fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Rommelige SEO Deel 1: Navigeren door een siteconsolidatiemigratie

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Rommelige SEO is een column over de kleine, ongepolijste taken die betrokken zijn bij het controleren, plannen en optimaliseren van websites, waarbij het nieuwe domein van MarTech als casestudy wordt gebruikt.


Het binnenlopen van een nieuw SEO-project stelt marketingstrategen voor unieke uitdagingen. Verschillende website-eigenschappen hebben oplossingen nodig die zijn afgestemd op hun specifieke problemen. En met zoveel dingen om te overwegen – branding, bedrijfsdoelen, site-setup, enz. – vereist uw project bijzondere beraadslaging.

Zoekprofessionals hebben problemen ondervonden na migraties van siteconsolidatie. Dit is de exacte situatie die ik tegenkwam voor het merk MarTech.

Het was niets minder dan wat ik een 'SEO-puinhoop' noem, of een verzameling problemen die de zichtbaarheid van zoeken beïnvloeden en die ingewikkelde oplossingen nodig hebben.

Ik ben onlangs lid geworden van het Third Door Media-team om te helpen deze problemen op te lossen die voortkomen uit de consolidatie van Marketing Land en MarTech Today. De nieuwe site had iemand nodig om in de diepte van de dingen te springen en een pad voorwaarts uit te stippelen. Hier is hoe het proces zich ontvouwde:

Problemen die voortvloeien uit siteconsolidatie

Veel organisaties vinden dat hun sites na consolidatie grondig moeten worden schoongemaakt. Maar helaas hebben ze niet altijd de tijd om continu te optimaliseren en te onderhouden.

In het geval van MarTech kwamen de problemen voort uit een noodzakelijke zakelijke beslissing voor het merk.

In plaats van ons publiek te blijven verdelen over de merken Marketing Land en MarTech Today, hebben we ervoor gekozen om ons op MarTech te leunen. Het was logisch om onze middelen te gebruiken om marketeers te helpen hun plaats in het nieuwe marketinglandschap te vinden.

Toch brengen belangrijke wijzigingen aan de website vaak aanzienlijke problemen met zich mee, hoe noodzakelijk het werk ook is. En er is geen magische strategie om de puinhoop op te lossen. In plaats daarvan vereist deze situatie een veelzijdige, kernachtige oplossing.

De rommelige kant van SEO

Vóór de consolidatie van de site nam het team de inhoud die op het ene platform werd gepubliceerd en hergebruikte het voor het andere. Zo produceerde MarTech Today content voor professionals die onderzoek deden naar marketingtechnologie en automatisering, terwijl Marketing Land zich richtte op een breder marketingpubliek. Elk zou hun inhoudsstukken afstemmen op hun markt en waar van toepassing kleine wijzigingen aanbrengen.

De verwachte problemen met dubbele inhoud ontstonden na de consolidatie en de vereiste oplossingen waren verre van een eenmalige oplossing.

De nieuwe site heeft nu minstens twee versies van meer dan 1.000 artikelen. Bovendien is hun exemplaar dichtbij genoeg om hetzelfde onderwerp en dezelfde zoekwoorden te targeten. Om dit probleem op te lossen, hebben we omleidingen samengesteld van de inhoud op Marketing Land naar zijn tegenhanger op MarTech Today. De meeste hiervan bevatten de "-2" in hun URL die WordPress toevoegt aan dubbele slugs.

De omleidingen waren een noodzakelijke kortetermijnoplossing om problemen met de gebruikerservaring en dubbele inhoud te voorkomen. Maar omdat de nieuwe site zo groot is als hij is, zijn niet alle omleidingen opgezet, waardoor veel bijna identieke stukken wachten om te worden geïndexeerd.

Veel andere problemen waren ook van invloed op de site, waaronder veel relevante niet-geïndexeerde pagina's, verbroken links, gemengde inhoud en problemen met de snelheid van de site. We hebben echter besloten om eerst de dubbele pagina's aan te pakken omdat ze betrekking hadden op het primaire aanbod van onze site; marketingstrategie, nieuws en inzichten. Het oplossen van de problemen die de zichtbaarheid en kwaliteit van de inhoud beïnvloeden, is dus de prioriteit.

Overwegingen en oplossingen

Werken aan deze cruciale problemen na een sitemigratie en -consolidatie is in geen geval glamoureus. Wanneer u zich echter bezighoudt met een rommelig optimalisatieproject, moet u ervoor zorgen dat uw verwachtingen overeenkomen met de waarschijnlijke resultaten.

Feit is dat u de resultaten van uw inspanningen enige tijd niet zult zien. En dat is oké.

Google en andere zoekmachines hebben tijd nodig om de site te analyseren op deze wijzigingen, en we willen dat ze grondig zijn. Gelukkig leidt het instellen van de omleidingen bezoekers onmiddellijk naar de juiste pagina's, waardoor UX-problemen worden voorkomen totdat de geconsolideerde pagina's zijn geïndexeerd en gerangschikt.

Onze focus ombuigen

Omdat de inhoud op elke dubbele pagina in kwestie is gericht op afzonderlijke doelgroepen, zijn er een paar factoren waarmee u rekening moet houden om te bepalen wat er op de geconsolideerde pagina wordt weergegeven. Deze omvatten het volgende:

  1. Hoe presteert de pagina?
  2. Hoe gaan mensen om met de pagina?
  3. Welke content past het beste bij de doelgroep?

Met behulp van gegevens die beschikbaar zijn via Google Search Console en Analytics, heb ik klikken, vertoningen, gemiddelde paginaweergaven en de tijd die eraan is besteed, en een hele reeks andere waardevolle gegevens beoordeeld. Deze gegevens hebben me geholpen om overwegingen #1 en #2 te beantwoorden.

Maar aangezien de site pas sinds mei live is, waren er meer gegevens nodig om te bepalen welke inhoud aansluit bij de interesses van het publiek van MarTech.

Door met onze getalenteerde schrijvers te praten en trefwoordgegevens te bekijken, kon ik bepalen welke stukken gedupliceerde inhoud het meest geschikt waren voor het publiek van MarTech. Hierdoor kon ik beginnen met het plaatsen van de beste inhoud op onze nieuwe geconsolideerde pagina's. En door de dubbele URL's om te leiden, kan ik mensen en zoekmachines naar de meest geschikte bestemming verwijzen.

Afsluiten

Dat was het voor deze eerste aflevering van 'Rommelige SEO'. Vervolgens gaan we door met de stappen die zijn genomen om de rommel na de consolidatie van de site op te ruimen.

Heeft u voor uw bedrijf of klanten aan een siteconsolidatieproject gewerkt? Welke tactieken en tools heb je gebruikt? E-mail me op cpatterson@thirddoormedia met de onderwerpregel Messy SEO Part 1 om het me te laten weten.


Over de auteur

Corey Patterson is de content- en SEO-manager voor MarTech en Search Engine Land. Met een achtergrond in SEO, contentmarketing en journalistiek analyseert en optimaliseert hij inhoud van Third Door Media om marketeers te helpen de informatie te vinden die ze nodig hebben.

More To Explore