fbpx

Ja, dat is nog een ding

Share This Post


Het duurde niet lang vanaf het moment dat zoekmachine-optimizers zich voor het eerst realiseerden welke belangrijke rol backlinks speelden in zoekresultaten, totdat een ondernemende ziel op het idee kwam om links te verkopen.

Natuurlijk duurde het niet lang voordat slechte acteurs het begonnen te misbruiken, net als bijna elke andere rankinghack in SEO. En Google, die deed wat Google doet, begon het proces onder de loep te nemen.

Er is niet veel grijs gebied over het standpunt van Google over deze kwestie.

Het eerste punt in de Google Webmaster’s Guide to Link Schemes stelt dat het kopen of verkopen van links die de PageRank overschrijden, een negatief effect zal hebben op de positie van uw site. Dit omvat “… geld inwisselen voor links of berichten die links bevatten, goederen of diensten ruilen voor links, of iemand een ‘gratis’ product sturen in ruil voor erover te schrijven en een link toe te voegen.”

En zo goede, white hat SEO’s, natuurlijk, niemand van ons zou er ooit van dromen zoiets te doen. Behalve dat veel plaatsen dat nog steeds doen. In ons vakgebied wordt er niet openlijk over gesproken, maar de praktijk leeft nog steeds.

Dit roept natuurlijk wat vragen op. Met andere woorden, wat is het voordeel van betalen voor links? En is het het risico waard?

In dit stuk zullen we die vragen beantwoorden en het kopen en verkopen van links nader bekijken.

Disclaimer: De auteur en Search Engine Journal promoten, onderschrijven en/of onderschrijven op geen enkele manier de aankoop van links. Dit bericht is alleen voor informatieve doeleinden en als u ervoor kiest om dit te doen, doet u dit op eigen risico.

Wat is wel en niet een betaalde link?

Voordat we beginnen, laten we het hebben over de olifant in de kamer: wat is precies een betaalde link?

Als ik begin te praten over betaalde linkbuilding, is dit de meest voorkomende vraag die mij wordt gesteld.

De definitie van Google is duidelijk. Elke uitwisseling van geld, goederen en/of diensten voor een link wordt gedetailleerd beschreven.

Met andere woorden, gesponsorde gastposts en betaalde reviews zijn betaalde links. Dit zijn standaardpraktijken, maar Google pakt ze dagelijks aan.

Terwijl u dit artikel leest, moet u zich ervan bewust zijn dat zelfs de “veiligste” betaalde strategieën voor het bouwen van links het risico lopen te worden beschouwd als onderdeel van een linkschema en in strijd met de algemene voorwaarden van Google.

Waarom kopen sommige professionals nog steeds links?

Op dit moment vraag je je misschien af, waarom doen websites het nog steeds als betalen voor links zo wordt afgekeurd? Om dezelfde reden accelereren mensen in hun auto: het is sneller en sommigen vinden dat het het risico waard is.

Het vermindert de werklast die linkbuilding vereist (bijv. het creëren van hoogwaardige inhoud, prospectie naar linkmogelijkheden en het opbouwen van relaties) en het vermindert aanzienlijk de tijd die nodig is om resultaten te zien.

Met dit in gedachten vinden veel SEO-professionals het niet erg om risico’s te nemen. En geloof het of niet, betalen voor links is niet altijd afgekeurd.

In het begin van de jaren 2000 was het kopen en verkopen van links niet alleen in de mode, maar werd het als een goede zaak beschouwd. Directory’s waarmee u kunt betalen voor beoordelingen en servicebedrijven waarmee u links kunt kopen of ‘huren’, ontstonden als paardebloemen in uw gazon.

Toen rolde Google de onkruidverdelger uit, waarmee gebruikers betaalde links konden melden, waardoor kopers en verkopers van links werden gedwongen om heimelijker te worden of van tactiek te veranderen.

In de afgelopen twee decennia is het kopen van links steeds riskanter geworden omdat het vermogen van Google om de SEO-waarde van betaalde links te doorzoeken en te vernietigen ongelooflijk nauwkeurig is geworden. Dit is het kritieke risico.

Als je voor een link betaalt, is de kans groot dat de algoritmen deze stilletjes negeren. Je hebt er geen idee van als je gewoon geld in een put hebt gegooid.

Dat gezegd hebbende, Google is niet onfeilbaar. Sommige bedrijven wenden zich nog steeds tot betaalde linkbuilding omdat het gemakkelijker is, het is alles wat ze weten, of het is de standaardpraktijk in hun branche.

Tegenwoordig heeft de opkomst van organische linkbuilding en contentmarketing de noodzaak om links in de SEO-industrie in het algemeen te kopen min of meer teniet gedaan. Maar dat betekent niet dat de praktijk is verdwenen.

De realiteit van het kopen van links

Dus hier is het probleem: u zou een website-eigenaar absoluut geen $ 500 moeten geven om naar uw site te linken. Dit is een duistere praktijk en zal u waarschijnlijk verbranden. Maar er is een juiste manier om links te kopen.

Een manier is om uw link uit te besteden aan een gerenommeerd bureau dat u links kan verdienen (trefwoord: EARN). Als dit correct wordt gedaan, is dit niet betalen voor links zoals gedefinieerd door Google.

Betalen voor het werk van het creëren van bronnen, het verspreiden van het woord en het opbouwen van relaties is niet in strijd met de richtlijnen van Google.

Er is een groot verschil tussen iemand betalen om links voor je te bouwen en deelnemen aan een linkschema. Als u ervoor kiest om het laatste te doen, wees dan voorzichtig. Er zijn veel linkverkopers van lage kwaliteit. En Google weet het meestal wel.

