Volgens een rapport van The Information overweegt OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, een marktplaats voor AI-modellen te creëren.
Deze AI “app store” zou bedrijven in staat stellen om op maat gemaakte bots te kopen en verkopen die zijn afgestemd op specifieke behoeften.
Het doel is om geavanceerde chatbots bruikbaarder te maken in alle sectoren.
Bedrijven kunnen deze chatbots voor verschillende doeleinden gebruiken, zoals het snel beantwoorden van branchespecifieke vragen met behulp van actuele data.
Potentiële concurrentie en kansen
De geruchten OpenAI-marktplaats zou kunnen concurreren met bestaande partners zoals Salesforce en Microsoft, die hun eigen winkels hebben om AI-chatbots te verkopen op basis van OpenAI-technologie.
Door zijn eigen marktplaats te openen, kan OpenAI zijn tools echter naar veel meer klanten distribueren en een voordeel behalen ten opzichte van rivaliserende AI-bedrijven Anthropic en Cohere.
De verhuizing benadrukt de spanningen die kunnen ontstaan tussen technologiepartners als ze concurrenten worden.
Hoewel OpenAI momenteel afhankelijk is van bedrijven als Salesforce en Microsoft om zijn bereik uit te breiden, voelt de startup zich misschien klaar om zijn tools rechtstreeks te verkopen en meer winst te maken.
Het rapport meldt dat CEO Sam Altman ontwikkelaars vertelde over plannen voor een AI-marktplaats, maar het bedrijf zegt dat er geen actieve inspanning is om er een te creëren.
Vroege interesse in een ChatGPT app store
Zelfs in de conceptuele fase heeft de door OpenAI voorgestelde markt de interesse gewekt van twee bedrijven: Aquant en Khan Academy.
Aquant, dat software levert om klanten te begeleiden bij het repareren van apparaten, heeft de ChatGPT-chatbot van OpenAI aangepast met behulp van gegevens van klantenservicetickets en feedback van medewerkers.
Aquant biedt deze aangepaste chatbot nu aan in de Salesforce AppExchange en ServiceNow Store en zou een OpenAI-marktplaats overwegen om nog meer klanten te bereiken.
Khan Academy, een non-profitorganisatie gericht op onderwijs, ontwikkelde ook zijn eigen versie van ChatGPT, Khanmigo genaamd, om op te treden als AI-tutor voor docenten en studenten.
Khan Academy heeft de chatbot verfijnd met materiaal uit de testvoorbereiding en het academische aanbod en heeft filters toegevoegd om vals spelen te voorkomen en ervoor te zorgen dat er in de klas op de juiste manier wordt gereageerd.
De organisatie zoekt naar manieren om Khanmigo breder te verspreiden, mogelijk via een OpenAI-winkel.
Lessen uit eerdere initiatieven
Eerder dit jaar bracht OpenAI ChatGPT-plug-ins uit, waarmee gebruikers kunnen communiceren met websites zoals OpenTable, Shopify of Expedia.
Deze plug-ins zijn echter niet populair geworden, wat de noodzaak van verdere productontwikkeling en marktonderzoek benadrukt.
Wil een AI-app store resoneren met zakelijke klanten, dan moet OpenAI een pragmatisch bruikbare oplossing bieden voor sectoren als de detailhandel, financiën, gezondheidszorg en andere.
App store-aanbiedingen moeten kritieke taken uitvoeren, integreren met bestaande bedrijfssystemen en zakelijke waarde genereren om aankoop te rechtvaardigen in plaats van gevestigde alternatieven.
Ten slotte
OpenAI kan in de verleiding komen door een kans om de distributie en commercialisering van zijn technologie te beheersen.
Het voortijdig lanceren van een grootschalige AI-marktplaats kan het bedrijf echter uiteendrijven en partners vervreemden, waardoor belangrijke relaties in gevaar komen.
Voor een bedrijf dat zijn plaats in de markt bepaalt, kan het verbeteren van zijn kernaanbod de slimste zet zijn alvorens een nieuw distributiekanaal te creëren.
Uitgelichte afbeelding: Vlyaks/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!