Onderzoek naar zoekresultaten voor 150.000 kledinggerelateerde zoekwoorden onthult dat Google 95% van de tijd SERP-functies laat zien, wat de mogelijkheden weerspiegelt die beschikbaar zijn voor online verkopers die meer willen verkopen via Google.
De resultaten suggereren dat de huidige zoekrangschikking verder is geëvolueerd dan de traditionele organisch-gerichte SEO-behoeften om te evolueren om gelijke tred te houden met de realiteit van vandaag.
seoClarity vermeldde de verschillende gevonden SERP-functies, gerangschikt op populariteit in de SERP’s:
“Productcarrousel 120.772 mensen vragen ook 57.925 FAQ’s 17.119 locals 8.563 afbeeldingen 2.451 gratis productvermeldingen 877”
150.000 kledinggerelateerde zoekwoorden
Het onderzoek, dat werd uitgevoerd door AI-aangedreven SEO en contentoptimalisatieplatform seoClarity, was gericht op kledinggerelateerde zoekopdrachten.
Ook al begrepen ze al dat organische zoekresultaten met de tien blauwe links in wezen verleden tijd zijn, toch waren ze verrast om te zien hoe organische zoekresultaten in wezen verdwenen onder de verschillende zoekfuncties.
Ze ontdekten dat 95% van de zoekwoorden resulteerde in een SERP-functie op de eerste pagina van pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s).
Van deze SERP-functies was 85% populaire productzoekfuncties.
De functie Populaire producten verscheen 48% van de tijd in de top drie van zoekresultaten.
Volgens seoClarity was de dominantie van populaire producten in SERP’s het duidelijkst in mobiele zoekresultaten.
Ze kwamen erachter:
“…op mobiel bevatte 75% van de query-SERP’s 4 of meer exemplaren binnen bundels van populaire producten in dezelfde SERP.”
Over populaire producten
De populaire productzoekfunctie van Google is in 2020 geïntroduceerd om populaire producten voor kleding te tonen.
Vermeld worden in dit type zoekresultaten is gratis.
Aangezien populaire producten oorspronkelijk waren geïmplementeerd voor kledinggerelateerde zoekopdrachten, is het geen verrassing dat het zoeken naar kledinggerelateerde zoekopdrachten een hoog percentage van de zoekfuncties voor populaire producten oplevert, omdat Google had aangekondigd dat dit zou gebeuren.
Ik nam contact op met seoClarity en vroeg of dit soort resultaten ook vergelijkbaar zijn in andere branches en ze bevestigden dat ze vergelijkbare SERP-functies ook in andere trefwoordcategorieën zien.
Zoeken evolueert
Google zoeken heeft altijd veranderingen ondergaan.
Het idee van tien blauwe links als representatief voor hoe zoekresultaten eruit zouden moeten zien, blijft echter bestaan. Dit blijkt uit de uitroepen van verontwaardiging wanneer de zoekresultaten niet tien blauwe links zijn.
Afbeeldingen worden weergegeven in zoekresultaten van recepten.
Zoekresultaten voor de cast van een tv-programma of film worden getoond met foto’s van de acteurs.
Bij het zoeken naar producten op Amazon of een andere online winkel, worden de zoekresultaten gesorteerd op afbeeldingen.
Het is dus logisch dat Google het paradigma van afbeeldingen ook zou gebruiken in zoekresultaten voor winkelgerelateerde zoekopdrachten, vooral die met betrekking tot kleding.
Volgens Google’s 2020-aankondiging van de nieuwe functie Populaire producten:
“Als je online winkelt voor iets om aan te trekken, zoals een jas voor de winter of geklede schoenen die bij een nieuwe outfit passen, kan het handig zijn om de stijlopties in veel verschillende winkels te zien.
Maar met zoveel opties online, is het niet altijd gemakkelijk om te weten wat er te koop is, inspiratie op te doen, je opties te vergelijken en te beslissen wat je waar koopt.
Met Zoeken kon je altijd links naar verschillende producten en winkels vinden, maar vanaf vandaag en vanaf deze week in het Engels in de VS, zul je kleding, schoenen en accessoires van overal op internet op één plek zien bij Zoeken op je mobiel . apparaat, zodat u gemakkelijk door veel verschillende winkels en merken tegelijk kunt bladeren.”
Het doel van SERP-functies is om zoekresultaten op een aantrekkelijke manier aan te bieden die gebruikers helpen op basis van hun zoekintentie.
Het onderzoek van seoClarity drijft de boodschap naar huis dat zoeken is geëvolueerd, en dat SEO dus mee moet evolueren.
SEO moet evolueren
Om SEO effectief te laten zijn, moet u nadenken over alle zoekfuncties die beschikbaar zijn voor een bepaalde zoekopdracht en ervoor zorgen dat uw site is geoptimaliseerd om te ranken voor dat type SERP.
seoClarity deelde:
“Als je niet optimaliseert voor Google Shopping, zullen je organische zoekverkeer en zichtbaarheid eronder lijden.”
Deze nieuwe manier om zoekresultaten weer te geven, kan op kleding gerelateerde zoekopdrachten sneller beïnvloeden dan zoekopdrachten in andere branches.
Deze situaties kunnen erop wijzen dat een zoekfunctie, zoals de zoekfunctie Populaire producten, bovenaan de zoekresultaten staat.
Het belangrijkste is dat alle bedrijven die producten verkopen, moeten overwegen om deel te nemen aan het gratis vermeldingsprogramma van Google.
Het Merchant Center van Google heeft documentatie gepubliceerd over hoe u producten in deze zoekresultaten bovenaan de pagina kunt krijgen, waar het adviseert:
“Met gratis vermeldingen kunnen klanten resultaten zien voor de producten van uw winkel op Google, waaronder het tabblad Shopping, YouTube, Google Zoeken (.com), Google Afbeeldingen en Google Lens.
Net zoals we websites geen kosten in rekening brengen om deel uit te maken van de Google Search-index om relevante informatie te ordenen en weer te geven, kunnen deelnemende retailers hun productinformatie ook gratis organiseren en weergeven op Google.”
De conclusie van dit onderzoek is dat SEO voor sommige verticals niet langer alleen gaat over het rangschikken in de top tien van oude zoekresultaten met tien blauwe links.
Zoekresultaten voor winkelgerelateerde zoekopdrachten zijn nu rijker aan afbeeldingen om kopers te helpen de producten te vinden waarnaar ze op zoek zijn.
Het grootste voordeel van het onderzoek van seoClarity is dat SEO nu meer dan ooit nodig is om bedrijven te helpen hun pagina’s en producten effectiever te presenteren.
Dagvaarding
Lees het originele onderzoek:
Google domineert zoekresultaten voor kleding
Een analyse van ongeveer 150.000 kledinggerelateerde zoekwoorden
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Billion Photos

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!