fbpx

Kijk naar het verleden voordat je bang bent voor het nieuwe jaar

Kijk naar het verleden voordat je bang bent voor het nieuwe jaar

Share This Post


Hallo, beste collega-zoekmarketeer, en welkom in 2023.

Het is tijd om enkele goede voornemens voor het nieuwe jaar te maken, of in ieder geval voorbereidingen te treffen voor het nieuwe jaar.

In tegenstelling tot mijn New York Jets zijn er tal van mogelijkheden om de waardeloze “goeroe” die je hebt ingehuurd los te laten, een budget te voorspellen (zelfs in een recessie), te spelen met een nieuwe biedstrategie, memes te maken over Performance Max/GA4 en Bing (ik weiger het nog steeds Microsoft Advertising te noemen) de vechtkans die het verdient.

Vergeet ook niet om uw Twitter-advertentiebudget te migreren naar iets dat echt stabiel is.

Dus laten we bespreken wat je nu zou moeten doen, wat je hebt meegemaakt in 2022 en wat je zou moeten doen in 2023.

Zie het als een echt nerdy, “snarky” bezoek van drie geesten.

Wat moet je nu doen?

Het is begin 2023, dus je bent een beetje laat, maar je kunt de verloren tijd nog inhalen.

Prognose van een begroting voor 2023

U hebt gezien hoe zoekbudgetten van jaar tot jaar worden voorspeld: de oude methode om “het verloren vertoningspercentage (IS) te bepalen vanwege budget en verhoogde CPC met 3% tot 5%, ervan uitgaande dat de strategie hetzelfde blijft”.

Toen sloeg de pandemie toe en werd het voorspellen wat moeilijker. Nu mist deze methode een beetje gewicht.

De realiteit is dat als je deze aanpak volgt, het niet het einde van de wereld is, maar begrijp dat de groei van de kosten per klik (CPC), vooral op het gebied van branding, in 2022 (vanaf ‘april) een obscene groei doormaakte.

Omdat? Er zijn verschillende theorieën, maar laten we het voorlopig gewoon ‘inflatie’ noemen.

Als u vasthoudt aan de gebruikelijke aanpak, kunt u in het eerste kwartaal 10% tot 15% jaar-op-jaar groei van de merk-CPC verwachten, en waarschijnlijk meer in de trant van 4% tot 7% ​​groei in non-brand Dit komt uit ons eigen interne budget; die van jou zou moeten variëren.

Vervolgens komt de lelijke olifant in de kamer, Performance Max. Maar ingewikkelder wordt het als je Smart Shopping ook migreert naar Performance Max.

Er zijn twee manieren om dit te voorspellen, en eerlijk gezegd zullen geen van beide zo nauwkeurig of inzichtelijk zijn; Ik verontschuldig me bij voorbaat.

Kijk naar de aanbevelingstool van Google, kijk wat het zegt over groei met een beperkt budget (omdat we allemaal weten dat het nooit minder zegt), haal 15% tot 25% van dat groeiniveau af (verwijder de buffer) en probeer het Of schaal geleidelijk op met 5% tot 10% van uw huidige budget, ervan uitgaande dat u consequent uw budgetlimieten bereikt terwijl u op en neer buigt voor seizoensinvloeden.

Zoals ik al zei, geen van beide opties is geweldig.

Als je je zoekstrategie wilt aanpassen (niet van toepassing op Performance Max), kijk dan naar je verloren IS om te rangschikken en gebruik de geweldige formule die PPC Hero een tijdje geleden heeft gepost.

Het zal u helpen te begrijpen waar uw huidige strategie/aanbiedingen staan, waardoor u kansen zult missen.

Dit is een goed moment om uw budget in evenwicht te brengen (als u net als ik bent, heeft u een gepland budget om letterlijk elke dag van het jaar uit te geven, dat zal variëren op basis van de verwachte vraag).

Inhoud kalender/seizoensvluchtplanning

Dit is vaak niet zo van toepassing als u nieuw bent bij een bedrijf, maar het moet 100% deel uitmaken van uw plan.

