fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

De Start-to-Finish-gids voor de volgende PowerPoint-presentatie

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Komt er een presentatie met PowerPoint-dia’s? Het maken van de inhoud en het ontwerp voor een nieuwe presentatie kan een ontmoedigende taak zijn.

Tussen het schetsen, het bepalen van een ontwerp, het invullen ervan, en het afronden van de details, is het niet ongewoon dat er een paar vragen opduiken.

Waar kan je het beste beginnen? Zijn sommige stappen beter te nemen dan andere? Hoe kun je ervoor zorgen dat je niets mist? En hoe kun je in hemelsnaam die essentiële – maar enigszins technische – ontwerptrucs onder de knie krijgen die een presentatie van goed tot geweldig kunnen maken?

We zijn hier om het proces wat makkelijker voor u te maken. Met de volgende tips in uw arsenaal zult u veel vloeiender door PowerPoint kunnen navigeren en een opvallende presentatie kunnen geven, waardoor uw publiek meer wil.

Uw inhoud schetsen

1) Beslis over een werktitel en de belangrijkste afhaalmaaltijden.

Naast het kiezen van een onderwerp, moet je eerste stap het bedenken van een werktitel voor je presentatie zijn. Een werktitel is specifieker dan een onderwerp: Denk “Hoe de juiste voeding de botten van uw kinderen kan versterken” in plaats van “Gezonde kinderen opvoeden”. Houd in gedachten dat een dwingende presentatietitel veel lijkt op een dwingende blogposttitel: kort, accuraat, sexy en waardevol.

Als je eenmaal je werktitel hebt, maak dan een lijstje met de belangrijkste onderdelen van je presentatie om het een beetje te structureren. Dit zal u helpen om gefocust te blijven bij het schrijven van uw schets en het uitwerken van die secties.

2) Maak een kort tekstschema met uw publiek in gedachten.

Als u de inhoud van uw presentatie in meer detail begint te schetsen, is het belangrijk om uw specifieke publiek in gedachten te houden. Een presentatie over welk onderwerp dan ook moet anders klinken als u bijvoorbeeld spreekt met een publiek van hogeschoolstudenten versus een publiek van investeerders. De toon, de woorden, het ontwerp en de uitvoering van uw presentatie moeten allemaal gericht zijn op uw specifieke publiek voor een maximale impact.

Vraag jezelf af: Wat weet uw publiek al? Welke nieuwe informatie kunt u hen leren? Wat verwachten ze van uw presentatie? Wat wordt voor hen interessant? Wat houdt hen gefocust en geëngageerd? Maak vervolgens tijdens elke fase van het presentatieproces de juiste keuzes.

3) Formuleer je inhoud als een verhaal, indien mogelijk.

Dit geldt misschien niet voor meer formele presentaties met strakke structuren (zoals prestatierapporten), maar voor presentaties met meer flexibiliteit, waarbij het presenteren van je inhoud als een verhaal veel dwingender kan zijn.

Verhalen spreken de emotionele kant van mensen aan op een manier die informatie, feiten en cijfers niet kunnen. Ze helpen u zich te verhouden tot uw publiek – en op hun beurt zullen ze u en uw boodschap veel interessanter maken voor uw publiek. Ze helpen ook om gecompliceerde concepten begrijpelijker te maken voor uw publiek, dat misschien niet hetzelfde ervaringsniveau deelt of in dezelfde branche werkt.

4) Verzamel gegevens en voorbeelden.

Hoewel ingrijpende verklaringen u kunnen helpen het podium op te gaan, zal het ondersteunen van die verklaringen met bewijsmateriaal uw argument interessanter en geloofwaardiger maken. Gegevens en voorbeelden geven uw argument inhoud, en mensen zullen veel beter begrijpen wat u zegt.

Maar sla niet zomaar willekeurige statistieken op uw dia’s en verwacht uw publiek te “wow”. Zorg ervoor dat uw gegevens afkomstig zijn van een gerenommeerde bron en dat u ze presenteert op een manier die gemakkelijk te begrijpen is, zoals door middel van nauwkeurige grafieken.

