Facebook en Instagram-moederbedrijf Meta heeft een boete van in totaal $ 414 miljoen gekregen van de Ierse Data Protection Commission (DPC) wegens het overtreden van de EU-privacywetgeving.
Volgens de DPC eiste Meta op onwettige wijze van gebruikers dat ze instemden met gepersonaliseerde en gerichte advertenties.
Als gevolg hiervan zal Meta ongeveer $ 223 miljoen betalen voor het schenden van het privacybeleid van Facebook en ongeveer $ 191 miljoen voor zijn acties op Instagram.
Het besluit volgt op twee beschuldigingen die in 2018 zijn ingediend dat Meta de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft geschonden.
De AVG is een reeks voorschriften die de persoonlijke gegevens van EU-burgers helpen beschermen. Het geeft EU-burgers meer controle over hoe bedrijven hun persoonlijke informatie verkrijgen, gebruiken en delen.
Bovendien maakt de AVG het voor bedrijven illegaal om klantgegevens te bewaren zonder hun toestemming.
Deze uitspraak benadrukt het belang van het naleven van strenge privacyregelgeving en de boetes die bedrijven kunnen oplopen als ze dat niet doen.
Wat zou Meta verkeerd hebben gedaan?
De DPC beweert dat Meta, om ervoor te zorgen dat klanten hun accounts kunnen blijven gebruiken, hen heeft gevraagd akkoord te gaan met de servicevoorwaarden die hen ertoe hebben aangezet nieuwe voorwaarden te ondertekenen waardoor hun gegevens konden worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties.
Bovendien zegt de DPC dat de taal die in de servicevoorwaarden werd gebruikt onduidelijk was en gebruikers niet voldoende informeerde over hoe hun gegevens werden gebruikt.
Meta is het niet eens met de beslissing
Als reactie op de uitspraak van de DPC heeft Meta plannen aangekondigd om in beroep te gaan tegen de beslissing, omdat het van mening is dat haar benadering van gegevensbescherming in overeenstemming is met de AVG.
Het bedrijf stelt dat gepersonaliseerde advertenties een veel voorkomend aspect zijn van sociale media en dat Facebook en Instagram inherent gepersonaliseerd zijn.
In een blogpost stelt Meta:
“Facebook en Instagram zijn inherent gepersonaliseerd en we zijn van mening dat het een noodzakelijk en essentieel onderdeel van die service is om elke gebruiker zijn eigen unieke ervaring te geven, inclusief de advertenties die ze zien. Tot nu toe vertrouwden we op een wettelijke basis genaamd ‘Noodzaak’. contractueel” om mensen gedragsadvertenties te laten zien op basis van hun activiteiten op onze platforms, afhankelijk van hun beveiligings- en privacy-instellingen. Het zou zeer ongebruikelijk zijn als een sociale-mediaservice niet is afgestemd op de individuele gebruiker.”
Ondanks de beslissing zegt Meta dat adverteerders gepersonaliseerde advertentiecampagnes op Instagram en Facebook kunnen blijven gebruiken.
“Het is belangrijk op te merken dat deze beslissingen gepersonaliseerde advertenties op ons platform niet in de weg staan.”
wat gebeurt er nu
Meta heeft het wettelijke recht om in beroep te gaan tegen de uitspraak van de DPC en zal niet worden gedwongen om wijzigingen aan te brengen totdat er een definitieve beslissing is genomen in de rechtbank.
Daartoe heeft de DPC geen specifieke informatie verstrekt over de wijzigingen die Meta moet aanbrengen om te voldoen aan de AVG.
bronnen: New York Times, Meta
Uitgelichte afbeelding: mundissima/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!