fbpx

Is IP-adres een Google-rankingsfactor?

Is IP-adres een Google-rankingsfactor?

Share This Post


Heeft het IP-adres van de server van uw website invloed op uw positie in de zoekresultaten? Volgens sommige internetbronnen is uw IP-adres een ranking-signaal dat door Google wordt gebruikt.

Maar heeft uw IP-adres het potentieel om uw zoekrangschikking te helpen of te schaden? Lees verder om erachter te komen of IP-adressen een rankingfactor van Google zijn.

De claim: IP-adres als rankingfactor

Internetartikelen van gerenommeerde marketingsites beweren dat Google meer dan 200 “bekende” rankingfactoren heeft.

Deze lijsten bevatten vaak verklaringen over gemarkeerde IP-adressen die van invloed zijn op de rangschikking of links met een hogere waarde omdat ze afkomstig zijn van afzonderlijke Klasse C IP-adressen.

Hubspot IP-adresScreenshot van HubSpot.com, juni 2022

Gelukkig leidden deze lijsten tot talloze gesprekken met Google-medewerkers over de geldigheid van IP-adressen als rankingfactoren in het algoritme van Google.

[Ebook:] De complete gids voor Google-rangschikkingsfactoren

Het bewijs tegen IP-adres als ranking factor

In 2010 werd Matt Cutts, voormalig hoofd van het spamteam van Google, gevraagd of de websitepositie van een klant zou worden beïnvloed door spamwebsites op dezelfde server.

Uw antwoord:

“Op mijn lijst met dingen om me zorgen over te maken, zou dat niet bovenaan staan. Dus ik begrijp en Google begrijpt dat gedeelde webhosting gebeurt. Je hebt niet echt controle over wie er nog meer op dat IP-adres of klasse C-subnet zit.

Uiteindelijk besloot Google dat als ze actie ondernamen op een IP-adres of Klasse C-subnet, spammers gewoon naar een ander IP-adres zouden verhuizen. Daarom zou het niet de meest efficiënte manier zijn om het probleem te benaderen.

Cutts wees op één specifieke uitzondering, waarbij één IP-adres 26.000 spamsites had en één niet-spamsite die nader onderzoek uitnodigde, maar herhaalde dat dit een zeldzame uitbijter was.

In 2011een tweet van Kaspar Szymanski, een ander voormalig lid van het webspamteam van Google, merkte op dat Google het recht heeft om actie te ondernemen wanneer gratis hosts massaal zijn gespamd.

In 2016, tijdens Google Webmaster HQ, werd Google Search Advocate John Mueller gevraagd of het een probleem was om alle websites in een groep op hetzelfde c-blok van IP-adressen te hebben.

Hij antwoorde:

“Nee, dat is prima. Het is dus niet iets waarbij je kunstmatig blokken IP-adressen moet kopen om dingen door elkaar te schudden.

En vooral als je op een CDN zit, zou je in een blok met IP-adressen terecht kunnen komen dat door andere bedrijven wordt gebruikt. Of als u shared hosting gebruikt, gebeuren deze dingen. Dat is niet iets dat je kunstmatig moet verplaatsen.”

In maart 2018, werd Mueller gevraagd of het wijzigen van een IP met een andere geolocatie invloed zou hebben op SEO. Hij antwoorde:

“Als je naar een server op een andere locatie verhuist? Meestal niet. Anders krijgen we genoeg geo-targeting-informatie, bijvoorbeeld uit de TLD en geo-targeting-instellingen in Search Console.”

Een paar maanden laterMueller reageerde op een tweet met de vraag of Google slechte buurten nog steeds meetelde als een ranking-signaal en of een speciaal IP-adres nodig was.

“Gedeelde IP-adressen zijn prima om te zoeken! Veel hosting-/CDN-omgevingen gebruiken ze.”

In oktober 2018, werd Mueller gevraagd of de locatie van het IP-adres van belang was voor de positie van een site. Zijn antwoord was eenvoudig: “Nee.”

Een paar tweets later, in dezelfde Twitter-thread, merkte een andere gebruiker op dat IP-adressen belangrijk zijn als het om backlinks gaat. Mueller antwoordde opnieuw met een simpel “Nee”.

