John Mueller van Google besprak kopelementen met een lid van de SEO-gemeenschap, waar hij het nut aangaf van het gebruik van een hiërarchische structuur bij het gebruik van kopelementen.
Context van wat Mueller zei
Kop elementen
– ze zouden moeten worden gebruikt om aan te geven waar een gedeelte van een webpagina over gaat.
Bovendien hebben kopelementen een sorteervolgorde, met de
zijnde de hoogste rang van belangrijkheid en de het laagste niveau van belangrijkheid zijn.
Het doel van het kopelement is om aan te geven waar een gedeelte van de inhoud over gaat.
De HTML-specificatie staat het gebruik van meerdere toe
elementen Dus technisch gezien meer dan één gebruiken is volkomen geldig.
Sectie 4.3.11 van de officiële HTML-specificatie stelt:
“Elementen h1–h6 hebben een kopniveau, dat wordt gegeven door het nummer van de elementnaam.
Als een document een of meer koppen heeft, moet ten minste één enkele kop binnen het schema kopniveau 1″ hebben.
Gebruik echter meer dan op
niet als goede praktijk beschouwd.
Mozilla’s referentiepagina voor ontwikkelaars over het gebruik van headers beveelt het volgende aan:
“De
A
HTML-elementen vertegenwoordigen zes niveaus van sectiekoppen.
is het hoogste sectieniveau en
is de laagste.
is het hoogste sectieniveau en
is de laagste.
…Vermijd het gebruik van veelvouden
elementen op een pagina
Bij gebruik van meerdere
De HTML-standaard staat elementen op een pagina toe (zolang ze niet genest zijn), dit wordt niet als een aanbevolen praktijk beschouwd. Over het algemeen zou een pagina er maar één moeten hebben
element dat de inhoud van de pagina beschrijft (vergelijkbaar met document element).”
John Mueller heeft eerder gezegd dat het niet uitmaakt of een webpagina er een gebruikt
of vijf rubrieken
Het punt van uw verklaring is dat het niveau van de kop niet zo belangrijk is als hoe ze worden gebruikt, en het is het beste om koppen te gebruiken om aan te geven waar een gedeelte van de inhoud over gaat.
Wat Mueller zei op Twitter
Een lid van de SEO-gemeenschap maakte een grapje en vertelde Mueller zachtjes over het gebruik van meer dan één H1.
Hij twitterde:
John Mu: “Uw site scoort perfect zonder H1-tags of met vijf H1-tags,”
Mij: pic.twitter.com/LEj59KfRBD
— Deji Lichtgevend (@deji_lichtgevend) 2 februari 2023
De SEO vertelde vervolgens hoe hij er de voorkeur aan gaf best practices te gebruiken voor kopelementen met slechts één element
om aan te geven waar de pagina over gaat, en vervolgens de rest van de kopjes in volgorde van classificatie te gebruiken, geef je een webpagina een hiërarchische structuur.
Een hiërarchische structuur communiceert secties van een webpagina en eventuele subsecties binnen elke sectie.
Hij hij twitterde:
“Ik ben te traditioneel met header-elementen. (HTML 4 voor het leven! lol)
Ik zou nog steeds aanraden om slechts één H1-element op een pagina te gebruiken.
Ik ga geduldig terug naar pagina’s om de kophiërarchie voor de lol te implementeren.”
John Müller hij twitterde zijn goedkeuring in antwoord:
“Ik vind het een geweldig idee en een geweldige praktijk.
Headerhiërarchie is niet alleen handig voor Google, het is ook belangrijk voor de toegankelijkheid.
(Google heeft nog steeds te maken met alle rare dingen die mensen op internet gooien, maar attent zijn in je werk is altijd logisch.)
Hiërarchische structuur van de pagina
In de begindagen van SEO,
gold vroeger als een belangrijke rangschikkingsfactor, een factor die belangrijker was dan één .
Dan zet hij er altijd de belangrijkste zoekwoorden in
om aan Google aan te geven dat de pagina relevant was voor dat zoekwoord.
H1 had vroeger meer sorteerkracht, dus het was essentieel om de
helpen met classificeren.
Het algoritme van Google gebruikte trefwoorden om te ‘raden’ waar een webpagina over ging.
Trefwoorden in de ankertekst, trefwoorden in de title-tag en trefwoorden in de tag
het hielp Google raden waarvoor een pagina relevant was.
Maar tegenwoordig hoeft Google niet te raden.
Het is in staat om te begrijpen waar de secties van een webpagina over gaan en bijgevolg waar de hele webpagina over gaat.
Ondanks deze vooruitgang geloven veel SEO’s nog steeds dat het gebruik van een
het is een soort magische rangschikkingsfactor.
Koppen gaan niet langer over het uitroepen van het zoekwoord waarvoor u wilt rangschikken.
De rol van kopelementen is nu om zoekmachines te vertellen waar een gedeelte van de inhoud over gaat.
Elke sectie van een stuk inhoud gaat meestal over iets specifieks.
Heading tags maken het makkelijk voor zoekmachines om te weten waar een pagina over gaat.
En dit helpt hen om de onderwerppagina te rangschikken.
