Google heeft onlangs zijn nieuwe doeltype voor adverteerders vrijgegeven: doelen voor klantenwerving.
Het klantacquisitiedoel vindt op efficiƫnte wijze nieuwe klanten via verschillende typen Google Ads-campagnes op basis van marketingdoelen.
In hun recente video-tutorial legde Google uit hoe het nieuwe klantenwervingsdoel en de ondersteuningsmodi werken.
Hoe het klantacquisitiedoel werkt
Nieuwe klanten worden bepaald aan de hand van drie gegevensbronnen:
Target lijsten op klantenlijst (gepatenteerde gegevens) Signalen voor automatische detectie van Google-tags
Google ondersteunt twee verschillende manieren om klanten te werven:
Nieuwe klantwaardemodus. Hoger aanbod voor nieuwe klanten dan voor bestaande klanten. Met deze optie worden retail- en onlinetargets ondersteund.
Nieuwe klantmodus. Aanbieding alleen voor nieuwe klanten. Deze optie ondersteunt doelstellingen voor detailhandel, online verkoop en het genereren van leads.
Klantacquisitiedoel kan worden ingesteld voor nieuwe en bestaande campagnes.
Doelinstellingen voor nieuwe best presterende campagnes
Het selecteren van het klantacquisitiedoel voor een nieuwe best presterende campagne wordt gedaan tijdens het opzetten van de campagne.
Selecteer eerst Maximum Performance als uw campagnetype en geef uw campagne een naam.
De tweede stap is het instellen van het aanbod, waar het nieuwe type acquisitiedoel zich bevindt.
Afbeelding tegoed: Google, YouTube.com, april 2023
Als u de modus “Nieuwe klantwaarde” gebruikt.
Zodra het bovenstaande selectievakje voor klantacquisitie is aangevinkt, wordt de adverteerder gevraagd een keuze te maken uit bestaande doelgroepsegmenten.
Nadat u uw doelgroepen heeft gekozen, moet u een waarde toekennen voor klantenwerving.
De waarde wordt toegewezen aan nieuwe klantconversies, waardoor Slim bieden kan worden geoptimaliseerd voor nieuwe klanten.
Afbeelding tegoed: Google, YouTube.com, april 2023
Voor optimale resultaten raadt Google aan om de verwachte toekomstige organische omzetwaarde van een nieuwe klant in te stellen.
Zodra de waarde is ingesteld, gaat u zoals gewoonlijk verder met het instellen van de campagne met maximale prestaties.
Als u de modus “Alleen nieuwe klant” gebruikt.
Het proces voor het toevoegen van het klantacquisitiedoel is hetzelfde als hierboven, behalve dat u deze optie kiest:
“Aanbieding alleen voor nieuwe klanten.”
Dit vermindert de focus op het vinden van nieuwe klanten.
Google raadt aan om voor bestaande klanten een aparte campagne op te zetten om je bereik niet te veel te verkleinen. ROAS-doelen moeten verschillen tussen de twee campagnes op basis van gebruikersgedrag en historische prestaties.
Doelinstellingen voor bestaande campagnes
Het klantacquisitiedoel is beschikbaar voor deze bestaande campagnetypen:
Best presterende zoekvideo-actie
#1: Stel het doel voor klantenwerving in op conversies
Ga hiervoor naar “Tools & Instellingen” >> “Conversies” >> “Klantenwerving – Instellingen”
Afbeelding tegoed: screenshot gemaakt door de auteur, april 2023
De doelinstellingen zijn hetzelfde als de vorige instructies:
Selecteer bestaande klantenlijsten Stel de waarde in die wordt toegekend aan klantenwerving
Het is nu ingesteld op accountniveau en kan worden toegevoegd aan bestaande campagnes.
#2: Stel het doel voor klantenwerving in de campagne in
Kies eerst de campagne die het nieuwe doeltype gaat gebruiken. Klik op het tabblad “Instellingen” in de linkermenubalk.
Selecteer vervolgens het vak “Klantenwerving”, waarmee het doelenpaneel wordt geopend.
Afbeelding tegoed: Google, YouTube.com, april 2023
Selecteer ten slotte het juiste type klantacquisitie voor de specifieke campagne en klik op ‘Opslaan’.
Hoe de prestaties van nieuwe klanten te meten
Rapportage-updates behoren tot de meest interessante updates over het type klantacquisitie.
Er is een nieuwe kolom voor ‘Nieuwe klanten’ beschikbaar in de online interface van Google Ads.
Afbeelding tegoed: Google, YouTube.com, april 2023
De kolom ‘Nieuwe klanten’ toont het aantal nieuwe klanten dat is verkregen door elk campagnetype met het doel.
Naast nieuwe beschikbare rapporten, helpt het bij het berekenen van belangrijke statistieken, zoals de acquisitiekosten van klanten.
Samenvatting
Het nieuwste doel van Google om klanten te werven, helpt adverteerders om strategischer om te gaan met hun marketinggeld.
Door een balans te vinden tussen de behoefte aan nieuwe klanten en belangrijke bedrijfsstatistieken, zoals ROAS of winstgevendheid, helpt het doel om nieuwe klanten te werven en tegelijkertijd aan die doelen te voldoen.
Bekijk hier de volledige Google Ads-tutorial.
Uitgelichte afbeelding: Andrey_Popov/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!