Overstelp je publiek ten slotte niet met te veel gegevens. Volgens psycholoog George Miller kunnen we ons slechts ongeveer vijf tot negen bits aan informatie in ons kortetermijngeheugen op een gegeven moment herinneren. Hou dat in gedachten als je je bewijs verzamelt.

Het schetsen van uw PowerPoint-ontwerp
Nu je een idee hebt waar je het over gaat hebben en hoe je het gaat inrichten, is het tijd om een nieuwe PowerPoint-presentatie te openen en die basisontwerp-elementen toe te passen.

5) Kies een kleurenschema.

Voordat u begint met het vertalen van de tekst in PowerPoint, wilt u beginnen met het toevoegen van een aantal zeer elementaire ontwerpelementen aan uw PowerPoint-dia’s. Kies eerst een kleurenschema — een dat genoeg contrast heeft tussen de kleuren om de kleuren te laten opvallen. Of u besluit om twee, drie of vier verschillende kleuren te gebruiken in uw presentatie is aan u, maar bepaalde kleurencombinaties gaan beter samen dan andere. Lees de secties over het maken van kleurenschema’s in dit blogbericht om een goede kleurencombinatie te vinden.

powerpoint presentatie

6) Ontwerp uw dia-achtergronden.

In PowerPoint is minder meer. U wilt het ontwerp nooit laten afleiden van uw boodschap. Maar tegelijkertijd wilt u creatiever zijn dan een gewone, witte achtergrond – zelfs als u voor een zeer eenvoudig ontwerp gaat.

De drie belangrijkste manieren om een achtergrondontwerp toe te voegen aan een PowerPoint-presentatie zijn: 1) om een vooraf ontworpen sjabloon van PowerPoint te gebruiken; 2) om een aangepaste achtergrond te maken met behulp van een effen kleur; of 3) om een aangepaste achtergrond te maken met behulp van een afbeelding. Hier is hoe u elk van die dingen kunt doen.

(We hebben hier ook een paar algemene PowerPoint-sjablonen beschikbaar om te downloaden, die worden geleverd met een reeks video’s om je wat basistips voor het maken van PowerPunten te leren).

Hoe blader je in PowerPoint-sjablonen door de voorgedefinieerde templates?

PowerPoint wordt geleverd met een reeks vooraf ontworpen sjablonen waaruit u kunt kiezen.

Om door deze sjablonen te bladeren op een Mac: Klik op de dia of dia’s waaraan u de achtergrond wilt toevoegen. Klik vervolgens op het tabblad “Thema’s” bovenaan het scherm.

kleurenschema

U kunt daarboven door uw opties scrollen, of u kunt de themagalerij in een groter venster openen door met uw muis over de themavoorvertoningen te gaan en op de drowndown-pijl te klikken die eronder verschijnt.

Klik met de rechtermuisknop op de gewenste achtergrondstijl. Om de achtergrondstijl toe te passen op de geselecteerde dia’s, klikt u op “Toepassen op geselecteerde dia’s”. Om de achtergrondstijl toe te passen op alle dia’s in uw presentatie, klikt u op “Toepassen op alle dia’s”.

Om door deze sjablonen te bladeren op een PC: Klik op de dia of de dia’s waaraan u de achtergrond wilt toevoegen. Klik vervolgens op het tabblad “Ontwerp” bovenaan het scherm. In de groep “Achtergrond” klikt u op de pijl naast “Achtergrondstijlen” om de themagalerij te openen.

Klik met de rechtermuisknop op de gewenste achtergrondstijl. Om de achtergrondstijl toe te passen op de geselecteerde dia’s, klikt u op “Toepassen op geselecteerde dia’s”. Om de achtergrondstijl toe te passen op alle dia’s in uw presentatie, klikt u op “Toepassen op alle dia’s”.

Pro Tip: U kunt ook elke PowerPoint-presentatie of elk sjabloon dat u al als thema hebt, toepassen, zelfs als het niet in de themagalerij te zien is. Om dat te doen, klikt u op de optie “Thema’s doorbladeren” die u onderaan de dropdown themagalerij vindt, en navigeert u naar de plaats waar de gegeven presentatie, het sjabloon of het thema zich op uw computer bevindt. Klik vervolgens op “Toepassen”.

