Dynamische weergave kan JavaScript SEO-problemen effectief oplossen, maar Google adviseert dat het eerder een tijdelijke oplossing is dan een langetermijnoplossing.
Omdat het een extra laag complexiteit toevoegt bij het bouwen van uw website, wordt het aanbevolen om hydratatie, statische weergave of server-side weergave te implementeren.
Zowel Bing als Google vinden dynamische weergave belangrijk genoeg om er reclame voor te maken als een snelle oplossing voor problemen met het crawlen en indexeren van Google Zoeken met JavaScript.
Dit betekent dat webontwikkelingsteams en de technische SEO-gemeenschap het dynamische weergaveproces moeten begrijpen en waarom het slechts als een tijdelijke instelling moet worden beschouwd.
Wat is dynamische weergave?
Dynamische weergave combineert het beste van twee werelden door JavaScript-inhoud anders te presenteren.
Volledig gerenderde inhoud (een statische HTML-versie van pagina’s) wordt ingediend bij zoekmachines, terwijl regelmatige sitebezoekers normale inhoud ontvangen (gerenderde client-side).
Met deze weergavetechniek kan uw website dynamisch worden gedetecteerd door crawlers zoals Googlebot en kan Google uw inhoud crawlen en indexeren zonder JavaScript uit te voeren.
Door relevante websites aan gebruikers en bots van zoekmachines te bieden, helpt dynamische weergave de benodigde crawltijd voor elk van uw pagina’s te minimaliseren.
Niet elke site heeft dynamische weergave nodig, maar hoe werkt het precies?
Hoe dynamische weergave werkt
Het implementeren van dynamische weergave kan uitdagend, arbeidsintensief en tijdrovend zijn.
Het dynamische weergaveproces werkt doorgaans door de volledige JavaScript-ervaring aan gebruikers aan te bieden en de HTML-bestanden aan zoekmachines.
Een externe dynamische renderer, zoals Prerender.io, is op de server geïnstalleerd om zoekcrawlers te identificeren. Verzoeken van crawlers worden verzonden naar de renderer, die dient als vertaling van voor crawlers geschikte inhoud (zoals een statische HTML-versie). Deze pagina wordt in de cache opgeslagen voor later. Een verzoek van een menselijke gebruiker wordt normaal afgehandeld door het naar de website te sturen. U kunt dit deel van het dynamische weergaveproces ook gebruiken om te bepalen of ze desktop- of mobiele inhoud nodig hebben.
Welke problemen kan dynamische representatie oplossen?
Dynamische weergave helpt Google uw website sneller te crawlen en te indexeren door relevante inhoud te beheren die door JavaScript is gegenereerd.
Dit betekent dat zoekmachines pagina’s sneller ontvangen, waardoor ze meer pagina’s van uw site kunnen doorlopen, waardoor meer van uw pagina’s zichtbaar worden op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s).
Door ervoor te zorgen dat zoekmachines JavaScript niet meer hoeven te verwerken, kunt u problemen met het crawlbudget met betrekking tot snelheid optimaliseren en voorkomen dat zoekmachines uw met JavaScript geladen inhoud missen.
Dit maakt de techniek ideaal voor grote websites die veel inhoud genereren die regelmatig wordt bijgewerkt (bijvoorbeeld een e-commerce winkel met wisselende voorraad).
Meer inhoud geïndexeerd in Google zal uw inspanningen op het gebied van contentmarketing en uw investering in het organische zoekkanaal helpen.
Moet u nog steeds dynamische weergave gebruiken?
Dynamische weergave is nog steeds een uitstekende match voor grote, JavaScript-zware sites die voortdurend in ontwikkeling zijn, maar alleen als kortetermijnoplossing.
Het is ook gunstig voor bedrijven die het meeste uit hun trackingbudget moeten halen en beperkte technische middelen hebben.
Omdat het sneller is en minder resources vereist dan server-side rendering, is het ook gemakkelijker te implementeren.
