Aangezien AI-technologie een steeds belangrijkere rol speelt in advertenties, erkent Google dat merken meer controle nodig hebben over waar hun advertenties verschijnen.
Om deze uitdaging aan te gaan, lanceert Google Ads twee nieuwe opties:
Merkbeperkingen voor brede zoekwoorden in zoekcampagnes Merkuitsluitingen in best presterende campagnes.
Merkbeperkingen voor campagnes in het zoeknetwerk
Zoektypen voor brede zoekwoorden in combinatie met de Smart Bidding-algoritmen van Google kunnen advertenties helpen relevante doelgroepen te bereiken en conversies te stimuleren.
Sommige adverteerders hebben echter moeite om breed zoeken te gebruiken voor hun merkcampagnes om niet-merkverkeer en klikken te vermijden.
Om adverteerders te helpen, rolt Google merkgebonden zoekwoordbeperkingen voor breed zoeken wereldwijd uit.
Met deze functie kunnen adverteerders merktermen instellen als brede zoekwoorden, maar worden ze beperkt tot het weergeven van alleen advertenties voor zoekopdrachten die de merknaam bevatten.
Hierdoor kunnen advertenties meer mensen bereiken en de prestaties verbeteren terwijl ze voldoen aan de merkrichtlijnen.
Merkuitsluitingen in best presterende campagnes
Google kondigde eerder aan dat Performance Max-campagnes de mogelijkheid zouden hebben om specifieke merken uit te sluiten.
Na het testen van de functie stelt Google deze beschikbaar voor alle adverteerders.
Met merkuitsluitingen kunnen adverteerders zich afmelden voor weergave van hun advertenties in zoek- en winkelvoorraad voor bepaalde merken.
Adverteerders kunnen specifieke merknamen blokkeren voor de weergave van hun advertenties. Bovendien kunnen ze spelfouten van hun merk of merknamen in andere talen blokkeren of merknamen van concurrenten uitsluiten.
Google Ads biedt een uitgebreide lijst met topmerken die adverteerders kunnen uitsluiten, en adverteerders kunnen Google verzoeken merken toe te voegen die ontbreken in deze lijst.
Door deze irrelevante merken te blokkeren, zorgt u ervoor dat uw advertenties alleen worden weergegeven voor de meest relevante zoekopdrachten.
In tegenstelling tot uitsluitingszoekwoorden
U vraagt zich misschien af hoe merkuitsluitingen verschillen van uitsluitingszoekwoorden.
Merkuitsluitingen en uitsluitingszoekwoorden zijn hulpmiddelen die adverteerders gebruiken om de plaatsing van advertenties te controleren, maar ze werken verschillend voor verschillende doeleinden.
Merkuitsluitingen voorkomen dat advertenties op specifieke sites of apps worden weergegeven, terwijl uitsluitingszoekwoorden voorkomen dat advertenties naast specifieke zoektermen of woordgroepen worden weergegeven.
Hoewel beide adverteerders helpen te beperken waar hun advertenties worden weergegeven, werken ze op een unieke manier en hebben ze afzonderlijke functies.
Zie de helppagina van Google voor meer informatie over deze functies en hoe u ze kunt gebruiken.
Uitgelichte afbeelding: IB Photography/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!