Jetpack heeft aangekondigd dat de auto-share-functie van het sociale deel van de plug-in niet langer zal werken voor Twitter, wat de schuld geeft aan last-minute wijzigingen door Twitter en het onvermogen om tot overeenstemming te komen.
Jetpack’s aankondiging uitgelegd:
“Twitter heeft op korte termijn besloten om de voorwaarden en prijzen van de Twitter API ingrijpend te wijzigen.
We hebben geprobeerd te goeder trouw met Twitter samen te werken om over nieuwe voorwaarden te onderhandelen, maar we zijn er niet in geslaagd om tot overeenstemming te komen.
Hierdoor werkt de Twitter-verbinding met Jetpack Social niet meer en worden je blogposts niet meer automatisch gedeeld op Twitter.
Twitter biedt gratis toegang tot een beperkte versie van zijn API voor mensen, voor een applicatie-ID.
Het biedt ook een “basis”-versie die $ 100 per maand kost voor twee app-ID’s, en zegt niet hoeveel de enterprise-laag kost.
Deze prijzen zijn zeker duur en contraproductief voor een site als Twitter die gebruikers verliest aan Mastodon en andere sociale-mediasites.
De nieuwe toegangskosten voor de Twitter API zijn economisch gezien weinig zinvol voor Twitter (dat zou moeten proberen het voor gebruikers gemakkelijker te maken om met de site om te gaan) en voor diensten zoals Jetpack die duizenden dagelijkse gebruikers kunnen aantrekken.
Jetpack raadt aan om tweets handmatig te delen door de URL te kopiëren en in de tweets te plakken.
Andere Twitter-apps die worden beïnvloed door de Twitter API-wijziging
Onaangekondigde wijzigingen in de Twitter API vanaf januari 2023 waren de eerste tekenen van problemen.
Bedrijven als Twitterrific en Tweetbot kondigden aan te stoppen omdat hun gebruikers geen verbinding meer konden maken via de Twitter API.
Twitterrific verlaat Twitter
In een blogpost waarin de sluiting werd aangekondigd, vroegen de ontwikkelaars hun gebruikers om geen restitutie aan te vragen, omdat dat volgens hen verwoestend zou zijn voor een klein bedrijf als het hunne.
Twitterrrific-ontwikkelaars schreven:
“Het spijt ons te moeten zeggen dat de plotselinge en onwaardige ondergang van de app te wijten is aan een onaangekondigde en ongedocumenteerde beleidswijziging door een steeds wispelturiger Twitter, een Twitter die we niet langer als betrouwbaar erkennen of waarmee we de maand niet meer willen werken.
… als je geabonneerd was op Twitterrific voor iOS, zouden we je willen vragen om geen terugbetaling aan te vragen bij Apple. Het verlies van doorlopende en terugkerende inkomsten van Twitterrific zal ons bedrijf al aanzienlijk schaden, en elke terugbetaling komt rechtstreeks uit onze portemonnee, niet uit Twitter of Apple.
Simpel gezegd, duizenden terugbetalingen zouden verwoestend zijn voor een klein bedrijf als het onze.”
Tweetbot verlaat Twitter
Tapbot, de makers van Tweetbot, werden ook getroffen en moesten hun service stopzetten.
De makers van Tweetbot schreven:
“Op 12 januari 2023 beval Elon Musk zonder voorafgaande kennisgeving zijn Twitter-medewerkers om de toegang tot externe klanten op te schorten, waardoor honderdduizenden gebruikers onmiddellijk de toegang tot Twitter van uw favoriete klanten werden geblokkeerd.”
tapbot hij twitterde een extra uitleg:
“Zeg maar dag tegen Tweetbot.
We zijn er trots op u de afgelopen 12 jaar van dienst te zijn geweest, maar door omstandigheden buiten onze macht moeten we Tweetbot sluiten.”
Het API-beleid van Twitter heeft geen invloed op andere services
Maar er lijkt meer aan dit verhaal te zitten dan wat Jetpack en andere apps en diensten deelden.
Diensten voor het delen van sociale media zoals Hootsuite en Buffer hebben overeenkomsten gesloten met Twitter en blijven functies voor het plannen van Twitter-tweets aanbieden.
Een interessante wending in de Twitter API-sage is dat de app Buffer voor sociaal delen niet wordt beïnvloed door deze wijziging.
Buffer plaatste een update op zijn blog waarin stond dat de wijziging in de Twitter-API geen gevolgen zal hebben voor zijn gebruikers.
Hun aankondiging zei dat alles zal blijven werken zoals voorheen.
Buffer schreef:
“We hebben een langdurige zakelijke relatie met Twitter opgebouwd in de afgelopen 12 jaar en hebben rechtstreeks met hun team gewerkt aan de weg vooruit.”
Tampon ook tweette deze aankondiging zondag 30 april 2023:
“Als je Buffer gebruikt voor je Twitter-account, willen we dat je weet dat Buffer-gebruikers niet worden beïnvloed door de recente Twitter API-wijzigingen.
Uw Buffer-account en Twitter-verbindingen blijven gewoon werken voor gratis en betaalde abonnementen.
Men moet zich afvragen waarom Buffer een deal kon sluiten en Jetpack niet?
Jetpack sociaal
Jetpack is een alles-in-één plug-in die beveiligings-, prestatie- en marketinggerelateerde functionaliteiten biedt die beschikbaar is in een premium- en gratis versie.
De verschillende componenten van de plug-in bestaan in een zelfstandige versie die modulair kan worden gebruikt, zodat gebruikers de functies kunnen kiezen die ze nodig hebben.
Jetpack Social is een onderdeel dat sociale netwerkfunctionaliteit biedt aan WordPress-sites.
De plug-in bevat functies voor automatisch delen die het automatisch delen van artikelen op sociale media mogelijk maken, evenals het plannen van delen op de meest populaire websites voor sociale media.
De sociale plug-in deelt berichten op de volgende socialemediaplatforms:
Twitter is niet langer beschikbaar voor automatisch delen.
Jetpack heeft aangekondigd dat het social sharing gaat lanceren op Instagram en Mastodon.
Mastodon is een populair alternatief voor sociale media voor Twitter dat een exponentiële groei heeft doorgemaakt sinds Twitter langzaam begon te ontrafelen nadat Elon Musk het overnam, belangrijke werknemers op alle afdelingen ontsloeg en de adverteerders van zich vervreemdde
Instagram is een zeer populaire plek om foto’s en video’s te delen op sociale media.
Het zal interessant zijn om te zien hoe Jetpack Social op tekst gebaseerde artikelposts wil integreren om te delen op een platform voor het delen van afbeeldingen en video’s.
Lees de Jetpack-aankondiging:
Het einde van automatisch delen op Twitter
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Cast Of Thousands

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!