fbpx

Is verse inhoud een Google-rangschikkingsfactor?

Is verse inhoud een Google-rangschikkingsfactor?

Share This Post


Zoals met de meeste updates in de geschiedenis van Google, verspreidden geruchten zich snel binnen de zoekindustrie over hoe het systeem te ‘spelen’.

“Versheid” is een veel voorkomend thema in de updates van Google, die meer dan een decennium beslaan.

En “verse content” als rankingfactor is een constant aandachtspunt geweest voor SEO’s, vooral onder contentmarketeers.

Om het debat beter te begrijpen, kijken we naar de “Fresca”-updates van Google, met name wat ze betekenen en hoe ze (of helemaal niet) de zoekresultaten beïnvloeden.

[Recommended Read:] Google-rangschikkingsfactoren: feit of fictie

De claim: verse content als ranking factor

Speculatie dat nieuwe inhoud een rankingfactor kan zijn, begon als reactie op enkele belangrijke Google-updates en heeft een sneeuwbaleffect gekregen.

Het idee achter “verse inhoud” begon een paar jaar voor de Google Caffeine-update.

In 2007 kon een verslaggever van de New York Times een dag doorbrengen met Amit Singhal (destijds Senior VP of Search).

Gedurende deze tijd sprak Singhal officieel over de oplossing die hij had ontwikkeld om het “koelheidsprobleem” op te lossen.

Het was een nieuw algoritme dat probeerde te bepalen wanneer gebruikers nieuwe informatie wilden en wanneer niet.

En zoals alle Google-initiatieven had het een pakkende bijnaam: QDF voor “query verdient versheid”.

Cafeïne (Google Update 2009)

Als u denkt dat de kernupdates van Google nu belangrijk zijn, wacht dan tot u de Google Caffeine-update van 2009 hoort.

Het was zo’n grote verandering dat Google ontwikkelaars een paar maanden voordat het werd uitgebracht een voorproefje gaf.

Door cafeïne kon Google sneller crawlen, wat nieuwere resultaten opleverde uit een veel grotere index.

De indexeringsupgrade werd voltooid in juni 2010, waarmee de mythe van verse inhoud begon, omdat Google zei: “Cafeïne levert 50 procent frissere resultaten op.”

Versheid (Google Update 2011)

Google kondigde in november 2011, vier jaar na het verhaal in de New York Times, een “versheidsupdate” aan.

In de aankondiging, getiteld “Giving you fresher, fresher search results”, legde Google uit dat dit een significante verbetering is van het ranking-algoritme en een merkbare invloed heeft op zes tot tien procent van de zoekopdrachten.

Versheid van Featured Snippets (Google Update 2019)

De coolness-updates stopten daar niet. Relevantie blijft de prioriteit van Google bij het beantwoorden van vragen van gebruikers.

Pandu Nayak, de huidige vice-president van Google voor zoeken, kondigde in 2019 aan dat het bedrijf zijn zoekalgoritmen heeft bijgewerkt om fragmenten fris, actueel en relevant te houden.

Danny Sullivan bevestigd dat de Fresh Highlights-update eind februari 2019 live is gegaan.

Geruchten over het optimaliseren van Google-updates verspreidden zich snel, en dat gold zeker voor nieuwe content.

Er werd gespeculeerd dat door de inhoud regelmatig bij te werken, u een SEO-voordeel zou kunnen behalen, of dat het bijwerken van de publicatiedatum van een artikel ervoor kan zorgen dat het nieuw lijkt.

Laten we eens kijken naar het bewijs achter deze beweringen en of nieuwe inhoud op enigerlei wijze een rankingfactor is.

Voor een diepe duik Google ranking factorendownload nu het e-boek.

Het bewijs: nieuwe inhoud als rangschikkingsfactor

Om te beslissen of ‘nieuwe inhoud’ een rankingfactor zou kunnen zijn, moeten we twee dingen begrijpen: wat ‘verse’ algoritme-updates betekenen en hoe deze de zoekrangschikking beïnvloeden.

QDF

De query verdient versheid (QDF) is zeer letterlijk.

De oplossing van Google draaide om het bepalen of een zoekopdracht ‘hot’ is, wat betekent of de gebruiker al dan niet de meest actuele informatie over het onderwerp wil.

Het wiskundige model analyseerde nieuwssites, blogposts en Google’s eigen stroom van miljarden zoekopdrachten om te zien hoeveel wereldwijde belangstelling er is voor een bepaald onderwerp.

