Bij het doornemen van enkele vragen die na een recent webinar aan SEJ zijn voorgelegd, kwamen er twee op me over als gerelateerd en vergelijkbaar.
Dat betekent dat u een traktatie krijgt, vriendelijke lezer, want vandaag is een speciale 2-voor-1-versie van Ask an SEO.
Dit zijn de vragen:
Ines vroeg: Wat doe je met oude websites die honderden URL’s hebben met heel weinig verkeer naar de meeste daarvan? Verwijder je eerst slechte content? Hoeveel moet ik er in één keer uithalen? Is er een regel? Moet ik rekening houden met interne links?
Christina vroeg: is het beter om oude inhoud om te leiden naar nieuwe inhoud als dit leidt tot een omleidingsketen? Of moet ik deze inhoud gewoon verwijderen?
Laten we het hebben over oude inhoud
Er is hier veel uit te pakken, dus laten we erin duiken.
Ik zal eerst mijn woede uiten: hopelijk, dateer deze oude inhoud zodat lezers die het tegenkomen weten dat het oud en achterhaald is.
Er zijn een aantal benaderingen die u hier kunt volgen, en veel hangt af van uw zoekwoordonderzoek en uw gegevens.
De eerste vraag die ik mezelf zou stellen voor elke inhoud is: is het nuttig? Of is het schadelijk (verouderd, slecht advies, niet meer relevant, etc.)?
Als het schadelijk is of niet langer relevant is, zoals een blogbericht over hoe u meer volgers op Google+ kunt krijgen, kunt u doorgaan en het verwijderen. Er is niets relevants om u naar door te verwijzen.
Als het nuttig is, heb je nog een paar opties over:
Herschrijf het of combineer het met andere inhoud om te zien of u meer verkeer kunt krijgen. Als je al meer up-to-date of relevantere content hebt, ga je gang en 301 redirect naar die content. Als het niet langer van toepassing is op uw website of bedrijf, verwijder het dan.
Veel SEO-professionals zullen je vertellen dat als je vroeger een super populair stuk had met veel externe links, je het zou moeten 301 om die links te behouden.
Ik zal je vertellen om erachter te komen waarom het niet erg populair meer is en het ofwel bij te werken of te behouden voor historische doeleinden. Het is verbazingwekkend hoe het “oude” internet niet meer bestaat.
De sleutel hier is om erachter te komen Omdat de inhoud is niet populair.
Als je dat eenmaal hebt gedaan, kun je deze tips volgen:
• Lost het een gebruikersbehoefte op, maar is het gewoon van slechte kwaliteit? Schrijf het opnieuw.
• Is het niet langer relevant/nuttig? Verwijder het
• Is er elders nieuwere of betere inhoud? Leid het om.
• Moet ik het om historische redenen bewaren? Of is er nu weinig volume voor, maar krijg ik nog steeds verkeer? Laat het met rust.
Oké, laten we het nu hebben over omleidingen
Omleidingsketens krijgen veel slechte pers in SEO.
Vroeger was er veel discussie over het al dan niet halen van PageRank, hoeveel PageRank ze halen, hoeveel vervalsingen, hoeveel Google er zal volgen, enz.
Voor 99,9999925% van de mensen doet dit er allemaal niet toe.
Ja dit zijn dingen waar we ons zorgen over moeten maken, ze zijn zo minimaal dat ze niet veel effect hebben. De waarheid is dat Google omleidingen en zal volgen zullen geef ze wat “waarde” door.
Er is geen negatief effect of straf voor het hebben van omleidingsketens maar streef naar niet meer dan vijf hops, aangezien Google mogelijk stopt met het volgen van omleidingen.
Natuurlijk zijn ze niet ideaal. Ze voegen een paar milliseconden laadtijd toe aan uw pagina en sturen mogelijk niet 100% van de PageRank-waarde naar de bestemming, maar dit is allemaal minimaal en, eerlijk gezegd, SEO-overkill.
Gebruik de bovenstaande rubriek om te beslissen of u inhoud wilt omleiden of verwijderen.
En als u omleidingsketens heeft, kunt u deze best tot een minimum beperken door de omleidingen bij te werken zodat ze rechtstreeks naar de eindbestemming verwijzen.
Als u bijvoorbeeld A->B->C (één reeks omleidingen) heeft, maakt u A->C en B->C (twee omleidingen).
Ik hoop dat dit helpt.
Heeft u een vraag over SEO? Dien het in via dit formulier.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: ANDRANIK HAKOBYAN/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!