fbpx

Klikbots en nepverkeer kosten online adverteerders $ 35 miljard

Share This Post


De wereld van pay-per-click-advertenties is afhankelijk van verkeer om het draaiende te houden. Maar bijna zo lang als er PPC-advertenties zijn, zijn er bots geweest om erop te klikken en het systeem te spelen.

Dit probleem is een publiek geheim en is veel wijdverspreider dan veel digitale marketeers zouden aannemen, met sommige schattingen die beweren dat nepgebruikers bijna 40% van al het webverkeer voor hun rekening nemen.

PPC-fraude is big business

Een studie van de Universiteit van Baltimore schat dat advertentiefraude bedrijven alleen al in 2020 wereldwijd $ 35 miljard zal kosten.

Een van de meest voorkomende manieren om dit te doen, is door middel van PPC-fraude, waarbij website-eigenaren een automatische clicker of klikbot gebruiken om Google-display-, YouTube- of responsieve tekstadvertenties op hun eigen plaats te targeten.

Als deze klikken niet als frauduleus worden geïdentificeerd, en vaak ook niet, zal de fraudeur de adverteerder voor elke klik betalen. Dit verhoogt niet alleen ten onrechte de advertentieprestaties, het leidt ook geld af van de digitale advertentiebudgetten van adverteerders voor niet-bestaand verkeer.

Reactiviteit, angst voor ondermaatse prestaties, schaamte kunnen de verspreiding van robots vergemakkelijken

Google heeft de technologie om botverkeer te detecteren en te blokkeren. Met behulp van het automatische zoekmachinefilter in Google Analytics kunnen gebruikers aangeven dat “alle bezoeken van bekende robots en spiders moeten worden uitgesloten”.

Maar dit roept de vraag op: waarom blokkeert Google standaard klikbots niet? Een redacteur die anoniem wenst te blijven, gaf deze mening:

“Google heeft een lange geschiedenis van reactief en niet proactief zijn tegen valse klikken. Google heeft regels ontwikkeld tegen valse klikken als reactie op schema’s die door uitgevers zijn gemaakt om het advertentieplatform te misbruiken.

Zo konden uitgevers, totdat het werd verboden, hun advertenties ontwerpen met kleuren en lettertypen waardoor ze opgingen in het ontwerp van de webpagina, waardoor het verschil tussen advertentie-inhoud en reguliere inhoud vervaagde, wat resulteerde in percentages klikken tot 50% en de opbrengst werd betaald aan de uitgever, d.w.z. de adverteerder werd in rekening gebracht.

Een ander voorbeeld van hoe Google reactief was, is dat er in de begintijd een persoon was die bekend stond om zijn klikbots die samenwerkten met mensen om inkomsten uit klikken op advertenties te delen. Deze persoon kwam er geruime tijd mee weg.”

Door deze reactieve benadering heeft Google moeite om de achterstand in te halen terwijl klikbots nieuwe strategieën en tijdelijke oplossingen ontwikkelen. Momenteel zijn er vanwege het privacybeleid technologische beperkingen die voorkomen dat servers precies bijhouden wat een browser daadwerkelijk ziet. Servers zijn in wezen blind.

Wat betreft de adverteerders die worden opgelicht door valse klikken, het lijkt erop dat velen meer geïnteresseerd zijn in het kunstmatig hoog houden van hun bezoekersaantallen of zich schamen om toe te geven dat ze advertentieruimte hebben gekocht die frauduleuze klikken heeft gegenereerd.

Nep-accounts verantwoordelijk voor de mislukte Twitter-deal van Musk

Bij het stopzetten van zijn overname van Twitter in mei, noemde ‘s werelds rijkste man vandaag, Elon Musk, bezorgdheid over het aantal spamaccounts op het sociale-mediaplatform als een drijvende factor.

Volgens Musk onderschatte Twitter het aantal nepaccounts op het platform met miljoenen, een bewering die werd ondersteund door getuigenissen van Twitter’s voormalige hoofd van beveiliging Peiter Zatko, die beweerde dat de bonussen van leidinggevenden gekoppeld waren aan het aantal dagelijkse gebruikers.

Twitter reageerde door de CEO van Tesla te treffen met een rechtszaak, waarin werd beweerd dat minder dan 5% van alle Twitter-accounts bots waren.

Die rechtszaak komt op 17 oktober voor de rechtbank in de Delaware Court of Chancery. Als Musk verliest, moet hij Twitter kopen voor $ 4 miljard.

Bescherm uw advertentiebudget tegen klikbots

Het is onmogelijk om uw advertentiecampagnes met bots 100% te vermijden, maar u kunt uw blootstelling verminderen door een paar eenvoudige stappen te nemen.

1Stel IP-uitsluitingen in Google Ads van bekende clickfarms in. Pas uw advertentietargeting aan om geografische gebieden uit te sluiten waar valse klikken meestal vandaan komen. Maak lijsten met uitsluitingen voor plaatsingen om te voorkomen dat uw advertentie wordt weergegeven op frauduleuze of dubieuze sites.

Het bestrijden van klikfraude is een continu proces en het implementeren van een eliminatieproces kan uw prestatiecijfers vooraf schaden, maar het zal u op de lange termijn geld besparen.

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock/TarikVision



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!