Als je wilt dat je merk slaagt in 2023, is het tijd om je social media-strategie naar een hoger niveau te tillen.
Nu mensen steeds vaker naar de zoekbalk op sociale mediaplatforms gaan, is het optimaliseren van uw inhoud voor de zoekalgoritmen van het platform belangrijker dan ooit.
En met Google’s nieuwe korte video-resultaattype is het ook een goed moment om prioriteit te geven aan korte video-inhoud, die hand in hand gaat met de huidige trends op sociale media.
Op 30 november heb ik een webinar gemodereerd met Rachel Schardt, Director of SEO Success bij Conductor. Schardt liet zien hoe u het komende jaar het meeste uit sociale media kunt halen en de organische ontdekking en het bereik van uw merk kunt vergroten.
Hier is een samenvatting van het webinar. Vul het formulier in om toegang te krijgen tot de volledige presentatie.
Waarom optimaliseren voor zoeken op sociale media?
Steeds meer mensen gebruiken sociale netwerken als zoekmachine. In werkelijkheid,
59% van de wereldbevolking gebruikt sociale netwerken gemiddeld 2 uur en 30 minuten per dag. YouTube is na Google de populairste zoekmachine. 40% van Gen-Z zoekt liever op TikTok of Instagram dan op Google. Facebook voert gemiddeld meer dan 2 miljard zoekopdrachten per dag uit. 83% van de Instagram-gebruikers zegt dat het hen helpt nieuwe producten en diensten te ontdekken.
Sociaal zoeken kan het bereik van sociale media en het websiteverkeer vergroten, omdat deze platforms dat wel zijn gebruikers langer op het platform houden.
[Find out how this drives traffic to your website] Direct toegang tot het webinar →
Best practices voor optimalisatie van sociale media
Het is essentieel om bij het optimaliseren rekening te houden met het algoritme van elk platform. Dus laten we ze allemaal bekijken.
Hoe het Facebook-algoritme te optimaliseren
Facebook heeft 2 miljard zoekopdrachten per dag, dus optimaliseer je profiel en inhoud:
Gebruik zoekwoorden uit uw bedrijfscategorie (indien beschikbaar) en bedrijfsbeschrijving in uw profiel. Trefwoorden gebruiken in de titel van uw inhoud. Kies een afbeelding/video die het trefwoord weerspiegelt. Houd er rekening mee dat hashtags geen zoekrangschikkingsfactor zijn (behalve voor rollen). Gebruik video-inhoud omdat deze doorgaans beter presteert op het gebied van bereik, betrokkenheid en zoeken.
[See examples] Direct toegang tot het webinar →
Hoe het Instagram-algoritme te optimaliseren
Met Instagram kunnen gebruikers nieuwe producten en diensten ontdekken, dus optimaliseer je profiel en content dienovereenkomstig door:
Trefwoorden in de naamregel: limiet van 64 tekens. Zoekwoorden in je bio. Zoekwoorden in het onderschrift, hashtags en alt-tekst. 30 hashtags (als er 30 relevant zijn), een mix van populair en niche. Carrousels en rollen komen eraan.
[See an example] Direct toegang tot het webinar →
Hoe het TikTok-algoritme te optimaliseren
Je kunt je profiel en inhoud optimaliseren voor Gen-Z, die liever op TikTok en Instagram zoeken dan op Google, door gebruik te maken van:
Trefwoorden in de naamregel (maximaal 30 tekens). Trefwoorden in het bijschrift, hashtags en de eigenlijke video (tekst/geluid). Drie tot vijf hashtags, een mix van populaire en trending tags en meer niches.
[See examples] Direct toegang tot het webinar →
Hoe het YouTube-algoritme te optimaliseren
YouTube, de op een na populairste zoekmachine na Google, heeft meer manieren om te optimaliseren dan andere platforms.
Titel: Gebruik trefwoorden zo dicht mogelijk bij het begin (idealiter 46 tekens) voor titels.
Beschrijving: Gebruik boven de vouw een korte beschrijving en een hoofdtrefwoord. Gebruik onder de vouw secundaire zoekwoorden en een call-to-action.
Labels: Voeg vijf tot acht zoekwoorden toe.
Hashtags: Gebruik drie zoekwoordgerichte hashtags.
Bestandsnaam: Noem het videobestand als de titel van de YouTube-video.
Audio: Gebruik trefwoorden.
Gesloten bijschriften: Schakel het in en genereer automatisch transcripten.
Advertentiecategorie: Voeg een categorie toe.
Het is echter vermeldenswaard dat Soorten korte videoresultaten verschijnen op sociale platforms in de zoekresultaten van Google.
Dit zijn Instagram-reels, Facebook-reels, TikTok-video’s en YouTube-shorts.
Screenshot van Google, november 2022
[Discover how Google is ranking short-form video] Direct toegang tot het webinar →
Nu u weet hoe u per platform kunt optimaliseren, is het tijd om uw zoekwoordstrategie voor sociale media te maken.
Hoe u uw zoekwoordstrategie voor sociale media maakt
Bij het kiezen van uw zoekwoorden voor sociale media is het essentieel om:
Maximaliseer uw inhoud. Gebruik de zoekwoorden die u voor uw site hebt gevonden. U kunt deze zoekwoorden verfijnen met behulp van zaken als automatische suggestie op elk platform.
Valideer zoekvolume. Gebruik SEO-tools die gegevens leveren over dagelijkse sociale vermeldingen en trefwoorden in video- en videocarrouselresultaattypes. Een andere manier om het zoekvolume op sociale media te valideren, is het gebruiksvolume van een hashtag op Instagram.
Overweeg relevantie en intentie. Voordat u uw zoekwoordstrategie voor sociale media voltooit, moet u ervoor zorgen dat deze relevant is voor uw inhoud en doelgroep. Zorg ervoor dat de zoekintentie overeenkomt met het type inhoud dat u maakt.
[Boost your organic traffic in 2023] Direct toegang tot het webinar →
Vergeet niet om de betrokkenheid van volgers en websiteverkeer van deze optimalisaties voor sociale media te meten en nauwkeurig bij te houden.
Weet wat er in het verwijzingsverkeer terechtkomt om uw cijfers nauwkeurig weer te geven, zodat u weloverwogen marketingbeslissingen kunt nemen.
[Slides] Is zoeken op sociale media het nieuwe Google? Hoe u organisch verkeer kunt vergroten in 2023
Hier is de presentatie:
Doe mee met ons volgende webinar!
SEO en Google Algoritme Voorspellingen voor 2023
Sluit je aan bij Pat Reinhart, Vice President Customer Success bij Conductor, voor een diepgaande samenvatting van de grootste SEO-inzichten van dit jaar, evenals voorspellingen van experts voor wat 2023 in petto heeft.
Beeldcredits
Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!