fbpx

Is RankBrain een rankingfactor in Google Zoeken?

Is RankBrain een rankingfactor in Google Zoeken?

Share This Post


Google’s begrip van menselijke taal wordt mogelijk gemaakt door verschillende innovatieve technologieën op het gebied van kunstmatige intelligentie en machine learning.

RankBrain, gelanceerd in 2015, was de eerste van deze ontwikkelingen. Hiermee kon Google resultaten voor zoekopdrachten retourneren zonder enige eerdere zoekgeschiedenis.

De functionaliteit van RankBrain is geëvolueerd sinds de eerste introductie. Het stelt de algoritmen van Google nu in staat om iets te doen wat mensen instinctief doen: woorden matchen met concepten uit de echte wereld.

In de dagen voor RankBrain interpreteerde Google woorden letterlijk. Hij begreep geen synoniemen of figuurlijke betekenissen.

Dit beperkte zowel de kwaliteit als de kwantiteit van de zoekresultaten die Google kon bieden.

De mogelijkheid om te interpreteren wat mensen bedoelen als ze zoekopdrachten in natuurlijke taal typen, was een belangrijke mijlpaal voor Google Zoeken.

RankBrain doet meer dan taal begrijpen; als je een idee wilt hebben over de andere functie, staat het in de naam: Rank.

In dit artikel zullen we de beweringen over RankBrain als rankingfactor onderzoeken, om duidelijkheid te verschaffen over wat RankBrain is en hoe het de zoekresultaten beïnvloedt.

[Learn More:] De complete gids voor Google-rangschikkingsfactoren

De claim: RankBrain als rankingfactor

RankBrain is een technologie die invloed lijkt te hebben op de manier waarop Google zoekresultaten retourneert.

Vanwege de associatie met zoeken, beschouwen veel mensen RankBrain als een rangschikkingsfactor.

Zonder te weten wat “RankBrain” betekent, kunnen mensen die nieuw zijn in SEO aannemen dat het verwijst naar een technologie die Google gebruikt om zoekresultaten te rangschikken.

Deze hypothese is niet vergezocht, maar niet elk onderdeel van het zoekalgoritme van Google is op zich een rankingfactor.

In het volgende gedeelte wordt uitgelegd waarvoor Google RankBrain heeft ontworpen en hoe het helpt bij het beantwoorden van vragen.

Het bewijs: is RankBrain een rankingfactor?

RankBrain is een kunstmatige intelligentie (AI)-systeem dat in 2015 is geïntroduceerd om Google te helpen resultaten te retourneren voor zoekopdrachten zonder eerdere zoekgegevens.

Dit veranderde ergens tussen het voorjaar van 2015 en 2016. Google kondigde een update aan voor RankBrain, die AI in alle zoekopdrachten integreerde.

Wired onthulde deze informatie in een artikel waarin wordt opgemerkt dat Google niet duidelijk is over hoe RankBrain alle zoekopdrachten verbetert, maar het heeft wel invloed op de rankings.

Van bedrading:

“Google is typisch vaag over hoe het de zoekfunctie verbetert (iets te maken met de lange staart? Betere interpretatie van dubbelzinnige verzoeken?), maar [Google engineer Jeff Dean] zegt dat RankBrain “betrokken is bij alle zoekopdrachten” en de werkelijke rangorde beïnvloedt “waarschijnlijk niet bij alle zoekopdrachten, maar bij veel zoekopdrachten”.

Wat RankBrain onderscheidt van andere Google-algoritmen, is het vermogen om meer ambigue vragen te leren beantwoorden.

Zoals Gary Illyes van Google uitlegt, maakt het algoritme gefundeerde gissingen over wat een gebruiker waarschijnlijk zou klikken voor een nooit eerder vertoonde zoekopdracht.

“RankBrain is de machine learning-rangschikkingscomponent van PR-sexy die historische zoekgegevens gebruikt om te voorspellen waar een gebruiker op zou klikken voor een voorheen ongeziene zoekopdracht.”

RankBrain stelt Google in staat om problemen op te lossen die het vroeger tegenkwam met traditionele algoritmen.

In tegenstelling tot populaire theorieën over hoe RankBrain werkt, gebruikt het geen gegevens die zijn verzameld uit gebruikersinteracties met een webpagina.

RankBrain vertrouwt meer op gegevens die zijn verzameld uit gebruikersinteracties met zoekresultaten.