Er zijn drie gevallen waarin webontwikkelaars zouden moeten overwegen om tijdelijk dynamische weergave te gebruiken:
Als u een grote site heeft met snel veranderende inhoud die snel moet worden geïndexeerd – Dit helpt bij het rangschikken en genereren van verkeer en inkomsten.
Als uw website afhankelijk is van moderne JavaScript-functionaliteitdynamische weergave kan de beperkingen van JavaScript-verwerking op schaal overwinnen terwijl het aantal HTTP-verzoeken wordt geminimaliseerd.
Als uw website afhankelijk is van het delen van sociale media en chattoepassingen die toegang tot pagina-inhoud vereisen: insluitbare social media-muren, widgets, enz.
Is het een dynamische weergavemantel?
Google omschrijft cloaking als “het verzenden van verschillende inhoud of URL’s naar menselijke gebruikers en zoekmachines met de bedoeling zoekrangschikkingen te manipuleren en gebruikers te misleiden”.
Het tonen van een pagina over honden aan gebruikers en een pagina over katten aan crawlers wordt bijvoorbeeld beschouwd als een black hat SEO-tactiek.
Hoewel dynamische weergave verschillende inhoud naar beide partijen verzendt, wordt uw inhoud alleen vooraf weergegeven voor bots.
Door dynamische weergave te implementeren, minimaliseert u de verschillen tussen de versie van de pagina die u naar zoekbots stuurt en de versie die naar gebruikers gaat.
Door dezelfde uiteindelijke inhoud te publiceren voor crawlers en menselijke gebruikers, kan Google gemakkelijk, snel en goedkoop indexeren.
Dynamische weergave gebruiken als tijdelijke oplossing
Als er door JavaScript gegenereerde inhoud op uw website staat die niet beschikbaar is voor zoekmachines, kan volgens Google dynamische weergave worden gebruikt als oplossing voor het probleem.
Als uw bots problemen hebben met door JavaScript gegenereerde inhoud, gebruikt u dynamische weergave om ze te detecteren en een door de server gegenereerde versie zonder JavaScript weer te geven. Gebruikers krijgen vervolgens een gerenderde versie van de inhoud aan de clientzijde te zien.
Aan de andere kant creëert dynamische weergave extra en overbodige complexiteiten en bronnen voor Google. Omdat het veel pre-rendering-verzoeken genereert, kan het uw server aanzienlijk vertragen.
Dynamische weergave is geen haalbare optie op de lange termijn, omdat u hiervoor twee afzonderlijke versies van uw site moet onderhouden.
U moet afzonderlijk controleren of uw website goed is geoptimaliseerd voor gebruikers en zoekbots, wat kostbare tijd in beslag neemt voor uw ontwikkelings- en SEO-teams die beter elders kunnen worden besteed.
Ten slotte betekent dynamische weergave dat uw klanten een aan de clientzijde weergegeven versie van uw site ontvangen. Als gebruikers oude apparaten hebben die niet zijn ontworpen om grote hoeveelheden JavaScript te verwerken, kan dit leiden tot slechte paginaprestaties en een negatieve gebruikerservaring.
Samenvatting
Dynamische weergave is een ideale tijdelijke manier om JavaScript SEO-problemen op te lossen. Stel jezelf de volgende vragen voordat je besluit om verder te gaan:
Is uw website indexeerbaar? Gebruikt uw website JavaScript voor een deel of alle inhoud? Verandert uw inhoud regelmatig? Geconfronteerd met budgetbeperkingen? Heeft uw technische team te veel tot hun beschikking om server-side rendering te implementeren?
Dynamische weergave bestaat om webpagina’s te corrigeren die niet worden weergegeven op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines, maar we raden altijd server-side weergave aan.
Het is immers gemakkelijker om één enkele versie van een website te onderhouden en het is tijdbesparend omdat u niet hoeft te controleren of de versies van gebruikers en Googlebot identiek zijn.
Zodra u uw ontwikkelingsresources en technologische mogelijkheden hebt afgewogen, zoekt u naar mogelijkheden om over te schakelen naar server-side rendering, zodat alle user-agents dezelfde inhoud ontvangen.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: stegworkz/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!