En volgens de officiële HTML-specificatie is dit technisch gezien de juiste manier om kopelementen te gebruiken.
Ten slotte noemde Mueller de kwaliteit van het kopelement als een manier om beter te communiceren om toegankelijkheidsredenen, bijvoorbeeld voor mensen die schermlezers gebruiken.
De officiële HTML-specificaties zeggen:
“Beschrijvende koppen zijn vooral handig voor gebruikers met een handicap die het lezen traag maken en voor mensen met een beperkt kortetermijngeheugen.
Deze mensen hebben er baat bij als de sectietitels het mogelijk maken om te voorspellen wat elke sectie bevat.”
Dus bedankt John Mueller voor het onder de aandacht brengen van de voordelen van het gebruik van koppen met een hiërarchische structuur, voor het vestigen van de aandacht op hoe de hiërarchische structuur nuttig is voor Google en voor toegankelijkheid.
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Asier Romero

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!
John Mueller heeft eerder gezegd dat het niet uitmaakt of een webpagina er een gebruikt
of vijf rubrieken
Het punt van uw verklaring is dat het niveau van de kop niet zo belangrijk is als hoe ze worden gebruikt, en het is het beste om koppen te gebruiken om aan te geven waar een gedeelte van de inhoud over gaat.
Wat Mueller zei op Twitter
Een lid van de SEO-gemeenschap maakte een grapje en vertelde Mueller zachtjes over het gebruik van meer dan één H1.
Hij twitterde:
John Mu: “Uw site scoort perfect zonder H1-tags of met vijf H1-tags,”
Mij: pic.twitter.com/LEj59KfRBD
— Deji Lichtgevend (@deji_lichtgevend) 2 februari 2023
De SEO vertelde vervolgens hoe hij er de voorkeur aan gaf best practices te gebruiken voor kopelementen met slechts één element
om aan te geven waar de pagina over gaat, en vervolgens de rest van de kopjes in volgorde van classificatie te gebruiken, geef je een webpagina een hiërarchische structuur.
Een hiërarchische structuur communiceert secties van een webpagina en eventuele subsecties binnen elke sectie.
Hij hij twitterde:
“Ik ben te traditioneel met header-elementen. (HTML 4 voor het leven! lol)
Ik zou nog steeds aanraden om slechts één H1-element op een pagina te gebruiken.
Ik ga geduldig terug naar pagina’s om de kophiërarchie voor de lol te implementeren.”
John Müller hij twitterde zijn goedkeuring in antwoord:
“Ik vind het een geweldig idee en een geweldige praktijk.
Headerhiërarchie is niet alleen handig voor Google, het is ook belangrijk voor de toegankelijkheid.
(Google heeft nog steeds te maken met alle rare dingen die mensen op internet gooien, maar attent zijn in je werk is altijd logisch.)
Hiërarchische structuur van de pagina
In de begindagen van SEO,
gold vroeger als een belangrijke rangschikkingsfactor, een factor die belangrijker was dan één .
Dan zet hij er altijd de belangrijkste zoekwoorden in
om aan Google aan te geven dat de pagina relevant was voor dat zoekwoord.
H1 had vroeger meer sorteerkracht, dus het was essentieel om de
helpen met classificeren.
Het algoritme van Google gebruikte trefwoorden om te ‘raden’ waar een webpagina over ging.
Trefwoorden in de ankertekst, trefwoorden in de title-tag en trefwoorden in de tag
het hielp Google raden waarvoor een pagina relevant was.
Maar tegenwoordig hoeft Google niet te raden.
Het is in staat om te begrijpen waar de secties van een webpagina over gaan en bijgevolg waar de hele webpagina over gaat.
Ondanks deze vooruitgang geloven veel SEO’s nog steeds dat het gebruik van een
het is een soort magische rangschikkingsfactor.
Koppen gaan niet langer over het uitroepen van het zoekwoord waarvoor u wilt rangschikken.
De rol van kopelementen is nu om zoekmachines te vertellen waar een gedeelte van de inhoud over gaat.
Elke sectie van een stuk inhoud gaat meestal over iets specifieks.
Heading tags maken het makkelijk voor zoekmachines om te weten waar een pagina over gaat.
En dit helpt hen om de onderwerppagina te rangschikken.
En volgens de officiële HTML-specificatie is dit technisch gezien de juiste manier om kopelementen te gebruiken.
Ten slotte noemde Mueller de kwaliteit van het kopelement als een manier om beter te communiceren om toegankelijkheidsredenen, bijvoorbeeld voor mensen die schermlezers gebruiken.
De officiële HTML-specificaties zeggen:
“Beschrijvende koppen zijn vooral handig voor gebruikers met een handicap die het lezen traag maken en voor mensen met een beperkt kortetermijngeheugen.
Deze mensen hebben er baat bij als de sectietitels het mogelijk maken om te voorspellen wat elke sectie bevat.”
Dus bedankt John Mueller voor het onder de aandacht brengen van de voordelen van het gebruik van koppen met een hiërarchische structuur, voor het vestigen van de aandacht op hoe de hiërarchische structuur nuttig is voor Google en voor toegankelijkheid.
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Asier Romero

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!