Illyes geeft meer duidelijkheid:

“Het is echt een cool stukje techniek dat ons ontelbare keren heeft gered wanneer traditionele algo’s, laten we zeggen, ‘oh kijk naar een ‘nee’ in de queryreeks! Laten we het negeren!” maar het is over het algemeen alleen gebaseerd op (soms) maanden oude gegevens over wat er op de resultatenpagina zelf is gebeurd, niet op de bestemmingspagina”.

Kortom, RankBrain is een machine learning-systeem waarmee het zoekalgoritme van Google relevantere resultaten kan opleveren.

RankBrain bereikt dit door ambigue zoekopdrachten en long-tail zoekwoorden beter te begrijpen.

RankBrain gebruikt gegevens die zijn verzameld uit gebruikersinteracties met zoekresultaten om te voorspellen op welke pagina’s het meest waarschijnlijk wordt geklikt voor een nieuwe zoekopdracht.

Google’s VP of Search Case Study

Naast het retourneren van resultaten voor ambigue en nooit eerder vertoonde zoekopdrachten, is RankBrain in staat om woorden te verbinden met concepten.

Pandu Nayak, VP Search bij Google, legt uit hoe dit werkt aan de hand van een voorbeeldquery die de term ‘voedselketen’ bevat.

“Voedselketen” kan verwijzen naar organismen in een ecosysteem (letterlijke betekenis), of het kan verwijzen naar een hiërarchie van mensen (figuurlijke betekenis).

Zoals Nayak stelt, helpt RankBrain Google bij het bepalen van de bedoelde betekenis van woorden op basis van hoe een zoeker ze in een zoekopdracht gebruikt:

“Als u bijvoorbeeld zoekt op ‘Wat is de titel van de consument op het hoogste niveau van een voedselketen’, leren onze systemen van het zien van deze woorden op meerdere pagina’s dat het concept voedselketen mogelijk te maken heeft met dieren en niet consumenten mensen

Door deze woorden te begrijpen en te relateren aan hun verwante concepten, begrijpt RankBrain dat u op zoek bent naar wat gewoonlijk een “apex predator” wordt genoemd.

Dankzij dit begrip, bevestigt Nayak, kan RankBrain de beste volgorde voor de beste zoekresultaten bepalen door ze te rangschikken op relevantie.

[Ebook Download:] Rangschikkingsfactoren: feit of fictie 2e editie

Ons oordeel: RankBrain is een bewezen rankingfactor

Rangschikkingsfactoren: bevestigd

Google heeft bevestigd dat RankBrain wordt gebruikt om zoekresultaten te rangschikken en deelneemt aan alle zoekopdrachten.

In 2016 zei Andrey Lipattsev, senior strateeg voor zoekkwaliteit bij Google, dat RankBrain een van de drie belangrijkste rankingsignalen was (samen met inhoud en links).

RankBrain blijft vandaag een essentiële rol spelen in zoekresultaten.

RankBrain verschilt van traditionele rankingfactoren omdat er geen voor de hand liggende manier is om het actief te optimaliseren.

Hoe optimaliseer je voor zoekwoorden of dubbelzinnige zoekopdrachten die nog nooit iemand in Google heeft ingetypt?

De enige optie is om Google zoveel mogelijk informatie over een pagina te geven, wat site-eigenaren sowieso zouden moeten doen als ze holistische inhoud voor gebruikers creëren.

Illyes kreeg deze vraag een keer gesteld en beantwoord met een soortgelijk gevoel:

“optimaliseer je content voor gebruikers en dus voor RankBrain. dat is niet veranderd”

Dave Davies, VIP-bijdrager aan Search Engine Journal, biedt meer geavanceerde tips voor het communiceren van informatie aan Google over verschillende entiteiten op een pagina in A Complete Guide To The Google RankBrain Algorithm.

Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Rangschikkingsfactoren: feit of fictie?  Laten we een paar mythen ontkrachten! [Ebook]




Source link

More To Explore

Bing AI voicechat komt naar de desktop
Marketing Nieuwtjes

Bing AI voicechat komt naar de desktop

Bing heeft een update aangekondigd voor Bing AI Chat die voicechat-mogelijkheden toevoegt aan de gebruikersinterface voor zoeken op desktops. Spraakinteractie is tweerichtingsverkeer en beschikbaar in

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!