Met onzekere economische vooruitzichten is het nu een goed moment voor adverteerders om ervoor te zorgen dat hun technologiestack de juiste tools en automatiseringen bevat om op de lange termijn geld te besparen.
Google Ads-scripts zouden deel moeten uitmaken van ieders toolkit, vooral gezien het feit dat veel scripts gratis beschikbaar zijn.
Naast de vele gratis scripts op de toplijsten zoals deze en deze, is hier een nieuw script dat je kunt proberen.
Ik heb dit samen met mijn team geschreven om adverteerders een nieuwe manier te bieden om de advertentie-uitgaven in het Display Netwerk te beheren.
Manieren om geld te besparen op Google Ads
Adverteerders zijn altijd op zoek naar een voorsprong op hun concurrentie, en een geweldige manier om het speelveld gelijk te maken, is door minder uit te geven om dezelfde resultaten te krijgen. Dit betekent het vinden en elimineren van verspilde advertentie-uitgaven.
Veelgebruikte manieren om verspilde uitgaven te voorkomen, zijn door uitsluitingszoekwoorden toe te voegen, zoektypen te beperken en uitgesloten plaatsingen toe te voegen.
U kunt als volgt elk van deze technieken handmatig uitvoeren:
Uitsluitingszoekwoorden toevoegen – Vind ideeën door naar ideeën te zoeken in uw zoektermrapporten.
Zoektypen beperken – Als u geen gebruik maakt van automatisch bieden, speel dan op veilig met uw zoekwoorden en vertrouw meer op exact zoeken en zoeken op woordgroep dan op breed zoeken.
Uitgesloten locaties toevoegen – Bekijk geautomatiseerde plaatsingsrapporten om niet-converterende plaatsingen te vinden die uw budget opslokken.
Locatie-uitsluitingen voor Google Ads zoeken
Het internet groeit snel, wat betekent dat er elke dag meer plaatsen zijn om uw advertenties weer te geven wanneer u deelneemt aan het Google Display Netwerk (GDN).
Elke maand worden er meer dan 36.000 apps toegevoegd aan de App Store van Apple en elke dag worden er meer dan 250.000 nieuwe websites gelanceerd. Hoewel niet iedereen lid wordt van het Google Display Netwerk, is het met dit groeiniveau moeilijk om locatie-uitsluitingen bij te houden.
Tenzij u voortdurend wilt kloppen en handmatig nieuwe plaatsingen wilt beoordelen wanneer ze tot stand komen, moet u trends identificeren die verband houden met slechte prestaties en technologie gebruiken om verkeer van dit soort locaties te helpen elimineren.
Google biedt verschillende manieren om proactief te voorkomen dat GDN-advertenties worden weergegeven op sites die u niet leuk vindt.
Uitsluitingen kunnen gebaseerd zijn op:
gevoelige onderwerpen – zoals pagina’s over tragedies, conflicten of sensationeel nieuws.
Digitale inhoudstags – vergelijkbaar met filmbeoordelingen, maar dan voor websites.
Type video-inhoud – zoals livestreams of ingesloten video’s buiten YouTube.
Het script dat in dit bericht wordt gedeeld, biedt een andere manier om locaties uit te sluiten.
Hoewel u niet proactief alle vertoningen kunt voorkomen, kunt u een uitgesloten plaatsing toevoegen zodra er een nieuwe plaatsing wordt gedetecteerd in uw geautomatiseerde plaatsingsrapport.
Plaatsingsrapporten
Het script analyseert de details van alle locaties in het locatiedetailsrapport.
Dit is de zoekopdracht die u kunt gebruiken met GAQL, de Google Ads-zoektaal, om plaatsingen te vinden:
SELECT detail_placement_view.display_name, detail_placement_view.placement, detail_placement_view.placement_type, detail_placement_view.resource_name, detail_placement_view.target_url, detail_placement_view.group_placement_target_url VANUIT detail_placement_view
De gegevens kunnen er als volgt uitzien wanneer u deze naar een Google-spreadsheet exporteert:
Schermafbeelding van Google Spreadsheet, oktober 2022
Merk op dat de locatie op regel 12 van de schermafbeelding het Arabische schrift gebruikt voor de videonaam.
Dit is waar dit script naar zoekt en zal toevoegen als de negatieve locatie.
Als uw taal een niet-Latijns schrift gebruikt, hoeft u alleen maar de instellingen te wijzigen en uw advertentie te laten weergeven voor een plaatsing zoals op regel 12 en alle andere uit te sluiten die de Latijnse tekenset gebruiken.
Oriëntatie op taal in het GDN
U vraagt zich misschien af waarom adverteerders niet gewoon taaltargeting gebruiken om te voorkomen dat hun advertenties worden weergegeven naast inhoud die een ander script in hun taal gebruikt.