Hoe maakt u een aangepaste achtergrond aan met behulp van een effen kleur?
Wil je dat je dia-achtergrond een eenvoudige, effen kleur is? De stappen om dit te doen zijn bijna identiek op een Mac en een PC.

Klik met de rechtermuisknop op de dia(‘s) waaraan u een achtergrondkleur wilt toevoegen en klik vervolgens op “Achtergrond opmaken”. In het venster dat verschijnt, klik je op “Fill” en dan op “Solid.” Let op: u kunt ook het verloop aanpassen of van de achtergrond een patroon maken. Klik op “Toepassen” onderaan om de wijzigingen toe te passen.

kleurenschema theorie

Hoe maak je een aangepaste achtergrond met behulp van een afbeelding?

Soms kan het maken van de dia-achtergrond een high-definition afbeelding die dia echt laten knallen. Het moedigt u ook aan om tekst te knippen, zodat slechts een paar trefwoorden de afbeelding aanvullen. Met PowerPoint kunt u eenvoudig een aangepaste achtergrond maken met behulp van een eigen afbeelding.

kleurenschema

Kies eerst uw beeld. De grootte doet er hier toe: Zorg ervoor dat het een hoge resolutie heeft, zodat het uw dia kan vullen zonder wazig of vervormd te worden.

Om een aangepaste achtergrond te maken met behulp van een afbeelding op een Mac: Klik op de dia waaraan u een achtergrondfoto wilt toevoegen. Om meerdere dia’s te selecteren, klikt u op een dia en houdt u vervolgens CTRL ingedrukt terwijl u op de andere dia’s klikt.

Klik vervolgens op het tabblad “Thema’s” bovenin uw scherm. In de groep “Thema-opties” klikt u op “Achtergrond” en vervolgens op “Achtergrond opmaken”.

schema van kleuren

In het venster dat verschijnt, klikt u op “Vullen” en vervolgens op “Afbeelding of structuur”. Om een afbeelding uit een bestand in te voegen, klikt u op “Choose Picture…” en vervolgens zoekt u de afbeelding die u wilt invoegen op en dubbelklikt u op de afbeelding die u wilt invoegen. Als u deze afbeelding wilt gebruiken als achtergrond voor alleen de geselecteerde dia’s, klikt u op “Toepassen”. Als u de foto als achtergrond wilt gebruiken voor alle dia’s in uw presentatie, klik dan op “Toepassen op alles”.

Om een aangepaste achtergrond te maken met behulp van een afbeelding op een PC: Klik op de dia waaraan u een achtergrondafbeelding wilt toevoegen. Om meerdere dia’s te selecteren, klikt u op een dia en houdt u CTRL ingedrukt terwijl u de andere dia’s aanklikt.

Klik vervolgens op het tabblad “Ontwerp” bovenin uw scherm. In de groep “Achtergrond” klikt u op “Achtergrondstijlen” en vervolgens op “Achtergrond opmaken”.

background foto

In het venster dat verschijnt, klikt u op “Vullen” en vervolgens op “Afbeelding of textuur vullen”. Om een afbeelding van een bestand in te voegen, klikt u op “Bestand” en vervolgens zoekt u de afbeelding die u wilt invoegen en dubbelklikt u erop. Als u deze foto wilt gebruiken als achtergrond voor alleen de geselecteerde dia’s, klikt u op “Sluiten”. Als u de foto als achtergrond wilt gebruiken voor alle dia’s in uw presentatie, klik dan op “Toepassen op alle dia’s”.

De inhoud invullen

7) Gebruik uw tekstuele opzet om uw dia’s te schetsen.

Nu het meest basale ontwerpwerk is gedaan, is het tijd om de informatie op uw dia’s in te vullen op basis van de eerder gemaakte tekstcontouren. Maak eerst een skelet van hoe uw dia’s zullen lopen door een titeldia toe te voegen, al uw kopdia’s, en misschien een paar ondersteunende dia’s ertussen.

Deze dia’s moeten niet complex zijn – alleen titels en kopteksten, een paar kleine stukjes informatie, wat details die u verderop wilt onthouden, en alleen de een of twee afbeeldingen die u positief wilt gebruiken. Je zult later meer dia’s toevoegen en de rest van de informatie en afbeeldingen invullen, dat beloof ik.

