fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Hoe een netwerk te maken als een Pro: 10 manieren om een lange lijst van zinvolle verbindingen te maken

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Mijn tweede baan buiten de universiteit was met een ongelooflijk startend politiek agentschap genaamd de SEOUP network. Het is nu een veel groter en succesvoller agentschap, maar in die tijd was het slechts een klein bedrijf met een enorme visie.

Ik kreeg de baan omdat een vrouw die mijn moeder gebruikte om te babysitten voor het opgroeien bevriend was met een van de partners van het bedrijf in New York. Ik was onderweg van een werkreis op de luchthaven van Denver toen ik een telefoontje van haar kreeg dat mijn carrièrepad zou veranderen… en mijn leven.

De baan gaf me een passie voor het werken naast smerige, slimme mensen, leerde me een boeiend verhaal te vertellen en stelde me voor aan enkele lieve, levenslange vrienden. En ik heb het netwerk van één vrouw te danken aan dit alles – een netwerk dat haar waarschijnlijk veel tijd en energie heeft gekost om op te bouwen.

De les? Nou, deze ene verbinding leerde me dat het gieten van een breder, meer open netwerk kan ontgrendelen kansen die je misschien niet eens weet dat er bestaan vanuit je huidige standpunt. En dat netwerken een ongeëvenaarde vaardigheid is voor mensen – zowel jong als oud – om te hebben.

Dus om je te helpen je eigen netwerkvaardigheden aan te scherpen, bekijk de tien tips hieronder. (U kunt ons later een deel van uw opslag en promotie sturen).

10 Manieren om zinvolle zakenrelaties te maken

1) Wees schokkend behulpzaam.

Dharmesh Shah, heeft een uitdrukking waar ik telkens weer op terugkom als ik aan netwerken denk: de notie van schokkend behulpzaam zijn.

Door hier te beginnen, kun je in principe opnieuw nadenken over de manier waarop je netwerkt. Als je begint met de intentie om 10 mensen in een maand zinvol te helpen, gaat je bar voor wie je je bereikt en de waarde die je biedt omhoog, net als de kwaliteit van de potentiële interactie.

Begin met een lijst van wie je kunt helpen in je directe netwerk, en zodra je je schokkend behulpzame spieren hebt opgewarmd, breid je je netwerk elke week uit. Dit zal in de loop van de tijd veel opleveren.

2) Speel Eventbrite roulette.

Een van de uitdagingen met de aard van netwerken is dat we allemaal geneigd zijn om zelf te selecteren op basis van onze interesses en bestaande gewoontes. Maar hetzelfde doen om te netwerken zal u exact dezelfde resultaten opleveren.

Om dit te bestrijden, probeer Eventbrite Roulette te spelen. Zoek naar evenementen die in de komende week bij jou in de buurt plaatsvinden en woon het derde evenement bij dat op de pagina verschijnt (of kies je geluksnummer als je dat wilt). Als je de meer traditionele soort bent, kijk dan op het evenementenbord van je plaatselijke coffeeshop of bibliotheek en woon het evenement bij dat het verst verwijderd is van je huidige comfortzone.

Wat u ook doet, besluit om te gaan, geniet van de nieuwe ervaring en zeg hallo tegen vijf nieuwe mensen. Soms zal de handeling van het bijwonen van een evenement dat u anders niet zou bijwonen, uw ogen en gewoontes beginnen te openen voor nieuwe connecties en creativiteit die u anders misschien zou missen.

3) Schud je sociale netwerken wakker.

Als je kijkt naar een verspreide plot van je connecties op Twitter, Instagram, Facebook en LinkedIn, is de kans groot dat je netwerklijnen ruwweg overeenkomen met de banen die je in het verleden hebt gehad, de scholen die je hebt bezocht en de plaatsen waar je hebt gewoond.

Het is veilig om te zeggen dat onze sociale netwerken een aanzienlijke impact hebben op de inhoud die we consumeren en delen op een regelmatige basis. Dat gezegd hebbende, de beperkingen van uw bestaande netwerk zorgen vaak voor een deugdzame gesloten lus.

