In dit tijdperk van online reviews is de reputatie van uw merk van het grootste belang.
Voordat ze een bedrijf bezoeken, checkt 63,6% van de consumenten Google-recensies. En 35% van de mensen noemde ‘merkvertrouwen’ als belangrijkste reden om voor een winkelier te kiezen.
Aangezien een slechte recensie je omzet kan kosten en een negatieve reputatie desastreus kan zijn, is reputatiemanagement een belangrijk onderdeel geworden van elke digitale strategie.
Maar zelfs als je de juiste dingen doet, goede recensies promoot, op negatieve berichten reageert en je vermeldingen zorgvuldig in de gaten houdt, kun je je reputatie nog steeds schaden of zelfs een slechte reputatie verdienen door een slechte link.
En het zijn niet alleen mensen die u negatief kunnen beoordelen: slechte backlinks kunnen ook uw reputatie bij zoekmachines negatief beïnvloeden.
Maar maak je geen zorgen, we zijn er om je te helpen. In dit stuk zullen we bekijken hoe slechte linkbuilding je reputatie kan schaden en je enkele manieren geven om die van jou ongerept te houden.
Maar laten we eerst eens kijken hoe externe bronnen de autoriteit en reputatie van uw website kunnen beïnvloeden.
Hoe externe links een positieve invloed kunnen hebben op uw domeinautoriteit
U begrijpt waarschijnlijk al de correlatie tussen backlinks en zoekmachineoptimalisatie. Zo niet, of je hebt een kleine opfriscursus nodig, lees dit dan (maar kom zo terug).
En een van de manieren waarop externe links uw SEO-strategie beïnvloeden, is door het effect dat ze hebben op domeinautoriteit. Dit kan zowel positief als negatief zijn.
Als u bijvoorbeeld veel inkomende links heeft die naar een pagina verwijzen, kan dit de PageRank van die pagina verhogen.
Google kan dit op zijn beurt opvatten als een teken dat uw inhoud een goede autoriteit heeft en zal dit weerspiegelen in uw zoekmachine rankings.
Kwaliteitslinks verhogen ook uw domeinrangschikking. Google weegt inkomende links anders, afhankelijk van de site waar ze vandaan komen.
Een inkomende link van een gerenommeerde overheidsinstantie of universiteit vertelt de zoekmachine bijvoorbeeld dat uw inhoud geloofwaardig is, wat tot uiting komt in uw ranking.
Bouw een slechte reputatie op door middel van linkbuilding
Helaas is het niet allemaal zonneschijn, ijs en honden met backlinks. De verkeerde backlink kan ook een negatieve invloed hebben op uw ranking en reputatie.
Laten we eens kijken hoe uw linkbuilding-campagne u of uw klanten negatief kan beïnvloeden.
1. Links naar slechte buurten
We horen het keer op keer: probeer geen links te krijgen in een slechte buurt. Het lijkt vrij eenvoudig om slechte buurten te vermijden bij het bouwen van links, maar soms zijn ze onvermijdelijk.
Neem bijvoorbeeld blogreacties. Zoek een blog en voer je reactie in met een willekeurige websitelink. Alles is in orde op dit moment. Maar kom dan terug om je reactie te controleren om te zien dat deze wordt gevolgd door de volgende.
Als een potentiële klant deze opmerkingen zou tegenkomen, zouden ze niet op een link op de pagina willen klikken, ervan uitgaande dat het soortgelijke spam is, inclusief die van u.
Eigenaren van WordPress-blogs kunnen nog een stap verder gaan. Als ze een opmerking zien die ze als spam beschouwen, kunnen ze deze als spam markeren met behulp van spamfilterprogramma’s. Hiermee wordt de website-URL geregistreerd in een database en wordt voorkomen dat opmerkingen, inclusief deze URL, worden toegevoegd aan andere WordPress-blogs.
En dit betekent dat als een klant een service inhuurt om links op te bouwen, en die service de URL van de klant in de spamdatabase laat invoeren, de klant (meestal onbewust) zal worden geblokkeerd voor commentaar.
Stel je nu voor dat je de perfecte blog vindt, die door de juiste mensen wordt gezien, en een goed geplaatste opmerking kan enorme voordelen opleveren voor je bedrijf.
Alleen kun je geen reactie plaatsen met je URL, wat betekent dat je je kans verliest, allemaal omdat een spammer het in je reactie heeft getagd.
2. Blootgesteld worden als linkbuilder of een spambureau gebruiken
Deze kennisgeving is speciaal bedoeld voor bureaus die bulk, niet-gepersonaliseerde koppelingsverzoeken verzenden.
Programma’s die dit soort linkverzoeken doen, sturen vaak meerdere verzoeken voor meerdere clients naar dezelfde website-eigenaren.
Onnodig te zeggen dat als de website-eigenaar boos op ze wordt, ze alles kunnen doen, van het toevoegen van hun bedrijfsinformatie aan een blogpost (inclusief de naam van de linkaanvrager, de naam van het bureau en de naam van de klant).
