fbpx

Is leesniveau een Google ranking factor?

Is leesniveau een Google ranking factor?

Share This Post


Elke SEO-professional weet dat inhoud koning is. En niet alle inhoud is gelijk gemaakt.

Maar heeft de leesbaarheid van uw inhoud invloed op de positie van Google in de zoekresultaten?

Hier bestaan ​​veel misvattingen over. Maar wat is leesbaarheid precies?

Als je content hebt gemaakt, is de kans groot dat je al eerder leesbaarheidstools bent tegengekomen, zoals de populaire Yoast SEO WordPress-plug-in. Deze waardevolle tools evalueren uw tekst en genereren statistieken zoals passieve stem, alinealengte, ondertitels en overgangen.

En opgenomen in deze analyse is Flesch Reading Ease (FRE). FRE is een schaal tussen één en 100, waarbij 100 het gemakkelijkst te lezen is en één onbegrijpelijk compact.

Dit stuk scoorde bijvoorbeeld een 59 op de FRE-schaal, wat het op een leesniveau van de negende klas plaatst. Deze score houdt rekening met twee variabelen: woordlengte en zinslengte. Over het algemeen zullen langere woorden en zinnen je FRE-score verlagen.

Hoewel inhoud die gemakkelijker te lezen is, beter presteert bij bezoekers, hoe zit het met zoekmachines? Hoeveel moet u zich concentreren op het verbeteren van de leesbaarheid om een ​​hoge ranking te garanderen?

Laten we kijken.

En als je vragen hebt over andere rankingfactoren, download dan het Google Ranking Factors: Fact or Fiction ebook voor het hele verhaal.

De claim: leesniveau als rankingfactor

In 2010 voegde Google een kortstondig ‘leesniveau’-filter toe aan zijn geavanceerde zoekfunctie. Maar het idee dat leesbaarheid de rankings van zoekmachines beïnvloedt, bestaat al veel langer dan dat.

En de opkomst van Google’s BERT- en MUM-machine learning-modellen, die bedoeld zijn om de kwaliteit van taal en inhoud te begrijpen, lijkt erop te wijzen dat het nog steeds belangrijk is.

Maar wat is de waarheid? Moet je geobsedeerd raken door al die rode en oranje cirkels in je leesanalyse groen te maken? Zal het elimineren van passieve zinnen en het aanpassen van uw woordenschat aan een zesde leerjaar ervoor zorgen dat uw pagina bovenaan de zoekresultaten van zoekmachines komt te staan?

Bewijs tegen leesbaarheid als rankingfactor

Ondanks beweringen van het tegendeel, houdt het leesniveau geen rekening met uw zoekrangschikking. Google Webmaster Senior Trends Analyst John Mueller bevestigde dit in een Google Webmaster Hangout van 2018:

“Vanuit een SEO-standpunt is het waarschijnlijk niet iets om op te focussen, in die zin dat we, voor zover ik weet, niet over deze basisalgoritmen beschikken die alleen woorden tellen en proberen te achterhalen welk leesniveau het bouwt op deze bestaande algoritmen.

Maar het is iets dat je moet uitzoeken voor je publiek.”

FRE is een basisscore met slechts twee variabelen, dus het is logisch.

Om dit te verifiëren, voerde Portent een onderzoek uit dat het leesniveau van meer dan 750.000 stukjes inhoud voor 30.000 desktopzoekopdrachten analyseerde. Deze studie vond geen correlatie tussen de zoekresultaten van Google en de leesbaarheid van een pagina.

Dus SEO-professionals kunnen FRE gewoon negeren, toch?

Nee.

Leesbaarheid heeft invloed op gebruikerservaringen en dit speelt een steeds grotere rol in SEO. Als uw websitebezoekers moeite hebben met het lezen en begrijpen van uw inhoud, is de kans groter dat ze vertrekken.

Moeilijk leesbare stukken hebben ook veel minder kans op inkomende links die naar hen zijn gericht, wat een essentiële rangschikkingsfactor is.

Om de ontmoetingsplaats van John Mueller nog eens te citeren:

“Een veelvoorkomend voorbeeld is een medische site. Je wilt medische informatie verstrekken aan het grote publiek omdat je weet dat ze er bezorgd over zijn. En al je artikelen gebruiken deze medische woorden van 20 tekens. Technisch gezien is dat in orde.

U kunt de leesniveauscore voor deze inhoud berekenen. Je komt aan met een nummer.

Maar het gaat er niet om dat Google die leesniveauscore neemt en zegt: dit is goed of slecht. Maar komt het eerder overeen met wat mensen zoeken? En als niemand naar die lange woorden zoekt, zal niemand uw inhoud vinden. Of, als ze je inhoud vinden, zullen ze zeggen… ik weet niet wat dat betekent.”

Het lijkt er dus op dat hoewel de leesbaarheid van uw inhoud enig effect kan hebben op uw ranking, het geen rankingfactor is.

Ons oordeel: Leesniveau is geen rankingfactor

Is leesniveau een Google ranking factor?

Hoewel het geen bevestigde rankingfactor is, is leesbaarheid van cruciaal belang voor uw contentstrategie. Elke doelgroep heeft verschillende voorkeuren voor de complexiteit van de inhoud en het leesniveau.

Schrijf voor je publiek

De sleutel tot succesvolle webinhoud is bruikbaarheid. Om goed te scoren, moet u aantonen dat uw webpagina een zoekopdracht beter beantwoordt dan wie dan ook.

En de manier om dat te doen is door je publiek te begrijpen.

Stel dat u bijvoorbeeld een bedrijf probeert te promoten dat elektronenmicroscopen verkoopt. In dit geval kun je waarschijnlijk wegkomen met een meer verfijnde woordenschat dan wanneer je modder zou verkopen.

Zorg ervoor dat u uw publiek niet slecht uitspreekt, waardoor ze net zo snel wegjagen als het gebruik van woorden van $ 10.000.

Het schrijven van goede inhoud is een vaardigheid die elke SEO-professional goed zou doen. Uw schrijven afstemmen op een specifiek leesniveau is geen rangschikkingsfactor, maar het gebruik van woorden die niet resoneren met uw publiek zal altijd een probleem zijn.

Heeft u andere vragen over wat wel en niet een rankingfactor is? Download Google Ranking Factors: Feit of Fictie eBook.

Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Rangschikkingsfactoren: feit of fictie?  Laten we een paar mythen ontkrachten! [Ebook]



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!