8) Begin met een sterke opening.

Nu is het tijd om je presentatie een beetje op smaak te brengen. Of u het nu leuk vindt of niet, uw publiek zal binnen de eerste minuut van uw presentatie een waardeoordeel vellen over u, uw organisatie en uw boodschap. Uw eerste indruk betekent veel – en mensen zullen het zich ook herinneren. In feite stelt Frederick Hansen Lund’s wet van het primaat in de overtuiging dat mensen zich het meest levendig herinneren wat ze aan het begin van een toespraak horen.

Wil je ervoor zorgen dat je je presentatie met een knal begint? De mensen van het London Speaking Bureau stellen voor om te beginnen met een dramatische, scherpe opening, als een uitdagende vraag of peiling: “Iedereen sluit je ogen. Steek nu je hand op als je ooit onbeleefd tegen iemand bent geweest.” Je zou ook een krachtige statistiek of een persoonlijk verhaal kunnen gebruiken waar je specifieke publiek zich mee kan verhouden.

Hoe u ook kiest om te beginnen, zorg ervoor dat het uw publiek onmiddellijk betrekt – zowel intellectueel als emotioneel.

9) Vul de tekst op uw dia’s in met behulp van beknopte taal.

Uw slides zijn er om uw toespraak te ondersteunen, niet om deze te vervangen. Als uw slides te veel informatie bevatten – zoals volledige zinnen of (hijgende) alinea’s – dan kunnen uw toehoorders niet anders dan de slides lezen in plaats van naar u te luisteren. Plus … dat is saai. Gebruik in plaats daarvan dia’s om trefwoorden te verbeteren en beelden te tonen terwijl u daar staat en het echte werk doet: het vertellen van een verhaal en het beschrijven van uw gegevens.

Als het gaat om uw diatekst, richt u zich op de belangrijkste zinnen van een bullet point, en dekt u de details mondeling. We raden aan om tot drie opsommingstekens per dia te gebruiken en de tekst zo eenvoudig en beknopt mogelijk te maken. Een goede vuistregel is dit: Als u meer dan twee regels per dia of per idee gebruikt, dan heeft u te veel tekst gebruikt. Afhankelijk van het type presentatie kunnen twee regels zelfs een beetje tekstzwaar zijn.

Bent u van plan om uw dia’s daarna naar uw publiek te sturen? Als u zich zorgen maakt over het plaatsen van voldoende informatie op de dia’s zodat mensen uw presentatie kunnen begrijpen als ze er later op terugkomen, dan kunt u altijd nog kleine details toevoegen aan de dianotities in PowerPoint. U vindt het aantekeningenvenster onderaan uw PowerPoint-scherm, net onder uw dia’s. Klik en versleep de rand van het venster om het groter of kleiner te maken.

powerpoint presentatie

10) Eindig met een sterke, take-home boodschap.

Veel mensen worden lui met het einde van hun presentaties, maar je wilt eindigen met een knal, net zoals je bent begonnen met een knal. Laat je publiek achter met iets wat ze zich zullen herinneren; iets dat hen aan het denken zet – en misschien zelfs mobiliseert.

Hier zijn wat ideeën voor het einde van je presentatie van Peter Jeff:

  • De boekomslag sluiten: Verwijs terug naar je opening, en herhaal dan de boodschap die je wilt dat je publiek zich herinnert.
  • De uitdaging sluiten: Daag je publiek uit om toe te passen wat je hen in de toespraak hebt verteld.
  • De echo sluit: Concentreer je op één woord in een citaat en benadruk dat woord om je laatste punt te echoën. Bijvoorbeeld, de volgende toespraak eindigt met een echo van het woord “doen” vijf keer: “Laten we het samen doen. We hebben gehoord wat we moeten doen. We hebben gezien wat we moeten doen. Nu is het tijd om het te doen, en samen kunnen we het doen.”
  • De repetitieve afsluiting: Structureer een enkele zin in een herhalend formaat bouwt aan een crescendo einde. Hier is een voorbeeld: “Architecten kunnen het niet renoveren. Bedrijven kunnen het niet opnemen. Kerken kunnen het niet uitpraten. Ontwikkelaars kunnen het niet innoveren. Ingenieurs kunnen het niet berekenen… Alleen jij kunt het orkestreren.”
  • De callback sluiten: Verwijs terug naar een verhaal dat je begon tijdens je toespraak, maar dat je niet afmaakte. Pak dan het verhaal op en sluit het af rond je thema.
  • Het citaat sluiten: Gebruik een bekend citaat om de aandacht van het publiek te trekken.