Het probleem is dat wanneer u zich op een taal richt, dit geen erg strikt criterium is. Een gebruiker komt overeen met de doeltaal zolang deze onlangs interactie heeft gehad met een app of website in die taal.
Het betekent niet dat ze een site of video in die taal moeten zien wanneer uw advertentie wordt weergegeven.
Google zegt:
“In het Google Display Netwerk kan Google Ads de taal detecteren en onderzoeken van pagina’s of apps die iemand bekijkt of onlangs heeft bekeken om te bepalen welke advertenties moeten worden weergegeven.”
Dus als een gebruiker slechts een paar Engelse webpagina’s in Latijns schrift leest, maar het grootste deel van zijn tijd besteedt aan het lezen van sites in Thais schrift, kunnen ze nog steeds Engelstalige advertenties te zien krijgen.
Dit script lost dit op door de targeting strenger te maken.
Het geeft adverteerders extra controle, en dat is normaal gesproken een welkome zaak in het tijdperk van steeds verdergaande automatisering van advertentie-engines, iets waar ik dit jaar een heel boek over heb geschreven.
Unicode-tekens targeten met een Google Ads-script
Net als bij targeting op taal, kunt u advertentiescripts gebruiken om te detecteren wanneer een advertentie wordt weergegeven op een plaatsing met een titel die een andere Unicode-tekenset gebruikt en die plaatsing uitsluiten van de weergave van uw advertentie.
Dit is wat het script doet.
Vind gevallen waarin uw advertentie wordt weergegeven bij een video, app of website waarvan de inhoud een andere tekenset heeft dan u wilt.
Het script sluit dan locaties uit waarvan de namen niet in de gewenste tekenset voorkomen.
Een plaatsing met de titel ‘Maak een gratis Google Adwords-account voor beginners en hoe link je naar Google Adwords-kanaal | YouTube Profit Treasure’ gebruikt bijvoorbeeld Arabisch schrift in plaats van de Latijnse tekenset en kan worden omgezet in een negatieve locatie.
Gebruik deze techniek echter met de nodige voorzichtigheid.
Er is niets per se mis met het weergeven van uw advertentie aan gebruikers wiens taal in een ander script is. Ze kunnen bijvoorbeeld uw advertentie zien omdat ze op uw remarketinglijst zijn opgenomen en in feite een goede kans zijn.
Dus hoe vindt dit advertentiescript plaatsingen met niet-Latijnse tekens?
Het is gebaseerd op het identificeren van Unicode-tekensets, waarmee computers de verschillende tekens kunnen weergeven die bij verschillende alfabetten horen.
Ik ben gewend aan het alfabet az dat zowel in het Engels als in mijn moedertaal, het Nederlands, wordt gebruikt en dit wordt het Latijnse alfabet genoemd. Maar veel talen gebruiken totaal verschillende karakters, zoals Hebreeuws, Thais, Japans (Hiragana), etc.
Unicode is de manier waarop computers deze verschillende karakters coderen.
In Google Ads-scripts, die nauw verwant zijn aan JavaScript, kunnen we de functionaliteit voor reguliere expressies gebruiken om te detecteren welke Unicode-tekenset een teken is.
het script
Download het script.
Kopieer en plak alle tekst van de linkcode in een nieuw script in Google Ads, waar u eerst alle voorbeeldcode verwijdert waarmee het nieuwe script is geladen.
Hier is een video waarin wordt uitgelegd hoe u het script kunt gebruiken.
Scriptinstellingen
Nadat u het script in een afzonderlijk Google Ads-account hebt gekopieerd en geplakt, geeft u aan in welke Unicode-tekensets u uw advertenties wilt laten weergeven, bijvoorbeeld in het Latijn.
Geef vervolgens de uitsluitingslijst voor gedeelde locaties een naam die het script moet gebruiken voor nieuwe negatieve locaties die worden ontdekt.
Nadat u een voorbeeld van het script hebt bekeken, ziet u dat er een nieuwe lijst met gedeelde uitsluitingen is gemaakt.
Als er advertentieplaatsingen zijn waarvan de titels een niet-toegestane Unicode-tekenset gebruiken, worden deze als uitgesloten plaatsingen toegevoegd aan de zojuist gemaakte lijst met gedeelde uitsluitingen.
conclusie
Geld besparen en de controle over geautomatiseerde systemen terugkrijgen, zijn twee dingen waar veel adverteerders van houden.
Scripts zoals die in dit bericht helpen je om beide te doen.
Als je een idee hebt voor een script dat veel adverteerders kan helpen, neem dan contact met mij op.
Dit script is tot stand gekomen doordat iemand mij om hulp vroeg bij hun idee.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Dean Drobot/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!