Sinds Elon Musk Twitter heeft overgenomen, is het gebruikersbestand van Mastodon, een gedecentraliseerd en open source platform voor sociale media, gegroeid van 300.000 naar 2,5 miljoen maandelijkse actieve gebruikers.
Mastodon-oprichter Eugen Rochko kondigde deze week de mijlpaal aan in een blogpost, waarin hij zijn platform prees als een “radicaal ander alternatief:
“Hoewel er geen tekort is aan nieuwe en oude sociale-mediaplatforms, is dit een radicaal andere benadering van sociale media die iets biedt dat traditionele sociale media niet kunnen. Dit kan een van de redenen zijn waarom Mastodon onlangs in populariteit is gestegen, springend van rond 300.000 maandelijkse actieve gebruikers tot 2,5 miljoen tussen oktober en november, waarbij steeds meer journalisten, politici, schrijvers, acteurs en organisaties hun intrek nemen.”
Het nieuwe eigendom van Twitter veroorzaakt wrijving met gebruikers, waardoor velen op zoek zijn naar een alternatief.
Met de gratis en open source-software van Mastodon kan iedereen een social media-platform op zijn eigen infrastructuur draaien terwijl hij verbinding maakt met een wereldwijd gedecentraliseerd sociaal netwerk.
De plotselinge populariteit van Mastodon, publiekelijk uitgebracht in 2016, heeft vragen en zorgen van nieuwe gebruikers opgeroepen.
Rochko hield onlangs een AMA op Reddit om deze zorgen weg te nemen en tientallen veelgestelde vragen te beantwoorden.
Ik heb de thread doorgenomen om enkele hoogtepunten eruit te halen, waaronder veel vragen die ik van verkopers heb gezien.
De Twitter-situatie
vraag: “Toen u voor het eerst besloot om Mastodon te ontwikkelen, voorzag u toen een situatie zoals wat er gebeurde met Twitter?”
Rochko zei dat hij sceptisch was over het leiderschap van Twitter, maar had dit soort situaties nooit verwacht:
“Sommige van mijn oorspronkelijke motivaties om gefedereerde sociale netwerken (toen GNU social) te verkennen en uiteindelijk te besluiten om het met Mastodon te doen, waren onzekerheden met het leiderschap en de toekomst van Twitter, dus in zekere zin wel. Maar ik ga niet doen alsof ik er een had. idee dat het toen iets in mijn project zou worden.”
Mastodon als alternatief voor Twitter
vraag: “Denk je dat Mastodon groter zal zijn dan andere Twitter-alternatieven zoals Truth Social?”
Rochko zegt ja:
“Als het dat al niet is, wat het vrijwel zeker is en altijd is geweest, ja.”
Algoritmen
vraag: “Wat vind je van “algoritmen”? Zullen we meer van deze eenvoudige en transparante algoritmen zien voor het sorteren van berichten, bijvoorbeeld als een alternatieve sorteermethode voor /public/local, /public en /home?”
Rochko zegt dat hij geen sterke gevoelens heeft over algoritmen en zich inzet voor het handhaven van een omgekeerde chronologische stroom:
“Ik denk dat gepersonaliseerde algoritmen zoals TikTok of YouTube-aanbevelingen heel voorzichtig moeten worden benaderd, omdat ze je vooroordelen kunnen versterken en je naar samenzweringsrommel kunnen sturen. Ik ben weggebleven van alles wat met machine learning te maken heeft in Mastodon. Maar dat doe ik niet heb sterke gevoelens over ‘algoritmen’ in het algemeen, alleen dat de startersfeed omgekeerd chronologisch moet zijn en alleen inhoud moet bevatten die je hebt besloten erin te plaatsen.
Verken de pagina
vraag: “Zijn er plannen om ‘hoe vaak een toot is favoriet’ toe te staan als sorteercriterium? Zo nee, waarom is er besloten om dit niet te gebruiken?”
Rochko zegt dat de Explore-pagina standaard is ontworpen om dit te doen:
“Trending-berichten op de verkenningspagina worden gerangschikt op basis van hun reblogs en favorieten tellen af vanaf het moment dat het bericht is gepubliceerd (vergelijkbaar met Reddit en HN).”
Registratie proces
vraag: “Het registratieproces op Android is een beetje archaïsch. Hoe ga je dit oplossen om het toegankelijker te maken voor minder technisch onderlegde gebruikers?
Rochko zegt dat Mastodon het onboardingproces van Android opnieuw ontwerpt:
“Onze nieuwste bèta op Android bevat een opnieuw ontworpen onboarding-stroom. De grootste verschillen zijn dat het startscherm nu een uitleg bevat van wat servers zijn, en op het serverscherm kun je op Volgende tikken zonder een selectie te maken door een willekeurige algemene server in jouw taal te kiezen .
Directe berichten
vraag: “Ik vraag me af waarom het niet meer basisfuncties heeft, zoals het scheiden van directe berichten van meldingen?”
Rochko legt uit dat Mastodon geen traditionele directe berichten heeft, maar alleen berichten die beperkt zijn tot individuele gebruikers:
“Mastodon heeft geen traditionele DM’s en verschillende UX-keuzes zijn gemotiveerd om dit duidelijker te maken. Mastodon heeft gedetailleerde zichtbaarheidsinstellingen voor berichten, wat betekent dat je een individuele post (zelfs als onderdeel van een thread) kunt beperken tot alleen je volgers of alleen tot mensen die in de post worden genoemd. Ze kunnen voor hetzelfde doel worden gebruikt als DM’s, maar vooral qua threadmodel en adressering zijn ze niet hetzelfde.
Rochko voegt eraan toe dat end-to-end gecodeerde IM op een laag pitje staat, maar de prioriteit ligt bij het verbeteren van de officiële iOS- en Android-apps:
“Wat we op een laag pitje hebben staan, zijn end-to-end gecodeerde DM’s. En daarmee bedoel ik, vanaf het begin ontworpen om DM’s te zijn. Ik begon aan deze functie te werken in 2020, maar toen stopte het op klantniveau. We hadden onze eigen native apps nodig om het kernwerk van het ontwerpen van de client-side protocollen te doen, en die hadden we toen nog niet. In 2021 brachten we eindelijk een officiële iOS-app uit en in 2022 brachten we eindelijk een officiële Android-app uit, maar er er zijn zoveel dingen die deze apps nodig hebben voordat end-to-end gecodeerde DM’s nog in het geheugen zitten.
Toepassingen van derden
vraag: “Ik wil gewoon weten waarom jij en je team zich richten op iOS- en Android-apps terwijl er al andere apps van derden beschikbaar zijn die kunnen worden onderschreven?”
Rochko zegt dat het om handelsmerken en branding gaat:
“Ik ging in detail toen de iOS-app voor het eerst werd aangekondigd. Mensen zoeken naar ‘Mastodon’ in de app-winkels van de platforms (in feite is 82% van onze iOS-downloads afkomstig van mensen die zoeken gebruiken, en niet van weblinks naar de app.) We konden geen handelsmerk maken van een app waar we geen invloed op hadden (en als de app slechte UX-beslissingen neemt of stopt, blijven?), noch wilden we apps overnemen waar gebruikers al van afhankelijk waren en overschakelen. , we zijn uniek gepositioneerd om de middelen te hebben om te investeren in professioneel UX-ontwerp. Door met onze eigen apps te werken, hebben we inzicht gekregen in API-pijnpunten en hebben we direct bijgedragen aan verbeteringen in de servercode waar alle apps van kunnen profiteren.
Bekijk hier de volledige AMA voor meer informatie.
Uitgelichte afbeelding: davide bonaldo/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!