fbpx

‘S Werelds meest persoonlijke zoekmachine

'S Werelds meest persoonlijke zoekmachine

Share This Post


Met zoveel mensen die elke dag het web afspeuren op zoek naar nuttige, snelle en nauwkeurige informatie, is het logisch dat er veel geweldige zoekmachines zijn die mensen kunnen helpen de bronnen te vinden die ze nodig hebben.

Hoewel meer dan een dozijn lovenswaardige zoekmachines in de loop der jaren zijn overgelopen of zijn gefuseerd met grotere spelers, zijn er een paar die de tand des tijds hebben doorstaan ​​en elke maand miljoenen zoekopdrachten aantrekken.

Een daarvan is Startpage, een minder bekende zoekmachine die al meer dan 20 jaar floreert en het internet voorziet van zoekresultaten die vergelijkbaar zijn met die van de leidende zoekmachine, Google.

Wat is de startpagina?

Startpage is een Nederlandse zoekmachine die staat voor zijn sterke privacyfuncties, maar ook trots de kwaliteit van zijn zoekresultaten aanprijst als een van de beste ter wereld.

Dat komt omdat de zoekmachine letterlijk Google-zoekresultaten aan zijn gebruikers levert (en Google daarvoor een niet nader genoemd bedrag betaalt), terwijl gebruikersgegevens worden beschermd en alle vormen van tracking worden verwijderd om maximale privacy te garanderen.

De zoekmachine is geclassificeerd als een proxy-site, omdat gebruikers de anonieme weergave van het platform kunnen gebruiken om zoekresultaten te bekijken via een proxyserver en desgewenst nog meer privacybescherming aan hun ervaring kunnen toevoegen.

Wat in 2002 begon als een webdirectory, zou de komende jaren op een aantal verschillende manieren evolueren, waaronder het repliceren van een site waarmee het uiteindelijk zou fuseren, Ixquick, voordat het al snel zijn eigen enkele zoekmachine-entiteit werd die strikt Google-zoekresultaten begon weer te geven zonder personalisatie of het volgen van advertenties.

Startpage en Ixquick zouden in 2016 fuseren onder de naam Startpage, en ondanks aanvankelijke bezorgdheid over de privacy over het gebrek aan transparantie aan het begin van de fusie, kondigde Startpage aan dat de combinatie van de bedrijven niets zou veranderen aan de missie van het merk om de privacy van gebruikers te beschermen en toch te leveren zoekresultaten van hoge kwaliteit.

En omdat het hoofdkantoor in Nederland is gevestigd, heeft Startpage voortdurend de mogelijkheid gehad om invasieve wetten te omzeilen die gebruikers in gevaar zouden kunnen brengen, terwijl ze nog steeds zoekresultaten van de hoogste kwaliteit leveren.

Het is ook een meertalige zoekmachine, waarmee zoekopdrachten in 82 verschillende talen mogelijk zijn en meerdere branches worden aangeboden om specifiek naar afbeeldingen en video’s te zoeken.

Wie gebruikt de homepage?

Hoewel Startpage gratis door iedereen ter wereld kan worden gebruikt (zolang ze een van de ondersteunde talen gebruiken om te zoeken), zijn er meer waarschijnlijke gebruikers van de zoekmachine, die een geduchte speler is geworden in de laatste zeven jaar.

De eerste (en waarschijnlijk meest voor de hand liggende) groep mensen die ervoor kiezen om Startpage regelmatig te gebruiken, zijn degenen die zich zorgen maken of gepassioneerd zijn over privacy.

Ze kunnen genieten van Google en de ervaring die het biedt, maar ze ondersteunen niet wat overdreven invasief lijkt als het gaat om het vastleggen en gebruiken van gebruikersgegevens, wat Google toegeeft, maar zogenaamd in naam van het verbeteren van de zoekervaring.

Aan de andere kant zijn er ook mensen die er niet om geven of de advertenties die ze zien gericht zijn of niet. En als ze kunnen voorkomen dat een bedrijf hun gegevens steelt, doen ze dat.

Een van de meest populaire redenen waarom anderen ervoor kiezen om Google niet te gebruiken en op zoek te gaan naar een andere, meer obscure zoekmachine om in hun dagelijks leven te gebruiken, is dat ze over het algemeen min of meer geen fan van Google zijn.

Dat zou kunnen zijn omdat Google een van de rijkste bedrijven ter wereld is, erom bekend staat dat het aan allerlei ethische koordjes trekt, en als pionier in de technologie-industrie gemakkelijk meer bezig lijkt te zijn met het genereren van inkomsten dan met het verbeteren van . de mensheid.

Wat de reden ook is voor iemand die op zoek is naar een alternatieve zoekmachine in plaats van Google, het betekent een kans voor alle andere platforms in de ruimte.

Waar is startpagina voor?

Startpage is geweldig om als bedrijf twee hoofddoelen te bereiken.

Het is een zoekmachine. De taak van een zoekmachine is om mensen te helpen snel, gemakkelijk en nauwkeurig te vinden wat ze zoeken, vaak met beperkte informatie of aanwijzingen.

Het bootst in feite de zoekervaring na van ‘s werelds populairste zoekmachine en zijn ultramoderne technologie en algoritmen, zonder enige aanpassing door de gebruiker.