Singhal deelde bijvoorbeeld wat er gebeurt als steden black-outs ervaren.

“Als er een stroomstoring is in New York, verschijnen de eerste artikelen in 15 minuten; we krijgen binnen twee seconden vragen, ‘vertelde Singhal aan de New York Times.

Zo’n plotselinge toename van interesse kan betekenen dat mensen op zoek zijn naar nieuwe informatie.

cafeïne

Helaas zijn veel mensen verkeerd gegaan met de cafeïne-upgrade.

Cafeïne was geen ranking-upgrade. De bedoeling hierachter was niet eens om de ranglijst te beïnvloeden. Het was een volledige herbouw van het indexeringssysteem van Google.

Indexeren en rangschikken zijn twee heel verschillende dingen.

Indexeren is wanneer Google voor het eerst naar uw inhoud kijkt en deze aan hun index toevoegt. Dit betekent dat het de potentie heeft om geclassificeerd te worden.

Ranking is echter een heel ander verhaal, met veel complexere algoritmen erachter.

En terwijl Caffeine zich concentreerde op indexering, was het de Freshness-update die het ranking-algoritme van Google beïnvloedde.

versheid

De Freshness-update was een poging om te begrijpen wanneer een gebruiker op zoek is naar recentere informatie.

Maar ‘versheid’ is niet van toepassing op alle zoekopdrachten.

Google deelt informatie over precies welke zoekopdrachten updates verdienen op de pagina Hoe zoeken werkt.

belangrijkste factoren in zoekresultatenScreenshot van Google “Hoe zoeken werkt”, juni 2022

Het Freshness-algoritme van Google is bedoeld om de meest recente informatie te bieden voor populaire zoekwoorden die worden gevonden in categorieën zoals:

Recente gebeurtenissen of actuele onderwerpen: nieuws over beroemdheden of natuurrampen. Regelmatig terugkerende evenementen: de Olympische Spelen of sportuitslagen. Regelmatig bijgewerkte inhoud: beste/recensies of technische industrie.

Updaten is op zich al een complex onderwerp, dus het is een goed idee om er meer over te weten te komen als u zich richt op tijdgerichte zoekopdrachten.

Google Reps on Coolness: geef gebruikers het respect dat ze verdienen

Hebben we een officieel antwoord? Ja.

In 2018 beantwoordde John Mueller een vraag: geeft Google de voorkeur aan nieuwe inhoud?

John Mueller over versheidScreenshot van Twitter-thread, juni 2022

Het “nee”-antwoord van Mueller moet in de juiste context worden geplaatst met het hele Twitter-gesprek.

Gebruiker @anilthakur2u had een grap gemaakt over het updaten van de title-tags op 31 december om relevant te zijn voor volgend jaar.

Mueller antwoordde: “SEO-hacks maken een site niet geweldig. Geef uw inhoud en gebruikers het respect dat ze verdienen.”

Hier hier!

Alleen de publicatiedatum bijwerken is een slechte SEO-strategie en helpt je niet om beter te scoren.

Meer weten? Krijg het volledige Google ranking factoren gids

Ons oordeel: nieuwe inhoud is een bevestigde rankingfactor voor sommige zoekopdrachten

Rangordefactoren: bevestigd

Wanneer de zoekopdracht daarom vraagt, is verse inhoud een Google-rangschikkingsfactor.

Betekent dit dat u de publicatiedatum steeds moet wijzigen? Nee.

Betekent dit dat een artikel andere pagina’s kan verslaan op publicatiedatum? Potentieel, als Google gelooft dat versheid van cruciaal belang is voor de zoekopdracht van de gebruiker.

Merk op dat er veel rankingfactoren zijn, niet alleen “versheid”.

Je kunt misschien een rankingboost verdienen door mee te gaan op de golf van populaire trends, aankomende evenementen of het laatste nieuws, maar het is geen altijd groene contentstrategie.

Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Rangschikkingsfactoren: feit of fictie?  Laten we een paar mythen ontkrachten! [Ebook]




Source link

More To Explore

Bing AI voicechat komt naar de desktop
Marketing Nieuwtjes

Bing AI voicechat komt naar de desktop

Bing heeft een update aangekondigd voor Bing AI Chat die voicechat-mogelijkheden toevoegt aan de gebruikersinterface voor zoeken op desktops. Spraakinteractie is tweerichtingsverkeer en beschikbaar in

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!