11) Brainstorm uw uiteindelijke titel met iemand anders.

Als al uw content er is, bent u klaar om uw titel af te ronden. Verfijn eerst uw werktitel zo goed mogelijk zelf. Is het boeiend en interessant genoeg om uw publiek vanaf het begin te betrekken? Is het een goede afspiegeling van uw presentatie?

Vervolgens – en dit is belangrijk – verbindt u zich met iemand anders om samen de uiteindelijke titel te brainstormen. Lees deze blogpost voor een handige walkthrough over het schrijven van een geweldige titel en titel brainstormen met anderen.

Uw PowerPoint-ontwerp invullen

12) Kies een gemakkelijk te lezen lettertype.

Kies ofwel een lettertype dat u in uw hele presentatie kunt gebruiken, ofwel twee (een voor uw koptekst en een voor uw lichaamstekst) die goed contrasteren. Hier is een lijst met 35 prachtige lettertypes die u gratis kunt downloaden om u op weg te helpen.

Als u kiest voor twee lettertypes, moet uw koplettertype vet en opvallend zijn, en moet uw lichaamstekstlettertype eenvoudig en gemakkelijk te lezen zijn. (Voor meer informatie over welke lettertypes het beste samenwerken, bekijk deze visuele handleiding).

13) Neem uw lettertypebestanden op.

Lettertypes die van de ene naar de andere computer veranderen is een van de meest voorkomende problemen die PowerPoint-presentatoren hebben — en het kan uw presentatie en stroom echt verknoeien. Wat er in dit geval gebeurt is niet dat de lettertypes veranderen; het is dat de presentatiecomputer gewoon niet dezelfde lettertypebestanden heeft geïnstalleerd.

Als u een PC gebruikt en op een PC presenteert, dan is er een vlotte workaround voor dit probleem. Als je Mac-systemen gebruikt, is de oplossing wat ruwer.

Op een pc: Wanneer u uw PowerPoint-bestand opslaat, klikt u op “Opslaan als” en vervolgens op “Opties opslaan”. Selecteer dan het selectievakje “Embed TrueType fonts” en druk op “OK.” Nu zal uw presentatie het lettertypebestand behouden en zullen uw lettertypes niet veranderen wanneer u computers verplaatst (tenzij u uw presentatie op een Mac geeft).

Op een Mac: In PowerPoint voor Mac 2011 is het niet mogelijk om lettertypen in de presentatie in te bouwen. Dus tenzij u alomtegenwoordige lettertypen zoals Arial of Tahoma gebruikt, zal uw PowerPoint waarschijnlijk op verschillende computers lettertypeveranderingen ondergaan. De beste manier om dit te voorkomen is om de definitieve versie van uw presentatie dia’s op te slaan als JPEG’s, en dan die JPEG’s op uw PowerPoint-dia’s in te voegen. Met andere woorden, maak van elke dia een JPEG-beeld van uw dia. (Merk op dat de bestandsgrootte van uw PowerPoint toeneemt als uw presentatie veel JPEG’s bevat).

Mac-gebruikers kunnen de JPEG’s eenvoudig in PowerPoint slepen. Als u geen gebruik maakt van acties in uw presentatie, dan werkt deze optie bijzonder goed.

Als u wilt dat uw presentatie “geanimeerd” wordt weergegeven, dan moet u een beetje knutselen. Het enige wat u hoeft te doen is JPEG’s van elk “frame” van de animatie op te slaan. Vervolgens geeft u in uw eindpresentatie gewoon die JPEG’s weer in de volgorde waarin u de animatie wilt laten verschijnen. Terwijl u technisch gezien meerdere nieuwe dia’s heeft in plaats van één originele, zal uw publiek het verschil niet kennen.

Als u een Mac-gebruiker bent en deze optie wilt gebruiken, voeg deze dan als laatste stap toe aan uw checklist.

