fbpx

Scrolldiepte-tracking instellen in GA4

Share This Post


Als u bekend bent met Google Analytics 4 (GA4), weet u waarschijnlijk al dat het standaard ingebouwde scroll-tracking heeft.

En natuurlijk vraag je je misschien af: waarom heb ik aangepaste tracking nodig voor scrolldiepte?

De “ingebouwde scrolgebeurtenis” van GA4 wordt geactiveerd wanneer een gebruiker ongeveer 90% van de pagina heeft gescrold, maar u wilt waarschijnlijk meer weten dan dat, bijvoorbeeld hoeveel gebruikers 50% of zelfs 25% van de pagina hebben gescrold. .

Dit is waarom u aangepaste scroldiepte-tracking moet instellen in GA4.

Door de scrolldiepte bij te houden, kunt u meer te weten komen over de betrokkenheid en het gedrag van gebruikers, begrijpen hoeveel inhoud gebruikers consumeren en dienovereenkomstig optimaliseren.

We bestuderen de implementatie met behulp van Google Tag Manager (GTM).

Over het algemeen zou ik het ten zeerste aanbevelen om GTM te gebruiken voor uw GA4-configuratie via gtag.js, omdat het echt handige functies heeft die u kunt gebruiken en het minder tijd kost om de installatie te onderhouden.

U kunt op zijn minst hybride gaan en GTM gebruiken met de datalayer.push-methode wanneer u meer gedetailleerde controle over tracking nodig heeft.

We leren hoe u scrolldiepte-tracking instelt en hoe u een voorbeelddashboard voor inhoudsbetrokkenheid maakt in Looker Studio.

Hoe scrolldiepte-tracking in te stellen

Eerst moeten we het standaard volgen van verplaatsingen van de verbeterde meetstroom uitschakelen.

Ga naar Gegevensstroom > Klikken om te streamen.

informatiestroom

Verbeterde maatregelen Verbeterde maatregelen.

Schakel het volgen van scrollen uit in het pop-upvenster.

Verplaatsing volgenVerplaatsing volgen.

Navigeer naar de instellingenpagina voor aangepaste GA4-definities en voeg de aangepaste dimensie “scroll_percentage” toe (u kunt het een willekeurige naam geven). We zullen dit gebruiken om schuifdieptedrempels te verzenden.

scroll_percentage aangepaste dimensieScroll_percentage aangepaste dimensie.

Ga naar Variabelen in Google Tag Manager en schakel deze drie ingebouwde variabelen in:

Drempel voor verplaatsingsdiepte. Scrol diepte-eenheden. Rijrichting.
VerplaatsingsvariabelenVerplaatsingsvariabelen.

Navigeer naar Triggers en voeg een scroldiepte-trigger toe met de naam “Aangepast scrollen”.

Voeg een trigger toe

Voeg een trigger toe

Activeringsparameters instellen

Activeringsparameters instellen

Voeg in de instelling “Percentages” de scroldiepteniveaus toe die u wilt volgen als een door komma’s gescheiden lijst.

Let op: als u een website met veel verkeer heeft en te veel drempels toevoegt, zoals (21,22,23….90) enz., bereikt u mogelijk de GA4 BigQuery-limieten voor dagelijkse export van 1 miljoen gebeurtenissen en verliest u een van de grootste voordelen van GA4.

U merkt misschien dat er ook pixelwaarden zijn die u kunt gebruiken om de schuifdiepte in pixels bij te houden.

In sommige gevallen kan het zinvol zijn om het te gebruiken, maar naar mijn mening heeft het geen brede gebruiksmogelijkheden.

Als u bijvoorbeeld een scroldiepte van 1000 pixels bijhoudt, kunt u mogelijk niet precies zien hoeveel van een artikel door gebruikers is gelezen, aangezien de lengte van artikelen sterk kan variëren, van 2000 pixels tot 10.000 pixels.

Ga naar Tags in GTM en voeg een gebeurtenistag toe.

Gebeurtenis-tagGebeurtenis-tag.

Typ “scroll” in de gebeurtenisnaam en stel de aangepaste parameter in op “scroll_percentage”.

