Tijdens een economische neergang worden marketingbudgetten en ROAS veel nauwkeuriger onder de loep genomen.
U zou dit artikel moeten lezen om redenen waarom u tijdens een recessie niet op uw SEO-uitgaven zou moeten snijden.
De volgende vraag gaat over het rendement op uw investering en wat u kunt doen om de komende problemen te verminderen.
Tijdens een economische neergang worden de doelstellingen om het klantverloop te verminderen uitvergroot. Uw verkoopkanalen hebben mogelijk minder activiteit en de C-suite kan zich meer richten op MRR (maandelijkse terugkerende inkomsten) en ARR (jaarlijkse terugkerende inkomsten).
In dit artikel zal ik kijken naar op abonnementen gebaseerde bedrijven en enkele methoden en strategieën die uw SEO-inspanningen kunnen begeleiden bij het handhaven van SEO-prestaties en ROI (rendement op investering).
Begrijp waarom accounts worden beëindigd
Klanten zeggen om talloze redenen hun abonnement op, maar tijdens een economische neergang neigen de redenen naar kosten en waargenomen waarde.
Andere redenen zijn onder meer dat u niet genoeg waarde uit uw abonnement haalt, moeite heeft met het annuleren van uw abonnement of het gevoel hebt dat de klantenondersteuning niet reageert of niet behulpzaam is.
U kunt deze problemen identificeren voordat klanten feedback geven op een exit-enquête. Creëer mogelijkheden voor gesprekken en feedbackloops met verkoop- en klantenserviceteams. Hierdoor kunnen klanten hun zorgen oplossen voordat ze annuleren.
Richt op ontkoppeling en waardeverschillen
Om deze waarde te tonen, kunnen we onze inhoud en berichtgeving richten om alternatieve kosten aan te tonen en hoe de initiële kosten een groter tekort op de lange termijn voorkomen.
Het tegenkomen van gebruiksfrictie met software is een herkenbaar probleem.
Binnen de organisatie moeten teams u toegang kunnen geven tot DAU-gegevens (Daily Active User) en MAU-gegevens (Monthly Active User).
Bedrijven scheppen er vaak op dat ze een groot aantal van elk hebben, maar de gegevens kunnen ook worden gebruikt om accounts te identificeren met een ondergemiddelde inlogfrequentie of omzet, die vervolgens kunnen worden verzameld en gecontacteerd.
Zet de accounts van de low- en mid-level abonnementen in een e-mailhandschoen en neem contact op. Bied een consult aan met een accountmanager. Je kunt ze ook vragen een feedbackformulier in te vullen om pijnpunten te identificeren om een contentstrategie te helpen creëren.
Contactaccounts met abonnementen op een hoger niveau met bestaande accountmanagers.
Het aanpakken van zorgen van klanten kan zo eenvoudig zijn als het herformuleren van elementen van zakelijke productpagina’s, het toevoegen van extra secties of het versterken van de waardepropositie met casestudy’s.
U kunt deze problemen ook aanpakken met traditionele bloginhoud. Voeg meer ondersteuningsartikelen toe aan uw helpcentrum en bouw voort op bestaande artikelen met media zoals video’s om gemeenschappelijke knelpunten aan te pakken.
Contentontwikkeling tegen de valkuilen van de concurrentie
Prijs is waarschijnlijk de moeilijkste reden om te stoppen met voorspellen en managen. Prijzen zijn gebaseerd op en worden bepaald door andere zakelijke behoeften en kosten. Hoewel het zinvol kan zijn om deals aan te bieden aan accounts met een hoge waarde, is het waarschijnlijk geen optie om op grote schaal prijzen te verlagen.
Prijs en kosten zijn subjectief voor de waarde die uw oplossing biedt. Dus als u uw voordelen aantoont, kan dit klanten helpen de kosten te rechtvaardigen.
De kosten van elke oplossing moeten het probleem op zijn minst in evenwicht brengen of toegevoegde waarde bieden.
Dit staat bekend als een kosten-batenanalyse. Een essentieel onderdeel van een kosten-batenanalyse is het vergelijken van de kosten van de oplossing met de baten en het bepalen van een netto contante waarde.
Tijdens deze evaluatie kunnen uw berichten gebruikmaken van extra voordelen of verbeteringen ten opzichte van uw concurrenten en deze demonstreren.
In SaaS kunt u dit opsplitsen als vergelijkingen tussen productelementen en algemene “pakket”-elementen:
Directe productkenmerken en uitvoering van deze kenmerken. Indirecte productkenmerken en “add-ons” die het kernproduct aanvullen. De bandbreedte van de oplossing op maand- of jaarbasis. Het aantal gebruikersplaatsen/subaccounts per hoofdaccount. Reactiesnelheid klantenservice (en niveau van klantenservice).
Een typische benadering om de valkuilen van concurrenten te benadrukken, is met vergelijkingstabellen en onze merk-v-concurrent-merk-URL’s en blogs.
Deze pagina’s zullen dan concurreren met de versies van uw concurrenten en onafhankelijke websites, gelieerde ondernemingen en andere beoordelingen voor klikken en het beïnvloeden van de mening van de consument.
Deze voordelen en concurrentievoordelen moet u ook toelichten op de productpagina’s zelf.
De lijst met opsommingstekens van productkenmerken is gebruikelijk. Maar zorg ervoor dat de voordelen worden gestapeld ten opzichte van uw concurrenten. Dit kan ervoor zorgen dat deze concurrentievoordelen beter resoneren met uw doelgroep.
Versterking van merkoplossingen
Een samengestelde merkzoekterm is een term die bestaat uit twee of meer woorden en verwijst naar een specifiek merk.
De samengestelde zoekterm ‘Decathlon waterproofs’ van het merk zou bijvoorbeeld gebruikers markeren die specifiek waterdichte kleding van het merk Decathlon willen vinden.
Gebruikers die dergelijke zoekopdrachten uitvoeren, bevestigen ook opnieuw het verband tussen onderwerpen en merken, waardoor Google relaties en relevantie beter kan begrijpen.
Om te optimaliseren voor samengestelde merkzoektermen, moet u het concept van semantische marketing begrijpen. Dit betekent weten hoe verschillende woorden, zinnen en ideeën gerelateerd zijn in termen van betekenis.
U moet onderzoeken hoe uw doelgroep zoekt naar informatie met betrekking tot uw product of dienst en die zoektermen gebruiken in uw inhoud.
Een andere strategie die u kunt gebruiken, is het toevoegen van modifiers aan uw zoektermen.
Dit kunnen woorden zijn als ‘beste’, ‘vind ik leuk’ of een andere kwalificatie die de zoekopdracht specifieker maakt. Dit zal u helpen meer gericht verkeer te krijgen dat waarschijnlijk beter zal converteren dan generieke zoektermen.
Overzicht
Hoewel dit onzekere tijden zijn en de concurrentie om gebruikers en terugkerende inkomsten heviger wordt, kan het afstemmen van uw SEO- en contentstrategie op waardeproposities en het aanpakken van wrijvingspunten van consumenten u helpen potentiële klanten beter te rangschikken en verwerpelijke vragen te stellen die consumenten aan concurrenten zullen stellen.
Bij deze strategie mogen de zoekvolumes voor zoekwoorden en andere waarden niet hoog zijn. Wanneer u wrijvingspunten en zorgen van gebruikers aanpakt, is de waarde kwalitatief, niet kwantitatief.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: VectorMine/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!