14) Pas de lettergrootte aan.

Als je eenmaal je lettertype hebt gekozen, kun je gaan spelen met de lettergrootte. Kies zorgvuldig de lettergrootte voor kopteksten en tekst en gebruik consequent hetzelfde lettertype en dezelfde lettergrootte op al uw dia’s om de dingen schoon en leesbaar te houden. Zorg ervoor dat uw lettertype groot genoeg is, zodat zelfs het publiek achterin de zaal ze kan lezen.

15) Pas de regel- en tekenafstand aan.

De grootste PowerPoint no-no gebruikt te veel tekst op een dia. De meest effectieve dia’s gebruiken spaarzaam tekst en presenteren deze op een gemakkelijk te lezen manier. Een truc om de tekst leesbaarder te maken zonder de lettergrootte of de lay-out te veranderen, is het vergroten of verkleinen van de ruimte tussen elke regel en elke letter.

Om de regelafstand aan te passen:
Selecteer de tekst die u wilt aanpassen. Op het tabblad “Home”, in de groep “Paragraph”, klikt u op “Line Spacing” en kiest u “Line Spacing Options”. Klik in het dialoogvenster Paragraaf “Afstand” op de vervolgkeuzelijst “Regelafstand” en kies “Precies”. Pas de waarde in het tekstvak “At” dienovereenkomstig aan. Klik op “OK” om uw wijzigingen op te slaan.

Om de tekenafstand aan te passen:

Selecteer de tekst die u wilt wijzigen. Zoek dan op het tabblad “Home” de knop “Font” op en klik op de knop “Font”. Kies “Opties voor de tekenafstand” in het dropdown menu. Pas de tussenruimte aan waar nodig.

Powerpoint tutorial

16) Afbeeldingen toevoegen.

Geweldige visuele aanwijzingen kunnen een enorme impact hebben op hoe goed uw publiek uw boodschap begrijpt. Het gebruik van prachtige beelden in een diapresentatie is de perfecte manier om dingen interessant te houden.

Het is echter belangrijk dat u geen beelden gebruikt om te decoreren. Dit is een veelgemaakte fout. Onthoud: afbeeldingen zijn bedoeld om uw boodschap te versterken of aan te vullen, maar ze kunnen afleiden. Concentreer u op het vinden van beelden met een hoge resolutie, zodat ze er goed uitzien als ze worden uitgebreid zonder dat ze wazig of vervormd worden.

Pro Tip: Als u vindt dat de achtergrond van een afbeelding afleidt, kunt u deze verwijderen voordat u deze direct in PowerPoint in uw presentatie plaatst — geen Photoshop nodig. Lees deze blogpost voor instructies.

17) Gebruik multimedia, maar spaarzaam.

Het gebruik van multimedia in uw presentatie, zoals video en audio, kan een effectieve manier zijn om de aandacht van uw publiek te trekken en het behoud van uw boodschap te stimuleren. In de meeste gevallen kunt u beter niet meer dan één of twee video- of audiofragmenten gebruiken, zodat u niet afleidt van uw gesprek of uw bericht.

Met PowerPoint kunt u een externe link naar video/audiobestanden maken of de media rechtstreeks in uw presentatie opnemen. U moet deze bestanden insluiten als u dat kunt, maar als u een Mac gebruikt, kunt u de video niet echt insluiten. Daar komen we zo op.

Door het insluiten kunt u media direct in uw presentatie afspelen. Het ziet er veel professioneler uit dan het schakelen tussen vensters.
Embedden betekent ook dat het bestand binnen de PowerPoint-presentatie blijft, zodat het normaal gesproken zonder extra werk kan worden afgespeeld (behalve op een Mac).


Mac-gebruikers: U moet extra voorzichtig zijn met het gebruik van multimediabestanden. U dient het video- en/of audiobestand altijd mee te nemen in dezelfde map als de PowerPoint-presentatie. Het is het beste om video- of audiobestanden pas in te voegen als de presentatie en de bijbehorende map op een draagbare schijf zijn opgeslagen in hun permanente map

Als uw presentatie op een Windows-computer wordt afgespeeld, moeten Mac-gebruikers ervoor zorgen dat hun multimediabestanden in WMV-formaat zijn. Dat kan ingewikkeld worden, dus als u PowerPoint effectief wilt gebruiken, kunt u overwegen om hetzelfde besturingssysteem te gebruiken voor het ontwerpen en presenteren, wat er ook gebeurt (als dat iets is wat u kunt controleren).