In juni 2019, ontving Mueller een vraag over Google Search Console die het IP-adres van een website weergeeft in plaats van een domeinnaam. Uw antwoord:

“Over het algemeen is het indexeren van je IP-adressen een slecht idee. IP-adressen zijn meestal tijdelijk.”

Het stelde voor dat de gebruiker ervoor zorgt dat het IP-adres wordt omgeleid naar zijn domein.

Een paar maanden laterOp de vraag of de IP-adreslinks slecht waren, tweette Mueller:

“Links vanaf IP-adressen zijn absoluut prima. Meestal betekent dit dat de server niet goed was geconfigureerd (we canonicaliseerden naar het IP-adres in plaats van naar de hostnaam, eenvoudig op te lossen met omleidingen en rel=canonical), maar dat is gewoon een technisch. Dat betekent niet dat ze slecht zijn.”

In het begin 2020Toen hem werd gevraagd naar het verkrijgen van links van verschillende IP-adressen, zei Mueller dat het slechte deel was dat de gebruiker zelf de backlinks deed, niet de IP-adressen.

Dan in juni, werd Mueller gevraagd wat er gebeurt als een website met een IP-adres links koopt. Zou er actie worden ondernomen op IP-niveau?

“Gedeelde hosting en CDN’s op een enkel IP-adres zijn heel gebruikelijk. Een paar slechte sites op één IP-adres hebben, betekent niet dat alles op dat IP-adres slecht is.”

In septemberTijdens een discussie over slechte buurten die de zoekresultaten beïnvloeden, verklaarde Mueller:

“Ik ken geen enkel rangschikkingsalgoritme dat rekening houdt met dit soort IP’s. Kijk naar Blogger. Er zijn geweldige sites die goed werken (paginabeperkingen negeren enz.) en er zijn verschrikkelijke sites die daar worden gehost. Het is allemaal dezelfde infrastructuur, dezelfde IP-adressen”.

In van NovemberGary Illyes, hoofd Sunshine and Happiness bij Google, deelde een leuk weetje.

“Leuk feit: het wijzigen van de onderliggende infrastructuur van een site, zoals servers, IP’s, wat dan ook, kan veranderen hoe snel en hoe vaak Googlebot vanaf die site crawlt. Dit komt omdat het detecteert dat er iets is veranderd, waardoor het opnieuw leert hoe snel en hoe vaak het kan volgen.”

Hoewel dit interessante informatie is, lijkt het het crawlen te beïnvloeden en niet de ranking. Crawlen is natuurlijk nodig om te ranken, maar crawlen is geen ranking factor.

In 2021, vroeg een Twitter-gebruiker of IP-canonicalisatie een positief effect zou kunnen hebben op SEO. Meuller antwoordde:

“Tenzij mensen naar het IP-adres van uw site linken (wat onverwacht zou zijn), zou dit geen effect hebben op SEO.”

later decemberop de vraag of een IP-adres in plaats van een hostnaam ongebruikelijk lijkt wanneer Google de kwaliteit van een link evalueert, antwoordde Meuller: “IP-adressen zijn prima. Het internet heeft er veel.”

Als u zich zorgen maakt over uw IP-adres of hostingbedrijf, lijkt de consensus te zijn: maak u geen zorgen.

Meer informatie over de rankingfactoren van Google.

Ons oordeel: IP-adres is niet langer een ranking factor

Is IP-adres een Google-rankingsfactor?

Misschien heeft Google in het verleden geëxperimenteerd met acties op IP-niveau tegen websites met spam.

Maar dit moet ineffectief zijn geweest, want we zien geen enkele bevestiging van Google-vertegenwoordigers dat IP-adressen, gedeelde hosting en slechte buurten deel uitmaken van het algoritme.

We kunnen dus voorlopig concluderen dat IP-adressen geen rankingfactor zijn.

Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Rangschikkingsfactoren: feit of fictie?  Laten we een paar mythen ontkrachten! [Ebook]




Source link

More To Explore

Uitdagingen en kansen voor verkopers
Marketing Nieuwtjes

Uitdagingen en kansen voor verkopers

Het moederbedrijf van Google, Alphabet Inc., rapporteerde voor het vierde achtereenvolgende kwartaal een dalende winst. Het boekte de afgelopen drie maanden een omzet van $

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!