Beslis om deze week tien nieuwe mensen te volgen op Twitter en LinkedIn. Maar in plaats van de door het algoritme gesuggereerde opties te nemen, moet u een paar mensen identificeren die experts zijn in dingen waar u niets van afweet. Alleen al het volgen van deze mensen zal je helpen je perspectief te openen en je waarschijnlijk leiden naar een aantal aangrenzende mensen die het waard zijn om van te leren.

4) Versterk je zwakste connecties.

Mark Granovetter’s onderzoek naar de kracht van zwakke banden onthulde dat een grote meerderheid van de mensen hun baan kreeg via mensen die zij af en toe of zelden zien — daterend uit 1973. Terwijl de banenjacht sinds 1973 aanzienlijk is veranderd, is het belang van passieve connecties dat niet: het is zeldzaam dat je beste vriend je doorverwijst naar je volgende baan, maar veel waarschijnlijker is dat een oude klasgenoot, buurman, of vriend van een vriend dat wel zal doen.

Stel daarom wekelijks een herinnering op in je agenda om iemand te bereiken die je in zes maanden niet hebt gesproken. Uw bereik kan een eenvoudige hallo of een uitnodiging voor een kopje koffie zijn, maar ik vind meestal dat dit leidt tot transactie-e-mails en vertraagde of vaak geannuleerde plannen. Een andere – misschien wel effectievere – strategie? Vraag de mensen naar het beste wat ze de laatste tijd gelezen of geluisterd hebben. Dat is vriendelijk, vleiend en eerlijk gezegd niet zo saai als de typische professionele correspondentie.

5) Heroverweeg uw netwerkstrategie voor evenementen.

Ik ben verbaasd over het aantal mensen dat evenementen bijwoont met mensen die ze kennen. Immers, het hele punt van het verlaten van uw kantoor zou moeten zijn om mensen te ontmoeten of dingen te leren die u anders misschien niet zou doen. Om er zeker van te zijn dat u er altijd het beste van maakt, benadert u elk evenement waar u naartoe gaat met een plan.

Om te beginnen zoekt u in de agenda van het evenement naar mensen die u wilt ontmoeten en daagt u zichzelf uit om met elk van hen in contact te komen. In plaats van u aan te sluiten bij de drukte van mensen die na afloop met de sprekers praten, stelt u een paar uur voordat ze het podium op gaan, tijd in om met de sprekers te praten. Kun je geen tijd met hen doorbrengen? Ga de “schokkend nuttige” route en maak dwingende blogs over hun gesprekken om te helpen hun boodschap en inzichten breder te verspreiden.

6) Verzamel een onconventionele groep.

Als mensen verzetten we ons collectief tegen onzekerheid en verandering. Als je vaag een groepsuitstapje suggereert met een stel mensen die elkaar niet goed kennen om rond te hangen, is de kans groot dat je uiteindelijk plannen maakt voor ergens volgend jaar.

Kies in plaats daarvan een activiteit die redelijk goedkoop en leuk is, kies dan een datum en tijd om het te doen. Stuur een persoonlijke uitnodiging naar vijf mensen om mee te gaan, die elkaar voor het uitje niet hebben ontmoet, en maak duidelijk dat het doel van de avond is om plezier te hebben en nieuwe mensen te ontmoeten.

De kans is groot dat je een groep vindt die er nooit aan gedacht zou hebben om zelf oesters te gaan schuren, foto’s te gaan lopen of kunstgaleries te gaan bekijken, maar die super dankbaar zijn dat je het in elkaar hebt gezet. Stuur naast het plannen van een leuke avond, een e-mail om iedereen te bedanken, zodat je losse connecties ook het voordeel van elkaars netwerk krijgen.

7) Wees onbevreesd.

In haar boek, Why Not Me?, stelt Mindy Kaling voor dat je “een lijst maakt van de mensen waarvan je denkt dat ze de grootste mentoren zijn en probeert dicht genoeg te komen om hun Wi-Fi te stelen”.

Terwijl haar aanpak tong in de mond is, hebben de meesten van ons mensen die we van veraf bewonderen om hun slimheid, inzicht of ambitie… maar we benaderen ze nooit.

