op dat ze niets wat ze intern doen “domeinautoriteit” noemen.

We kunnen dus concluderen dat domeinautoriteit zeker geen ranking factor is.

Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal





Source link

More To Explore

Bing AI voicechat komt naar de desktop
Marketing Nieuwtjes

Bing AI voicechat komt naar de desktop

Bing heeft een update aangekondigd voor Bing AI Chat die voicechat-mogelijkheden toevoegt aan de gebruikersinterface voor zoeken op desktops. Spraakinteractie is tweerichtingsverkeer en beschikbaar in

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!