fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Mozilla test Bing als de standaardzoekmachine voor 1% van de gebruikers

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

"Mozilla voert momenteel een experiment uit op 1% van de Firefox-desktoppopulatie, waarbij de standaardzoekmachine in de webbrowser op Bing wordt ingesteld", zegt Martin Brinkmann voor ghacks.

Zoekkeuze is een voortdurend probleem. We hebben eerder over zoekkeuze geschreven, omdat het zelfs buiten de zoekgemeenschap een gespreksonderwerp is geweest:

Google is de gebruikelijke standaard. "Zoals alle browsers configureert Mozilla Firefox automatisch een browser als standaardzoekmachine voor het uitvoeren van zoekopdrachten via de adresbalk", schreef Lawrence Abrams op BleepingComputer. Chrome is uiteraard standaard ingesteld op Google, maar Brave en Firefox ook.

Afgelopen augustus bereikten Google en Firefox een deal waarbij Google Mozilla "tussen $ 400 en $ 450 miljoen per jaar betaalde voor het voorrecht om in de meeste regio's de standaardzoekmachine van de Firefox-webbrowser te worden", aldus Brinkmann .

De nieuwe proef. "Het onderzoek begon op 6 september en loopt tot begin 2022, waarschijnlijk januari 2022. Ongeveer 1% van de Firefox-desktopgebruikers merkt mogelijk dat de standaardzoekmachine wordt gewijzigd wanneer de installatie van Firefox voor het experiment wordt gekozen", legt Brinkmann uit. Waarom voeren ze deze test uit met Bing? Mozilla heeft de reden niet bekendgemaakt, maar het grootste deel van hun inkomsten komt uit deals met zoekmachines.

"Mozilla wil misschien een back-upplan hebben wanneer het zoekcontract met Google afloopt in 2023. Google is misschien geïnteresseerd in het verlengen van de zoekovereenkomst, maar als de deal niet doorgaat, zou Microsoft een van de weinige overgebleven opties voor Mozilla zijn", zei Brinkmann.

Waarom het ons iets kan schelen. Veel SEO's zien vaak af van Bing-optimalisatie ten gunste van hun tegenhanger met meer verkeer, maar dit is een andere reden om uw doelzoekmachines te diversifiëren. Het is ook nog een reden om mogelijk te investeren in Microsoft Advertising. Hoewel 1% van de gebruikers op dit moment niet veel is als de Google-deal niet doorgaat, kan het hebben van een Bing/Microsoft-strategie gunstig zijn als Mozilla het de standaardzoekmachine maakt.


Over de auteur

Carolyn Lyden is de Director of Search Content voor Search Engine Land en SMX. Met expertise op het gebied van SEO, contentmarketing, lokaal zoeken en analyses, richt ze zich op het gemakkelijker maken van het werk van marketeers met belangrijk nieuws en educatieve content.

More To Explore