In een onverwachte wending heeft de advertentievrije, op privacy gerichte zoekmachine Neeva plannen aangekondigd om zijn zoekactiviteiten voor consumenten stop te zetten.
Het bedrijf, mede opgericht door voormalige Google-managers Sridhar Ramaswamy en Vivek Raghunathan, maakte de aankondiging vandaag op zijn website.
Neeva’s reis
Neeva, gelanceerd in 2019, had tot doel de markt voor zoekmachines te verstoren door een alternatief aan te bieden dat prioriteit gaf aan de privacy van gebruikers en een advertentievrije ervaring bood.
Het bedrijf is ontstaan uit Ramaswamy’s overtuiging dat een te grote afhankelijkheid van advertenties de kwaliteit van de zoekresultaten in gevaar bracht. Als CEO van zijn eigen zoekbedrijf wilde Ramaswamy een betere zoekervaring creëren zonder advertenties.
Neeva’s missie was om zoeken terug te brengen naar zijn gebruikers, met de nadruk op het bieden van een ervaring waarbij hun interesses op de eerste plaats kwamen in plaats van die van adverteerders.
Het bedrijf bouwde vanaf het begin een zoekstack en gebruikte een team van 50 mensen om het op te nemen tegen grotere, meer gevestigde organisaties.
Begin 2022 had Neeva Large Language Models (LLM) in zijn zoekstack geïntegreerd en werd daarmee de eerste zoekmachine die real-time AI-antwoorden gaf op de meeste vragen.
Een snelle groei en een plotseling einde
Neeva trok snel een aanzienlijk gebruikersbestand aan en groeide binnen vier maanden na de lancering uit tot een half miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Ondanks deze indrukwekkende groei stond het bedrijf voor grote uitdagingen om vaste gebruikers ervan te overtuigen hun gevestigde zoekgewoonten te veranderen.
Het bedrijf noemde deze uitdaging voor het werven van gebruikers en een niet-gespecificeerde verandering in het economische klimaat als redenen voor de beslissing om de activiteiten te staken.
Als onderdeel van het deactivatieproces verwijdert Neeva alle gebruikersgegevens. Neeva Premium-abonnees ontvangen een terugbetaling voor het ongebruikte deel van hun abonnementen.
Ondanks de sluiting van zijn consumentenzoekproduct is de reis van Neeva nog niet voorbij. Het bedrijf verwijst naar een verandering in aanpak, gedreven door de dringende noodzaak om LLM’s economisch, veilig en verantwoord te gebruiken.
Veel van de technieken die Neeva heeft ontwikkeld, zoals het verkleinen van de modelgrootte, het verminderen van latentie en economische implementatie, zijn elementen die ondernemingen nodig hebben. Het team is van plan om te onderzoeken hoe ze hun zoek- en LLM-expertise in deze omgevingen kunnen toepassen.
Gevolgen voor de zoekmachinemarkt
De sluiting van Neeva benadrukt de moeilijkheden waarmee nieuwe toetreders op de markt voor zoekmachines worden geconfronteerd, zelfs met unieke kenmerken en uitgebreide ervaring.
Het roept ook vragen op over de levensvatbaarheid van op abonnementen gebaseerde zoekmodellen en laat een leegte achter voor gebruikers die op zoek zijn naar op privacy gerichte, advertentievrije ervaringen.
Ten slotte zou het gebruik van LLM door Neeva van invloed kunnen zijn op de manier waarop andere bedrijven het gebruik van AI in onderzoek benaderen.
Terwijl het Neeva-team aan hun volgende onderneming begint, zullen de zoekmarkt en de technische industrie ongetwijfeld nauwlettend in de gaten houden om te zien hoe ze door deze onbekende wateren navigeren.
Uitgelichte afbeelding: Poetra.RH/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!