Vraagt u zich af waar u uw SEO-inspanningen in 2023 op moet richten?
Ons tweede jaarlijkse first-party datarapport bevat alle inzichten die u nodig heeft om uw strategie vooruit te helpen.
Lees meer over de grootste evenementen in de SEO-industrie dit jaar en hoe SEO-professionals reageren op veranderende technologie en consumentendynamiek.
Meer dan 3.600 SEO-professionals ze vertelden over hun ervaringen van het afgelopen jaar en wat ze hopen voor de toekomst.
In ons jaarlijkse State of SEO-rapport beantwoorden we uw meest prangende vragen met bruikbare gegevens rechtstreeks van ons publiek.
Download het rapport om onze volledige bevindingen te lezen op:
SEO carrière-, salaris- en arbeidsmarktinformatie.
SEO-budgetten en budgetprioriteiten voor verschillende SEO-professionals.
Campagnedoelen, statistieken en resultaten.
Uitdagingen waarmee SEO-professionals dit jaar worden geconfronteerd en uitdagingen die in 2023 worden verwacht.
Waar SEO-professionals het komende jaar naar kijken.
Nieuwe SEO-professionals die de branche betreden
Meer dan een kwart van de deelnemers aan de enquête had twee jaar of minder ervaring in de SEO-industrie. Uit de reacties blijkt ook dat de vraag naar SEO-professionals groot is.
In regio’s zoals de Verenigde Staten, Canada en Australië hebben SEO-professionals in de eerste vier jaar van hun loopbaan de mogelijkheid om door te stromen naar een hoog salarisniveau.
Ongeveer 31% van degenen met minder dan twee jaar ervaring en 34% van degenen met twee tot vier jaar ervaring rapporteerden een inkomen tussen $ 75.000 en $ 90.000.
Download het volledige State of SEO-rapport en duik dieper in de nieuwste SEO-salarisgegevens.
Er was een daling van de gemiddelde salariscijfers ten opzichte van vorig jaar, waarschijnlijk als gevolg van het aantal nieuwkomers en SEO-groei in regio’s waar de valuta aanzienlijk verschilt van de Amerikaanse dollar.
Hoewel velen verdere groei in de industrie voorspellen, noemden velen het aantrekken van talent als een belangrijk punt van zorg voor het komende jaar.
We kunnen ook niet voorbijgaan aan de dreigende schaduwen van een recessie en het beleid van de Amerikaanse Federal Reserve om de Amerikaanse arbeidsmarkt af te koelen. Het komende jaar kan een uitdaging zijn voor SEO-professionals en nieuwe werkzoekenden.
Technische SEO was dit jaar de topprioriteit
De belangrijkste activiteiten die de deelnemers dit jaar hebben gewijd zijn:
Technische SEO (15,0%).
SEO-strategie en -planning (13,5%).
Trefwoordenonderzoek (13,5%).
SEO op de pagina (12,9%).
Dit is waarschijnlijk een reactie op Google-updates die prioriteit geven aan websitesnelheid, veiligheid en stabiliteit.
De Page Experience Update kwam in februari 2022 op de desktop. De Page Experience is sinds Core Web Vitals in 2020 het startpunt voor veel SEO-professionals en dit jaar werd de implementatie afgerond.
Bedrijven kunnen zich na de enorme groei van digitale kanalen in de afgelopen twee jaar ook weer focussen op technische fundamenten.
Dit zou ook de focus op strategie en onderzoek kunnen verklaren. Marketeers moeten experimenteren en snel handelen om bij te blijven. Dit jaar leken SEO-professionals een meer doordachte en technische benadering te hanteren.
Download het volledige State of SEO-rapport en leer meer over de nieuwste trends in de branche.
ROI bewijzen en resultaten volgen blijft een uitdaging
SEO kost veel tijd. Er zijn ook zoveel statistieken om te meten dat het moeilijk kan zijn om ervoor te zorgen dat uw campagnedoelen en het bijhouden van prestaties op elkaar aansluiten.
Wanneer u de gegevens in het rapport bekijkt, ziet u dat de services die SEO-professionals moesten leveren enigszins verschillen van de statistieken die ze gebruiken om de prestaties bij te houden.
‘Zoekwoordrangschikking’ was de meest gevolgde statistiek, maar pas de op twee na meest gevraagde service. “Gekwalificeerde leads” stond op de vijfde plaats als trackingstatistiek, maar het genereren van leads was de op één na meest gevraagde service. En hoewel paginaweergaven op de tweede plaats stonden op de lijst met te volgen statistieken, was webverkeer de meest gevraagde service.
Bovendien was een verrassend aantal deelnemers, 29%, het afgelopen jaar ambivalent – noch tevreden noch ontevreden – over hun SEO-resultaten.
De afgelopen twee jaar waren een uitdaging, om het zwaar ingetogen te zeggen.
Het is logisch dat bedrijven en SEO-professionals moeite hebben om hun resultaten onder de loep te nemen; veel industrieën zijn in korte tijd veel veranderd.
Vooral met veranderingen die aan de horizon opdoemen, is het van vitaal belang om uw SEO-campagnes voor succes op te zetten door statistieken te kiezen die u nauwlettend volgt.
AI en machine learning zullen naar verwachting het komende jaar grote impact hebben
2022 was een groot jaar, met zowel verwachte als onverwachte veranderingen.
SEO- en SEM-professionals worden geconfronteerd met platformupdates die de manier waarop ze gegevens verzamelen en rapporteren, evenals de manier waarop ze campagnes uitvoeren, zullen veranderen.
Veel SEO-professionals verwachten dat AI en machine learning het komende jaar voor grote veranderingen en grote uitdagingen zullen zorgen.
Performance Max, GA4 en de geleidelijke verwijdering van cookies van derden zijn enkele van de wijzigingen waar u op moet letten.
Advertentieplatforms en zoekmachines kijken naar AI en machine learning om hun diensten en functionaliteit te verbeteren.
Performance Max is een goed voorbeeld van de richting waar veel SEO-professionals naar kijken.
Managers van advertentiecampagnes verliezen veel van de personalisatie-opties die ze gewend zijn door algoritmen aanpassingen te laten maken op basis van prestatiegegevens.
En natuurlijk zijn er de steeds betere algoritmen van Google. Naarmate nieuwe patenten en updates worden toegevoegd aan Google en andere zoekmachines, zullen SEO-professionals snel moeten reageren en met de vuisten moeten spelen.
Klaar om meer te weten te komen over SEO-salarissen, budgetten en prestaties?
In ons volledige rapport ziet u de statistieken naast de gegevens, evenals deskundig commentaar van ons team.
Download het toprapport over de staat van SEO en verwijs ernaar terwijl u uw strategie voor het komende jaar opbouwt.

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!