18) Ontwerp uw titeldia.

De titel van uw presentatie is vaak de eerste indruk die hij geeft – vooral als hij wordt weergegeven als mensenbestand in uw presentatie – dus het is belangrijk om wat tijd en aandacht te besteden aan het ontwerp.

19) Voeg eventuele consistente elementen toe, zoals uw bedrijfslogo.

Er is een reden waarom dit aan het einde is. Als u dingen zoals uw logo toevoegt die u op elke dia op dezelfde plaats wilt hebben, kunnen aanpassingen die u maakt aan individuele dia’s de uitlijning enigszins veranderen… en zult u terug moeten gaan om ze allemaal opnieuw aan te passen.

Voorbereiding op de presentatie

20) Bekijk en bewerk uw dia’s.

Breng wat tijd door met het zelf doorbladeren van uw dia’s terwijl u uw gesprek oefent. Zorg ervoor dat u al het volgende van de lijst kunt controleren:

  • Uw dia’s vloeien goed en sluiten aan bij uw praatje.
  • Uw slides zijn vrij van alle grammaticale, opmaak- of ontwerpfouten.
  • Uw multimediabestanden werken.
  • U hebt alle wiskundige berekeningen die u zelf hebt gemaakt dubbel gecontroleerd.
  • U hebt alle statistieken, gegevens, citaten, ideeën, enz. op de juiste manier aan de oorspronkelijke bron toegeschreven.
  • Je hebt de foto’s/afbeeldingen die je gebruikt hebt, dubbel gecontroleerd. (Sla deze stap niet over. Hier is een waarschuwend verhaal over het auteursrecht op internet).
  • U weet zeker dat niets in uw presentatie mogelijk schadelijk is voor uw partners, belanghebbenden, publiek of uw bedrijf.
  • Je hebt met een vriend gecontroleerd dat niets in je presentatie bepaalde mensen in je publiek zou kunnen beledigen – of, als dat zo is, dat het de moeite waard is.

21) Ken uw dia’s door en door.

De beste presentatoren lezen uw dia’s niet af, dus het is belangrijk om uw presentatie van tevoren voor te bereiden en te oefenen. U wilt nooit de persoon zijn die uw lezing of presentatie een half uur voor een evenement afrondt… dat is gewoon een slechte planning. En wat als de projector het laat afweten en u uw presentatie zonder dia’s moet geven? Dat kan gebeuren, en als dat gebeurt, zult u ongelooflijk blij zijn dat u zoveel tijd aan de voorbereiding hebt besteed.

22) Praktijk met behulp van “presentatieweergave”.

Afhankelijk van de locatie kunt u naast het geprojecteerde hoofdscherm dat uw publiek kan zien ook een presentatiescherm ter beschikking hebben. PowerPoint heeft een geweldig hulpmiddel genaamd “Presenter View”, dat een gebied voor notities, een timer/klok, een presentatiedisplay en een preview van de volgende dia bevat.

Zorg ervoor dat “Presenter View” is ingeschakeld door het te selecteren in het “Slide Show” tabblad van uw PowerPoint.

23) Neem uw eigen laptop en een reservekopie van uw presentatie mee.

Dit is niet alleen een bonusstap – het is een essentiële stap. De technologie kan u in de war brengen, en u moet voorbereid zijn. Tussen besturingssystemen of zelfs tussen verschillende versies van Microsoft Office, kan PowerPoint een beetje wispelturig worden. Een manier om problelms te vermijden is ervoor te zorgen dat je de juiste hardware bij je hebt. Neem uw eigen laptop mee als u een presentatie houdt, voor het geval dat.

Zelfs als u uw laptop meeneemt, maar vooral als u om een of andere reden niet kunt, neem dan een back-up van uw PowerPoint-bestand mee op een flashdrive.

Welke andere tips heeft u voor het vastspijkeren van PowerPoint-presentaties? Deel met ons in de commentaren.

More To Explore