Startpage heeft een recept voor succes als het iets anders kan bieden dat gebruikers daarnaast willen: privacy.

Het concept en het behoud van privacy is de waardepropositie van Startpage als merk, dus het moet het goed doen om een ​​respectabele reputatie te behouden.

Dus hoewel gebruikers misschien die meer gepersonaliseerde wereldwijde zoekervaring mislopen ten koste van privacybescherming, krijgen ze nog steeds een hoogwaardige ervaring die consistent is met de kwaliteit van andere zoekmachines.

Als u uw locatie aan het platform toevoegt om de personalisatie te verbeteren, krijgt u natuurlijk een nog nuttigere zoekervaring en heeft u nog steeds zeer beperkte gegevens die worden verzameld en opgeslagen.

Is de startpagina net zo goed als Google?

Hoewel Startpage in feite een privacyregurgitator is van de zoekresultaten van Google, hangt het af van de criteria die u gebruikt om te bepalen of Startpage even goed of beter is dan Google.

De gebruikerservaring is op een aantal manieren anders, en aangezien er geen personalisatie is van de resultaten of het type resultaten dat aan een gebruiker wordt geleverd, mist Startpage mogelijk een deel van de vergelijking die Google heeft geholpen de krachtige technologie te worden bedrijf dat het is. .

Startpage kan nog steeds advertenties weergeven aan zijn gebruikers (het is een bedrijf met winstoogmerk dat inkomsten genereert uit zoekadvertenties), maar die advertenties worden strikt weergegeven op basis van contextuele aanwijzingen die worden gegeven door de zoekopdracht van een gebruiker, niet op historische gegevens of gedragsgegevens die door de engine zijn verzameld . (zoals Google en andere populaire zoekmachines).

Het gaat dus echt om de kwaliteit van de advertenties die worden weergegeven op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s), niet alleen of ze op die platforms staan.

Startpage ondersteunt ook de Featured Snippet-functie van Google niet, wat het “scrapen” van webpagina’s en inhoud is om specifieke fragmenten van webpagina’s rechtstreeks bovenaan hun SERP’s te plaatsen.

Startpage biedt echter zijn eigen informatie-uitsplitsing aan de rechterkant van de SERP, net als Google, en het is voornamelijk informatie gegenereerd door Wikipedia die zijn Knowledge Panel bouwt (ook zoals Google).

Google is een advertentiebedrijf dat jaarlijks honderden miljarden dollars genereert.

En hoewel Startpage ook geld verdient met adverteren, verdient het veel minder dan Google, meer dan 7-10 miljoen per jaar.

Thuis versus DuckDuckGo

Startpage is ook niet de enige populaire zoekmachine die zijn privacy als zoekmachine beschermt.

DuckDuckGo doet dit al sinds 2010.

Het grootste verschil tussen deze op privacy gerichte zoekmachine en de startpagina is hoe deze zijn zoekresultaten genereert.

Terwijl Startpage de API van Google gebruikt en een Google-achtige ervaring biedt zonder aanpassingen, biedt DuckDuckGo zijn eigen unieke zoekresultaten en platformervaring.

Naast zijn eigen gepatenteerde webcrawler, gebruikt DuckDuckGo een verscheidenheid aan API’s van andere sites om zoekopdrachten te beantwoorden, evenals van andere zoekpartners zoals Bing, om ervoor te zorgen dat het een gunstige ervaring en goede resultaten biedt.

In vergelijking met Startpage heeft DuckDuckGo de afgelopen tien jaar veel meer populariteit en groei gekregen, maar dit gaat verder dan de producten en diensten zelf.

Dit omvat verschillen in marketingbudgetten, bedrijfsgroottes en meer.

Maar DuckDuckGo heeft nog steeds ongeveer 2% van het zoekmarktaandeel, terwijl Startpage een beetje heeft (0,06% in Amerika).

Algemeen Outlook op de startpagina De zoekmachine

Het idee lijkt misschien niet innovatief of zelfs noodzakelijk, maar Startpage is een gemakkelijke en hoogwaardige zoekmachine die een veiligere ervaring biedt dan andere platforms terwijl gebruikersgegevens virtueel nul worden vastgelegd.

Hoewel het niet waarschijnlijk is dat Startpage zich binnenkort zal vestigen als een legitieme bedreiging voor Google, zal het interessant zijn om te zien hoe het privacymodel van de zoekmachine het bedrijf blijft helpen slagen in een competitieve ruimte die nu ook grote socialemediaplatforms omvat. winkelsites en meer.

Probeer Startpage voor een op privacy gerichte ervaring die ook gericht is op het leveren van hoogwaardige zoekresultaten.

Het lijkt veel op wat een zoekmachine zou moeten zijn: slim maar algemeen en niet te invasief.

Misschien vind je het gewoon leuk.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: Luis Molinero/Shutterstock



Source link

More To Explore

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af
Marketing Nieuwtjes

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af

OpenAI heeft zijn AI-classificatie, een tool die is ontworpen om door AI gegenereerde tekst te identificeren, stopgezet na kritiek op de nauwkeurigheid ervan. De beëindiging

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!