Dat gezegd hebbende, er zijn links die het waard zijn om direct te kopen. Als u bijvoorbeeld uw bekendheid wilt vergroten (onafhankelijk van uw SEO-inspanningen), moet u betalen om op gerenommeerde websites te verschijnen met correct toegeschreven no-follow-links. Deze kunnen een mooie aanvulling zijn op uw PR-strategie; verwacht niet dat ze u zullen helpen de ranglijst van zoekmachines te beklimmen.

Slechte praktijken voor het kopen van links omvatten alles waar Google de afgelopen decennia hard aan heeft gewerkt om het te elimineren.

Deze omvatten linkfarms en PBN’s (Private Blog Networks). Als uw betaalde links een groot aantal links van lage kwaliteit genereren, wees dan voorzichtig, u loopt een ernstig risico om bestraft te worden.

Een paar aanbevelingen:

Koop nooit links voor de hele site. Links op de hele site (dwz links in de zijbalk, voettekst, navigatie, enz.) schreeuwen “spam” naar Google.
Vermijd linkverkoopdiensten en iedereen die ‘backlinkpakketten’ verkoopt.Iemand op Fiverr betalen voor een pakket backlinks en een linkverkoopservice inhuren (bijv. Sape) zijn snelle manieren om geld te verspillen. Wat als een site openlijk adverteert dat ze links verkopen? Rennen!
Vermijd “rode vlag”-websites. Websites die eerder zijn bestraft, omgezet in link-/artikelfarms en over het algemeen afhankelijk zijn van pagina’s met advertentie-inhoud en weinig inhoud, zouden uw interne alarmbellen moeten doen rinkelen.
Maak altijd betaalde links bekend en zorg ervoor dat ze correct zijn getagd met rel=nofollow of rel=sponsored. Koop geen links voor SEO. Koop gesponsorde pakketten met correct toegeschreven links als ze zinvol zijn voor uw merk.
Heb ik al gezegd dat je geen links voor SEO moet kopen?

Net als bij organische linkbuilding is het altijd essentieel dat je de gezondheid van je backlinkprofiel in de gaten houdt. Gebruik software voor het bijhouden van links om de impact van uw links te meten en verwijder links van lage kwaliteit die een negatief effect op uw site kunnen hebben.

Je moet ongelooflijk ijverig zijn als je in het verleden links hebt gekocht: controleer je linkprofiel en overweeg om risicovolle links af te wijzen. Ja, ook als je ze betaald hebt. Je zult waarschijnlijk geen handmatige actie krijgen voor een paar betaalde links, maar als je deze tactieken massaal hebt gebruikt, is het een reëel risico.

Werken betaalde links?

Het feit is, ja, betalen voor backlinks kan uw positie in zoekmachines verhogen, zolang u maar niet betrapt wordt. Als het het risico niet waard was, zou niemand het doen.

Maar het wordt steeds moeilijker om betaalde links te verbergen.

Backlinks zijn waardevol bij het vaststellen van de reputatie en relevantie van een site in de ogen van Google.

Maar het is niet strikt een spel met getallen. winnen een paar links van relevante websites waar de links zorgen voor een goede gebruikerservaring het zal tientallen inkomende links van sites van lage kwaliteit verslaan.

Het is juister om dit te zeggen betaalde links werken totdat ze niet meer werken. Sommige mensen vinden bedrijfsmodellen die gebaseerd zijn op tijdelijke tactieken met een hoge omzet prima.

Moet je links kopen?

Nu je een beter begrip hebt van het kopen en verkopen van backlinks, is het tijd voor de $ 10.000 vraag: moet je het doen?

Als je het mij of iemand van de SEJ vraagt, zullen we resoluut zeggen: Nee. Tenminste, niet voor SEO.

Maar je bent volwassen en neemt je eigen beslissingen. Het is geheel aan u om te bepalen of u denkt dat de mogelijke voordelen opwegen tegen het risico.

Bent u bereid de risico’s te aanvaarden? Vindt u het goed om een ​​’let and burn’-website te zijn en van de ene op de andere dag een aanzienlijk deel van uw verkeer te verliezen? Als dat zo is, kunt u bepalen dat het het risico waard is.

Houd er rekening mee dat betalen voor langdurige links geldverspilling is.

De tijd en middelen die u besteedt aan het kopen van links, kunt u veel beter besteden aan superieur SEO-werk.

Gekochte links kunnen u een snelle boost geven, maar op een gegeven moment, waarschijnlijk veel eerder dan u verwacht, zal Google de links gaan negeren waarvoor u heeft betaald.

Maar misschien is dat jouw businessmodel.

Als je het prima vindt om een ​​SEO-komeet te zijn die een korte tijd helder schijnt en dan spectaculair brandt, zeg dan niet dat we je niet gewaarschuwd hebben. Wees erop voorbereid dat u uw investering verliest wanneer Google beseft wat u doet.

Het is veel beter om te betalen voor een SEO-bureau om uw positie op legitieme wijze te verhogen dan om links te kopen. Met andere woorden, betaal voor werk, niet voor links. Zorg ervoor dat u uw onderzoek doet en een gerenommeerd bureau of professional inhuurt die niet alleen namens u links koopt.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: Photoroyalty/Shutterstock



Source link

More To Explore

Bing AI voicechat komt naar de desktop
Marketing Nieuwtjes

Bing AI voicechat komt naar de desktop

Bing heeft een update aangekondigd voor Bing AI Chat die voicechat-mogelijkheden toevoegt aan de gebruikersinterface voor zoeken op desktops. Spraakinteractie is tweerichtingsverkeer en beschikbaar in

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!