Google Analytics (GA) is een krachtige tool waarmee website-eigenaren kunnen leren hoe gebruikers omgaan met hun webpagina’s.
De hoeveelheid informatie die we uit Google Analytics kunnen halen is zo groot dat er al meer dan tien jaar een theorie circuleert dat GA-gegevens een rankingfactor zijn.
Is Google Analytics echt krachtig genoeg om de zoekresultaten van Google te beïnvloeden?
Laten we dat van dichterbij bekijken.
[Recommended Read:] Google-rangschikkingsfactoren: feit of fictie
De claim: Google Analytics als ranking factor
In de How Google Search Works-documentatie kunnen we zien dat de relevantie van een webpagina een van de vele factoren is die worden gebruikt om webpagina’s te rangschikken.
Screenshot van Hoe Google Zoeken werkt, juni 2022
Het meest basale relevantiesignaal is dat de inhoud dezelfde woorden bevat als de zoekopdracht.
Er wordt aanvullende informatie gegeven over hoe Google de relevantie van een pagina bepaalt.
Naast eenvoudige zoekwoorden, zegt Google: “We gebruiken ook geaggregeerde en geanonimiseerde interactiegegevens om te evalueren of zoekresultaten relevant zijn voor zoekopdrachten. We zetten deze gegevens om in signalen die onze systemen helpen om automatisch de relevantie beter in te schatten.”
Screenshot van Hoe Google Zoeken werkt, juni 2022
Wat zijn ‘interactiegegevens’ en waar haalt Google deze vandaan?
Sommige marketeers veronderstellen dat deze factoren statistieken omvatten zoals tijd op de pagina, organische klikfrequentie, bouncepercentage, totaal direct verkeer, percentage terugkerende bezoekers, enz.
Dit is logisch omdat dit de statistieken zijn die marketeers kennen en begrijpen om de interactieve gegevens weer te geven waarnaar Google mogelijk op zoek is.
Marketeers kunnen ook een correlatie tussen statistieken opmerken die verbetert naarmate hun SERP-positie verbetert.
Is het mogelijk dat we met Google Analytics op de een of andere manier het inzicht van Google in de gebruikerservaring van onze website verbeteren?
Zoals een soort SEO-vleermuissignaal?
Kunnen we rankings rechtstreeks beïnvloeden door Google meer “interactiegegevens” te geven om mee te werken?
[Ebook:] Download de complete gids voor Google-rangschikkingsfactoren
Het bewijs tegen Google Analytics als ranking factor
Hoewel we geen directe toegang hebben tot het algoritme van Google, blijkt uit het bewijs dat Google Analytics als rankingfactor geen plausibele theorie is.
Ten eerste hebben Google-vertegenwoordigers duidelijk en consequent gezegd dat ze Google Analytics-gegevens niet gebruiken als rankingfactor.
Op 16 maart 2022, John M reageerde op tweets over Google Analytics die van invloed waren op de rankings.
Screenshot van Twitter, juni 2022
Gekscherend suggereerde een marketeer dat als Google wilde dat mensen GA4 zouden gebruiken, het gewoon zou kunnen zeggen dat het de rankings zou verbeteren.
John Mu antwoordde: “Dat zal niet gebeuren.”
Het lijkt erop dat Google voortdurend het idee bestrijdt dat zijn analysediensten op enigerlei wijze invloed hebben op de ranglijst.
In 2010, toen we aan het tweeten waren om even bovenaan de resultaten te komen, zei Matt Cutts: “Google Analytics wordt op geen enkele manier gebruikt voor zoekkwaliteit voor onze rankings.”
“Zijn Google Analytics-gegevens een factor in de positie van een pagina?” Google Search Central, juni 2022
En je hoeft Google niet op het woord te geloven.
Hier zijn drie websites die in de top 10 staan voor zeer concurrerende zoekwoorden die de Google Analytics-tag niet op hun site hebben.
1. Ahrefs, een SEO-tool, maakt geen gebruik van Google Analytics.
Screenshot door de auteur, juni 2022
Tim Soulo, CMO van Ahrefs, tweette in december 2019: “Elke keer als ik collega-marketeers vertel dat we geen Google Analytics op ahrefs.com hebben, reageren ze met ‘I DON’T LIKE IT’.”
Screenshot van Twitter, juni 2022
En het Ahrefs-domein staat in de top 10 voor meer dan 12.000 merkloze zoekwoorden.
Screenshot van Ahrefs.com, juni 2022
2. Een ander bekend voorbeeld is Wikipedia.
Wikipedia-artikelen domineren de zoekresultaten van Google en scoren zeer goed voor zoekopdrachten van het type definitie, zoals computer, hond en zelfs de zoekopdracht “Google”.
En het scoort voor dit alles zonder enige Google Analytics-code op de site.
Screenshot door de auteur, juni 2022
3. Een ander voorbeeld is Ethereum.
Ethereum staat in de top 10 [nft]. NFT is een zoekwoord op bedrijfsniveau met alleen al in de VS meer dan een miljoen maandelijkse zoekopdrachten.
Op de Ethereum-website is Google Analytics niet geïnstalleerd.
Screenshot door de auteur, juni 2022
[Discover:] Meer informatie over de rankingfactoren van Google
Ons oordeel: Google Analytics is geen ranking factor
Google Analytics is een krachtig hulpmiddel om ons te helpen begrijpen hoe mensen onze website vinden en wat ze daar doen.
En wanneer we aanpassingen maken aan onze website, het navigeren vergemakkelijken of de inhoud verbeteren, kunnen we GA-statistieken zien verbeteren.
De GA-code van uw site verzendt echter geen SEO-vleermuissignalen.
De GA-code is geen signaal naar Google en maakt het voor Google niet eenvoudiger om de relevantie te beoordelen (of uw webpagina overeenkomt met de zoekopdracht van de gebruiker).
“Bat-signaal” is voor jou.
Google Analytics is geen rankingfactor, maar het kan u helpen te begrijpen of u de goede of de verkeerde kant op gaat.
Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!