Als je in deze boot zit, raad ik je aan om Jia Jiang te bekijken voor inspiratie. Gebaseerd op zijn ervaring met afwijzing uit de eerste hand, waarschuwt Jiang dat angst of afwijzing ertoe leidt dat mensen uiteindelijk nee zeggen tegen zichzelf. Laat het obstakel om een groot open netwerk op te bouwen niet je eigen angst of afwijzing zijn. Maak in plaats daarvan een ambitieuze lijst van mensen waar je van wilt leren en identificeer creatieve manieren om het te laten gebeuren.

8) Neem de weg minder begaanbaar.

Meestal vergeten mensen te netwerken totdat externe signalen suggereren dat ze dat doen. Bijvoorbeeld, wanneer een toespraak eindigt, verdringen we de spreker om een introductie te maken, en dan bereiken we elkaar kort daarna via LinkedIn. Of, wanneer iemand een nieuwe, krachtige baan bij een groot bedrijf krijgt, sturen we een sms met felicitaties. Hoewel al deze dingen goed en wel zijn, openen ze zelden nieuwe kanalen of communicatiestromen omdat ze zich massaal voordoen.

Mijn vader heeft dit idee al vroeg ter harte genomen: In plaats van het sturen van vakantiekaarten die waarschijnlijk op een stapel zullen verdwijnen, stuurt hij in plaats daarvan St. Patrick’s Day kaarten. De les? Identificeer een creatieve manier om de minder bereisde netwerkweg te nemen en grijp de kans om zinvol met een nieuw iemand om te gaan. U zult zich onderscheiden van de groep en uw kans op succes in het proces vergroten.

9) Kalender uw netwerk tijd.

Als je net als de meeste drukbezette mensen bent, zit je kalender vol met verplichtingen en transacties. Als je tijd hebt om te netwerken, is de kans groot dat het voor een specifiek doel is, zoals een actieve zoektocht naar een baan.

In plaats van te wachten op serendipiteit om nieuwe mensen naar je toe te brengen, zet je elke week een uur op je kalender die specifiek gericht is op het uitbreiden van je netwerk. Vraag een vriend die de meest interessante persoon is die ze kennen en ga ze ontmoeten. E-mail een blogschrijver van wie je houdt met een specifieke opmerking of vraag over zijn of haar werk. Maak opnieuw contact met een oude collega wiens werk je altijd hebt bewonderd. Soms leiden deze gesprekken nergens toe, maar velen zullen nieuwe ideeën, connecties en creativiteit genereren, dus het is de moeite waard om de actie van je gebruikelijke drukke dag te onderbreken.

10) Denk als een journalist.

Het gebruik van de passies van mensen als een ingangspunt om van hen te leren is veel waarschijnlijker dan een standaard verzoek om meer informatie over hun bedrijf of carrière. Met dit in gedachten, kanaliseert u uw innerlijke journalist en genereert u vragen die ontketenen wat mensen weten of liefhebben over een onderwerp waar u weinig van weet.

Ik ben ooit in contact gekomen met een verslaggever waarmee ik wilde chatten door een citaat van Mighty Ducks diep in zijn Twitter-stroom te citeren (Emilio Estevez helpt overigens in elk netwerkgesprek). Ik maakte ook een van mijn beste vrienden in Manhattan door met haar ouders te praten over Ohio State football. De les? Deze afspringende punten gaan verder dan de standaard kleine praatjes over het weer en de politiek, en helpen je meer interessante verhalen en afhaalacties van mensen aan het licht te brengen.

Klaar om te beginnen?

Grote, open netwerken hebben de kracht om talloze mogelijkheden te creëren voor connectie, carrièregroei, creativiteit en samenwerking. Toch stellen de meeste mensen het netwerken uit omdat ze het als lastig of tijdverspilling zien.

Ik denk dat het juist het tegenovergestelde is. En na het horen van mijn verhaal, hoop ik dat je bij me bent.

In de woorden van Sonia Sotomayor, “Om te slagen in deze wereld moet je bekend zijn bij de mensen.” Je weet nooit wie je carrière of leven het meest zal veranderen, en het is nooit te laat om te beginnen. Dus waar wacht je op?

Wat is het beste netwerkadvies dat je ooit hebt gekregen? Deel je gedachten hieronder.

More To Explore