Sinds Elon Musk CEO van Twitter werd en duizenden werknemers ontsloeg, hebben voormalige Twitter-medewerkers en Big Tech-concurrenten zich gericht op het creëren van alternatieven voor Twitter.
Hoewel niemand de omvang van het publiek van Twitter van 556 miljoen leden nog kan evenaren, bieden ze een nieuwe start voor degenen die niet tevreden zijn met het nieuwe beleid van Twitter.
Onder leiding van voormalige Twitter-medewerkers en andere bekende Big Tech-namen bieden deze opkomende microblogging-netwerken nieuwe platforms voor expressie zonder angst voor censuur, verlies van privacy en algoritmische controle.
We onderzoeken de belangrijkste Twitter-alternatieven en hun kenmerken en potentiële impact.
Wat zijn enkele opkomende alternatieven voor Twitter?
Spill, opgericht door voormalige Twitter-medewerkers, is van plan blockchain-technologie te gebruiken om makers van inhoud op het conversatieplatform te compenseren. U kunt uw gebruikersnaam nu reserveren en een melding ontvangen wanneer deze wordt gelanceerd.
T2, ook ontwikkeld door voormalige Twitter-medewerkers, biedt verificatiecontroles aan Twitter-gebruikers met verouderde verificatie. (Ik hoop dat je een screenshot van je profiel hebt gemaakt voor het einde van het verouderde geverifieerde programma.)
Screenshot van T2, april 2023
Gesteund door voormalig Twitter-manager Jack Dorsey, werd Bluesky gelanceerd als een community die alleen op uitnodiging toegankelijk is, gebaseerd op het AT-protocol voor grootschalige gedistribueerde sociale applicaties. De Bluesky-app is meer dan 245.000 keer gedownload.
Voormalige Twitter-medewerkers zijn niet de enigen die investeren in de concurrentie van Twitter.
Post.news, opgericht door voormalig Waze-CEO Noam Bardin, brengt lezers in contact met hun favoriete uitgevers zonder advertenties of abonnementskosten. Zij aanbod een gratis blauwe stempel.
Screenshot van Post.news, april 2023
Substack introduceerde Notes, waarmee Substack-gebruikers korte updates kunnen plaatsen om met lezers in contact te komen. Deze updates worden weergegeven in een Twitter-achtige stream in de Substack-app.
Screenshot van Substack, april 2023
Geverifieerde vinkjes geven Substack-auteurs aan met honderden of tienduizenden betalende abonnees.
Meta bevestigde de ontwikkeling van Barcelona/P92, een “gedecentraliseerd” platform voor tekstupdates. Sommigen noemen het Instagram tekst.
De verhuizing is geen verrassing, aangezien Meta heeft geëxperimenteerd met meer op tekst gebaseerde functies voor Instagram, zoals Notes en Broadcast Channels.
Hoe succesvol zijn Twitter-alternatieven?
Mastodon, een open source gedecentraliseerd platform gebouwd op ActivityPub, stelt gebruikers in staat om zonder advertenties of algoritmen verbinding te maken met anderen. Volgens de statistiekenpagina zijn er meer dan zes miljoen Mastodon-gebruikers, maar slechts iets meer dan een zesde zijn actieve gebruikers vanaf april 2023.
Screenshot van Mastodon, april 2023
Dat is een indrukwekkende start voor een platform dat in november 2022 is gelanceerd.
Er zijn verschillende microblogsites ontwikkeld voor mensen die het gevoel hadden dat hun stem werd onderdrukt op Twitter en andere grote platforms vanwege politieke standpunten.
Parler was de favoriet van miljoenen conservatieven. Het werd gelanceerd in 2018 en werd overgenomen door Starboard.
De nieuwe eigenaren zien “enorme kansen in verschillende sectoren om gemarginaliseerde of zelfs gecensureerde gemeenschappen te blijven bedienen, zelfs buiten de binnenlandse politiek.”
Gettr, gelanceerd in 2021 ter ondersteuning van de vrijheid van meningsuiting zonder politieke discriminatie, heeft meer dan zeven miljoen gebruikers in 192 landen.
Truth Social, in 2022 gelanceerd door Trump Media and Technology Group, heeft meer dan vijf miljoen gebruikers. Hoewel het ook is gebouwd op de basis van vrijheid van meningsuiting, censureert het ook inhoud.
Zijn Twitter-alternatieven de moeite waard om lid van te worden?
Als je kijkt naar de geschiedenis van sociale media, dan hebben veel sociale mediasites een levensduur van meerdere jaren.
Overweeg Orkut (2004-2014) en Google+ (2011-2019), eigendom van Google. Beide platformen verzamelden honderden miljoenen gebruikers, maar konden niet op tegen Facebook, Instagram en Twitter.
Het maakt niet uit welke persoon of organisatie het platform heeft gemaakt. Alle sociale netwerken waren ooit nieuw, maar ze waren niet allemaal gebouwd om lang mee te gaan.
Door jezelf in een vroeg stadium onder te dompelen in een sociaal netwerk, kun je jezelf of je bedrijf als autoriteit vestigen in een omgeving met minder concurrentie. Zelfs als het de tand des tijds niet doorstaat, kunt u enige waarde halen uit een early adopter.
Hier zijn enkele dingen om in gedachten te houden:
Praten uw klanten erover? Als genoeg klanten je vragen of je op een specifiek sociaal netwerk zit, zou je moeten zien waarom. Gebruiken uw concurrenten het? Als uw concurrenten een betrokken publiek hebben op een specifiek netwerk, moet u een kijkje nemen. Heb je tijd om het te doen? Als u middelen van een gevestigd en winstgevend kanaal moet opofferen, moet u het idee volgend kwartaal opnieuw bekijken.
Een voordeel van opkomende Twitter-concurrenten: er is niet veel voor nodig om uw status bij te werken. In tegenstelling tot platforms die profielen, pagina’s, groepen, blogs, enz. aanbieden, kunt u zich op de meeste nieuwe netwerken vestigen met een profiel en eenvoudige op tekst gebaseerde updates.
Als je in een nieuw microblogging-netwerk wilt duiken, is hier een eenvoudige strategie:
Groepeer browserbladwijzers en app-pictogrammen voor nieuwe sociale netwerken. Kopieer de volgende op tekst gebaseerde update die u wilt delen op Twitter, LinkedIn, enz. Nadat je de update hebt gedeeld, plak je deze in je profielen op de andere microblogging-netwerken. Controleer uw meldingen en ga in gesprek met mensen die zich met uw inhoud hebben beziggehouden. Blijf op de hoogte van updates van degenen die u volgt.
Naarmate er nieuwe sociale platforms blijven verschijnen, valt nog te bezien of Twitter met succes zal worden onttroond.
Toch is één ding zeker: het steeds evoluerende landschap van sociale media opent nieuwe mogelijkheden voor innovatie, creativiteit en communicatie, en verlegt de grenzen van wat we in de toekomst kunnen verwachten van digitale interacties.
Uitgelichte afbeelding: Kaspars Grinvalds/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!