Als je niet nieuw bent in het vak en dat ook niet bent geweest, dan ben je Mr. Wilson van de Jets en verdien je het om gekozen te worden.

Zorg ervoor dat u uw deals kent, de seizoensgebondenheid van hoogte- en dieptepunten en alles wat u creatief en economisch wilt doen.

Hiermee kunt u al uw middelen vooraf laten bouwen, goedkeuren en plannen voor implementatie.

QSR promotiekalenderScreenshot door de auteur, december 2022

Beoordeling van wat je niet hebt gedaan

Het leven en werk krijgen het druk. Dit overkomt ons allemaal. De kans is groot dat je plannen had gemaakt voor 2022 die je niet kon uitvoeren.

Dit is het moment om te bepalen welke builds, tests, vluchtplannen, etc. je vorig jaar nooit hebt gedaan en om ze opnieuw te prioriteren om te bepalen of je ze in 2023 moet proberen.

Ik gebruik graag dit denkproces bij het doen van deze beoordeling:

Het was voor “de lol” of een noodzaak (d.w.z. deze inspanning is iets dat zeker een zakelijke impact zou hebben gehad of iets om te proberen of het zou kunnen helpen of pijn doen)?

Als het een noodzaak was, dan hoop ik dat je een goed excuus hebt waarom het niet is gedaan en het in de boeken voor 2023 hebt gezet. Als het voor “de lol” was, bewaar het dan voor een regenachtige dag.

Er was zakelijke betrokkenheid (positief of negatief) door dit niet te doen?

Zo niet, dan geen kwaad / geen fout, en uiteindelijk kun je het proberen. Zo ja, bereid het dan voor op 2023 en zorg voor een goede verklaring waarom het niet is gedaan.

Bedenk wat je hebt meegemaakt.

Net als omgaan met je rare tante/oom die tijdens de vakantie iets heel ongepasts heeft gezegd, moet je gaan zitten en verwerken wat deed wordt in 2022 overgedragen naar uw SEM-campagnes.

Dit helpt je te beslissen of het allemaal goed, allemaal slecht of ergens tussenin was en waar je op moet letten in 2023.

Kijk naar zowel de grote als de kleine dingen.

Maximale prestaties

Of je nu vrijwillig of gedwongen bent overgestapt op Performance Max (iedereen die Smart Shopping of lokaal zoeken gebruikt), het heeft waarschijnlijk zowel een negatieve als een positieve impact gehad op je jaar.

negatief: U heeft letterlijk geen idee wanneer/waar uw advertentie wordt weergegeven, en het enige dat u kunt bedenken (en waarschijnlijk heeft u gelijk) is dat Google een deel van uw DTC-geld naar een heel slechte Google heeft gegooid. Locatie in het Display Netwerk.

Tegelijkertijd heb je heel weinig informatie of de mogelijkheid om je hoofd te wikkelen waarom Google in wezen het op het MKB gerichte Adwords Express opnieuw heeft gelanceerd als versie 2.0 en zojuist je transparantie heeft verpest.

negatief: Je hebt automatisch een lokale campagne geüpdatet in Performance Max en ontdekt hoeveel bugs er zijn, of je hebt Google je YouTube-video laten maken en de muziek maakt het een stuk enger dan je had verwacht.

positief: Vooral voor degenen die foot traffic-campagnes uitvoeren, heeft u (hopelijk) gezien dat de kosten per winkelbezoek een beetje winstgevender zijn geworden en heeft uw e-commerce (voor degenen die slim winkelen) een verbetering in kosten per actie (CPA) gezien.

positief: Performance Max wordt langzaam betrouwbaarder en de mogelijkheid om over te stappen naar andere klantgestuurde verticals is een kans geworden.