Geërgerde webmasters kunnen bureaus ook rapporteren aan spam-afwijzingslijsten.
Sites zoals de Domain Name System Blacklist, of DNSBL, bevatten het bureau en alle klanten die aan dat bureau zijn gekoppeld. U hoeft niet ver op hun site te zoeken om een lijst te vinden van de meest bekende bureaus en klanten die ze gebruiken.
Als uw bedrijf is gebaseerd op het genereren van links voor uw klant en u komt op een van deze afwijzingslijsten terecht, dan wordt dit problematisch.
3. Verkeerde voorstelling van de klant
Als alternatief, als een bureau e-mail ontvangt van het domein van zijn klant, vertegenwoordigt dat bureau het nu in alle communicatie of verzoeken die het doet.
Kun je je voorstellen dat je een website-eigenaar was en spam kreeg voor verzoeken van je favoriete bedrijf? Of als iemand die voor het bedrijf lijkt te werken je blog spamt? Je mening over dit merk zou waarschijnlijk kelderen, toch?
4. Overtollige vermeldingen met inzendingen naar de directory
Webdirectories kunnen nuttig zijn bij het verhogen van uw positie in zoekmachines.
Ze waren twee decennia geleden populairder en effectiever in SEO, maar lijken nog steeds een kleine rankingfactor te zijn, vooral voor lokaal zoeken.
En een goede directory, meestal branchespecifiek, kan een goede bron van verkeer en vertrouwen zijn. Maar natuurlijk zijn niet alle mappen gelijk gemaakt.
En als we eerlijk zijn, velen van hen, misschien zelfs de meeste, doen (in het gunstigste geval) niets voor je ranking en (in het slechtste geval) schaden ze actief je ranking.
Dit komt omdat veel mappen gevuld zijn met niets anders dan spam.
Als u uw site heeft ingediend om op een van deze spamsites te verschijnen, zullen de zoekmachines deze devalueren.
Weet je nog dat ding over slechte buurten waar ik het in het eerste punt over had? Dit is een andere iteratie.
5. Een slecht lid van een gemeenschap zijn
Forums zijn een geweldige plek voor mensen om hun interesses en ideeën online te bespreken.
Een gesprek vergemakkelijken kan ook een geweldige manier zijn om de aandacht te trekken en klikken te krijgen met behulp van een URL in uw handtekening.
Maar er zijn veel manieren waarop dit naar het zuiden kan gaan.
Als u bijvoorbeeld lid wordt van een forum en vervolgens dezelfde opmerking op elk subforum plaatst in de hoop positieve links op te bouwen, klikken te genereren en uw reputatie op te bouwen.
Het duurt niet lang voordat de moderators door hebben wat er aan de hand is en je als spammer bestempelen. En dus heb je negatieve links gecreëerd.
Uw reputatie schaden met zoekbeoordelaars
Tot nu toe hebben we alleen vermeld hoe slechte links u naar beneden kunnen halen in de zoekmachines. Maar er is nog een ander deel van de reputatie van uw website waarmee u rekening moet houden: de ervaring van echte gebruikers, inclusief Google-zoekbeoordelaars.
En een van de dingen die ze meten bij het evalueren van de EAT van uw site (expertise, betrouwbaarheid en autoriteit) is uw externe reputatie.
Om de autoriteit van uw website te bepalen, gebruiken deze beoordelaars verschillende bronnen van derden om de zorgen en klachten van klanten te controleren.
Sites zoals Yelp, Amazon Customer Reviews en Facebook Ratings en Reviews helpen hen de typische klantervaring te begrijpen.
En als ze vaststellen dat uw site weinig autoriteit heeft, kunnen ze deze markeren als een retour van lage kwaliteit voor een zoekopdracht, zelfs als het algoritme van Google u hoog heeft gerangschikt.
Hoe u uw reputatie intact houdt?
Nu u de gevaren kent die backlinks van lage kwaliteit voor uw reputatie kunnen hebben, hoe kunt u voorkomen dat u een slechte reputatie krijgt bij het bouwen van links?
Hier zijn slechts een paar eenvoudige suggesties:
Neem geen snelkoppelingen
Linkbuilding kost werk, en dat geldt ook voor het opbouwen van uw merkreputatie.
Onthoud dat de eerste blootstelling van veel mensen aan uw merk zal zijn wanneer u in de zoekresultaten van zoekmachines verschijnt, en als u niet komt opdagen, krijgt u geen blootstelling.
Speel dus niet te snel en los met je linkstrategie.
Wees bedachtzaam en opzettelijk, en zorg ervoor dat u op zoek bent naar backlinks van hoge kwaliteit, het soort dat u helpt te rangschikken in de zoekresultaten in plaats van ze te schaden.
Met een beetje zorg en moeite kunt u de gewenste links opbouwen en uw reputatie vlekkeloos houden.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Song_about_summer/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!