fbpx

Links hebben tegenwoordig minder impact dan vroeger

Links hebben tegenwoordig minder impact dan vroeger

Share This Post


In een Google SEO Office Hours-video beantwoordde een Googler een vraag over backlinks en rankings en vertelde hij het interessante feit dat backlinks minder impact hebben als ranking-signaal dan ooit.

Backlink Ranking Signaal

Links en ankertekstsignalen maakten van Google een betere zoekmachine dan de concurrentie toen het voor het eerst werd geïntroduceerd.

SEO ging vroeger vooral over het optimaliseren van titels, koppen en content met trefwoorden.

Nadat Google groot werd, realiseerde het zich dat links de sleutel waren tot betere rankings.

Hele industrieën ontstonden om in de behoefte aan links te voorzien, zoals webdirectories en linkbrokers.

Er kwamen ook verschillende technieken voor linkbuilding naar voren, zoals wederzijds linken, comment-spamming, forum-spamming, enz.

Google heeft de oorlog tegen link spam grotendeels verloren. Het keerpunt was in 2012 met de introductie van het Penguin-algoritme, evenals andere updates van de infrastructuur van Google (Hummingbird), waardoor Google steeds grotere hoeveelheden rangschikkingsfuncties met betrekking tot links kon maken

Vandaag zijn we op een punt gekomen waarop Google links zo kan rangschikken dat links van lage kwaliteit worden weggegooid.

Links zijn nog steeds een belangrijke rankingfactor, maar het is een mysterie geweest hoe impactvolle links tegenwoordig zijn.

John Mueller speculeerde onlangs dat links een afnemende rol kunnen gaan spelen in rankings, door te zeggen:

“…het is iets waarvan ik me voorstel dat na verloop van tijd het gewicht van links op een gegeven moment een beetje zal afnemen, omdat we een beetje beter kunnen uitzoeken hoe de inhoud in de context van het hele web past.”

Backlinks hebben tegenwoordig minder impact

Het is interessant om een ​​Googler te horen zeggen dat links tegenwoordig minder impact hebben, omdat men begreep dat relevantie iets in de toekomst was.

Maar misschien is het belangrijkste om op te merken dat de signaalsterkte van de link nu wordt vergeleken met toen Google voor het eerst begon.

De linkcommentaar is ontstaan ​​uit een vraag waarom Google nog steeds backlinks gebruikt en of campagnes voor linkbuilding niet zijn toegestaan.

Dit is de vraag:

“Waarom gebruikt Google nog steeds backlinks als rankingfactor als campagnes voor linkbuilding niet zijn toegestaan?

Waarom kan Google geen andere rankingfactoren vinden die niet gemakkelijk kunnen worden gemanipuleerd, zoals backlinks?”

Googles reactie:

“Er zijn hier verschillende dingen om uit te pakken.

Ten eerste hebben backlinks als signaal een veel minder grote impact vergeleken met toen Google Search vele jaren geleden begon.

We hebben robuuste rangschikkingssignalen, honderden, om ervoor te zorgen dat we de meest relevante en bruikbare resultaten voor alle zoekopdrachten kunnen rangschikken.”

Dit is zeker waar, links hebben tegenwoordig veel minder impact dan toen Google voor het eerst begon, vooral omdat minder soorten links (zoals directorylinks, betaalde links) de mogelijkheid hebben om de zoekresultaten te beïnvloeden.

Het is niet duidelijk of de Googler verwees naar meer dan de soorten links die nog steeds impact hebben.

De Googler vervolgde:

“Ten tweede campagnes voor het bouwen van volledige links, die in wezen linkspam zijn volgens ons spambeleid.

We hebben veel algoritmen die onnatuurlijke links op grote schaal kunnen detecteren en verwijderen.

Dit betekent dat spammers of SEO’s die geld uitgeven aan links echt niet kunnen weten of het geld dat ze hebben uitgegeven aan linkbuilding de moeite waard is of niet, aangezien ze hoogstwaarschijnlijk gewoon geld verspillen aan het bouwen van al deze spamlinks en dat waren ze ook. al overruled door onze systemen zodra we ze zien.”

Links en sitepromotie zijn nog steeds belangrijk

Links hebben een functie die verder gaat dan ranking. Google ontdekt webpagina’s via links.

De documentatie van Google citeert niet alleen links over hoe Google webpagina’s ontdekt, maar moedigt uitgevers aan om hun sites te promoten.

De documentatie zegt:

“Google vindt ook pagina’s via links van andere pagina’s. Leer hoe u mensen kunt stimuleren uw site te ontdekken door uw site te promoten.

… Er zijn waarschijnlijk een aantal sites die vergelijkbare onderwerpen behandelen als die van u. Het openen van communicatie met deze sites is meestal gunstig. Populaire onderwerpen in uw niche of gemeenschap kunnen aanvullende ideeën voor inhoud opleveren of een geweldige bron voor de gemeenschap creëren.”

Het aantal links dat naar een site verwijst, geeft nog steeds het belang van een site aan.

Linkpatronen die zijn opgebouwd uit natuurlijke links, helpen Google ook te begrijpen waar een site over gaat via de resulterende linkgrafiek.

Vervolg vragen

De verklaringen van de Googlers lijken vervolgvragen te vereisen.

Bedoelde de Googler dat de links die Google gebruikt voor ranking minder impact hebben dan vroeger? Hoe zit het met linkbuilding-campagnes die erop gericht zijn anderen over een site te vertellen en om een ​​link te vragen, worden ze dan als spam beschouwd? Toen de Googler verwees naar ‘linkbuilding-campagnes’, hadden ze het dan over campagnes om te betalen voor gastposts of het invoegen van links in bestaande artikelen?

De gegeven antwoorden zijn goede uitgangspunten, maar dit nieuwe formaat voor Google-spreekuren is niet live.

Dit betekent dat er geen manier is om vervolgvragen te stellen, waardoor sommige antwoorden minder nuttig zijn.

Dagvaarding

Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Asier Romero

Luister naar de kantooruren van Google om 6:08 minuten



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!