Google Analytics 4 (GA4)

Ik zal doorgaan en zeggen wat we allemaal denken (en het is al meerdere keren gepost):

Goh, dit analyseplatform is duidelijk gemaakt door iemand die alleen interactie heeft met boerderijdieren en inzicht heeft en niet door iemand die een gebruikersfocusgroep heeft gedaan.

Als je er op de een of andere manier in bent geslaagd om de implementatie van GA4 te overleven, vervloek je het nu meer dan waarschijnlijk vanwege het gebrek aan intuïtiviteit of meer gefrustreerd dat ze het pas maanden later hebben uitgebracht zonder een bouncepercentage of zelfs een conversiepercentage.

Alles is echter niet verloren; Ik raad u aan het onmiddellijk te implementeren (als u dat nog niet hebt gedaan) en het gelijktijdig met GA UA uit te voeren, zodat u problemen kunt oplossen en het platform kunt leren kennen terwijl u historische gegevens verzamelt.

Je hebt misschien het gevoel dat Google besloot wakker te worden en chaos te kiezen met dit platform en waarschijnlijk een paar weken van je leven heeft verspild om erachter te komen, dus houd daar rekening mee bij het evalueren van wat je niet hebt gedaan in 2022.

Bing Media-advertenties

In september zag je de opwinding voor hen, vooral rond video, en dacht: Bing begint eindelijk met gamen.

Maar toen realiseerde je je dat je een onbewerkt videobestand nodig had om te uploaden en hoe weinig het zou draaien.

Hoge verwachtingen, geweldige kans, maar geen volume.

Twitteren

Ik weet dat dit artikel is gericht op SEM, maar ik zou nalatig zijn als ik daar niet op inging, aangezien het nog steeds een biedmedium is.

Elk merk heeft een andere kijk op merkassociatie, maar als je ook maar een klein beetje merkveiligheidsproblemen hebt op GDN, MSAN, YouTube, enz., adverteer dan niet op Twitter totdat het is opgelost.

Sommige van deze veranderingen in 2022 hebben u op verschillende manieren beïnvloed, goed of slecht.

De vraag is: kun je ervan leren, ze gebruiken en vooruitgang boeken in 2023, met of zonder hen?

Wat u moet doen in 2023

Ik heb in de loop der jaren verschillende van deze “Wat staat SEM in petto voor SEM in het nieuwe jaar” artikelen geschreven, maar de laatste twee hadden nooit kunnen anticiperen op wat er nu gebeurt … opnieuw.

Dat gezegd hebbende, ik ga af met wat ik denk dat er meestal zal gebeuren, en dat kun je met een korreltje zout nemen:

De NY Jets zullen het grote spel niet maken, accepteer het gewoon. CPC’s, vooral voor het eerste kwartaal, zullen hoger zijn dan enig ander kwartaal in het eerste kwartaal (vooral merktermen), dus wees bereid om een ​​manier te vinden om uit te leggen waarom en uw geld minder winstgevend te maken. Er zal geen daling van de vraag/het zoekvolume zijn tot er een stijging van de werkloosheid is (de recessie van 2007-2009), dus wees voorbereid op de toename van het volume. Google zal in sommige opzichten minder transparant zijn. Bing zal uiteindelijk doen wat Google doet. Als u met zorgmerken werkt, wees dan voorbereid om snel van GA UA af te komen vanwege HIPAA-naleving. Absoluut het allerbelangrijkste: gebruik zoveel mogelijk de gegevens van het eerste deel, maar je moet extreem goed en snel zijn in het creëren van marktsegmentgroepen en het doen van alle Criminal Minds/FBI-profielen een seriemoordenaarsmentaliteit over targeting.

Heb ik je al bang gemaakt? goed

2023 wordt een wild jaar voor onderzoek en daar moet je op voorbereid zijn.

Maar je kunt pas vooruit als je het verleden hebt geëvalueerd en verwerkt. Zodra dit is gebeurd, kunt u plannen maken voor de toekomst.

Veel succes, zoek marketeers. We zullen het allemaal nodig hebben.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: 3rdtimeluckystudio/Shutterstock



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!