Scrollgebeurtenis met een aangepaste dimensie scroll_percentage

Scrollgebeurtenis met een aangepaste dimensie scroll_percentage

Kies de schuifdiepte die in de variabele is ingebouwd als waarde

Kies de schuifdiepte die in de variabele is ingebouwd als waarde

Kies een aangepaste scroltrigger.

Stel een trigger in Stel een “Custom Scroll”-trigger in.

Eenvoudig gezegd werkt het bijhouden van aangepaste verplaatsingen door:

Standaard scroll-tracking uitschakelen. Voeg dezelfde scroll-tracking opnieuw toe met de gebeurtenisnaam ‘scroll’. Scrolldieptedrempels verzenden in een aangepaste parameter.

Zodra u het bijhouden van de scroldiepte hebt ingesteld, gaan we kijken hoe u het dashboard van Looker Studio (voorheen Google Data Studio) kunt instellen dat artikelen rapporteert met hun gemiddelde scroldiepte.

Een Looker Studio-rapport maken over scrolldiepte

Open Looker Studio en voeg GA4 toe als bron.

Looker StudioLooker Studio.

Voeg een draaitabel in als grafiektype.

dynamische tafeldynamische tafel

Voeg “Paginapad” toe als de rijdimensie en scroll_percentage als de kolomdimensie. Voeg als statistiek ‘Totaal aantal gebruikers’ en ‘Aantal gebeurtenissen’ toe.

Draaitabel met gegevensDraaitabel met gegevens.

Pas een filter toe waarbij “Event Name” “scroll” bevat om andere events zoals “page_view” uit de gegevens te filteren.

Vanwege de specifieke kenmerken van de GA4-gegevensstructuur worden alle gebeurtenissen opgevangen en is er een filter nodig om scrollgebeurtenissen te verwijderen.

Hoe u een scrolldiepterapport over scans kunt maken

Hetzelfde rapport kan in scans worden gemaakt, hoewel ik het gebruik van Looker Studio aanraad, omdat je het kunt delen met je redactie en het gemakkelijker te lezen is.

Om een ​​scroldiepterapport over scans te maken, gaat u naar Verkennen en maakt u een leeg “Free Form”-rapport aan. Voeg dimensies toe zoals “Paginapad” en “scroll_percentage”.

verkenningverkenning

Maak het rapport volgens de schermafbeelding.

Scroll diepte rapportScroll diepte rapport.

Vergeet niet alleen de gebeurtenissen met de naam “scroll” te filteren.

Het is ook handig om conversies in te stellen op basis van scrolldiepte. We hebben bijvoorbeeld een reeks conversies wanneer 50% van een artikel wordt gelezen.

Om de conversie in te stellen op basis van de scrolldiepte, gebruiken we een van de beste functies van GA4, namelijk het instellen van een gebeurtenis op basis van gebeurtenisparameters.

Ga naar de evenementinstellingen en klik op de knop Evenement maken in de rechterbovenhoek.

EvenementenEvenementen

Voer in het dialoogvenster dat verschijnt “Event name=scroll” en “scroll percent=50” in en geef uw evenement een naam.

Aangepaste 50% scrollgebeurtenis op basis van de scrolldiepte-instellingAangepaste 50% scrollgebeurtenis op basis van de scrolldiepte-instelling.

En markeer het vanuit uw conversie-instellingen als een conversie.

conversiesconversies.

conclusie

Hier hebben we het gehad over het bijhouden van de scrolldiepte in GA4, wat een belangrijke statistiek is voor het meten van de betrokkenheid van uw publiek.

Ik raad u aan verschillende segmenten te maken en te vergelijken hoe elk type gebruiker met uw inhoud omgaat.

Overweeg ook om gegevens te combineren met Google Search Console en kijk welke zoekwoorden de meeste betrokkenheid bij uw inhoud genereren.

In de toekomst zullen we meer praten over het gebruik van GA4 en u helpen het in te stellen.

Om op de hoogte te blijven van onze aankomende gidsen, nodigen wij u uit om u te abonneren op onze nieuwsbrief.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: fizkes/Shutterstock



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!