Hallo, mijn mede-zoekers en liefhebbers van de media-industrie.
Voor degenen die mijn Twitter-account bekijken, volgen en/of trollen, je hebt me op #ppcchat dingen als Pmax, AutoApp-aanbevelingen en GA4 zien bashen.
Dit komt bovenop mijn gebruikelijke tirades over de New York Jets (maar hey, ze zijn 4-2 op het moment van schrijven) en sociaal commentaar over alle Real Housewives-franchises.
Vandaag gaan we het hebben over wanneer je zoekmachinemarketing (SEM), betaalde sociale media of beide zou moeten gebruiken.
Volledige openheid: ik ben geen “goeroe” (ik heb echt een hekel aan die term), noch ben ik de beste in de biedbare media-industrie.
Maar ik heb het lang genoeg gedaan en met genoeg briljante mensen en merken gewerkt om als een enigszins betrouwbare bron van informatie te worden beschouwd.
Maar Jon, beide zijn biedbare mediums; ik zou niet moeten ze gaan altijd samen om een holistisch doel te bereiken? Nee.
Omdat?
Omdat: SEM en betaalde sociale media niet per se appels aan appels zijn, maar meer als “een ster en een Volvo 240 uit 1992 met een spoiler.”
Dat wil zeggen: de ene is leuk en interessant, en vaak lelijk als zonde en gemakkelijk te misbruiken, maar dient een hartelijk doel.
Wat is SEM en Paid Social Advertising?
De realiteit is dat het verschillende functies zijn.
Betaalde sociale netwerken worden beschouwd als proactieve media, wat betekent dat iemand niet per se op zoek is naar informatie, maar de advertentie ontvangt. (Eigenlijk zijn bijna alle digitale media proactief.)
SEM daarentegen is een reactief medium: iemand is actief op zoek naar iets en de adverteerder komt de gerelateerde advertentie tegen.
Ze samenvoegen in gelijke opdrachten om hetzelfde doel te bereiken, is een perfect voorbeeld van het populaire gezegde en meme, “F-Around and Find Out.”
F-Around en ontdek: de waardecorrelatie van betaald sociaal en SEM.
Afbeelding gemaakt door de auteur, oktober 2022
Ondanks de absoluut hilarische titel van de grafiek, dient het als een verklaring: Ja, je kunt alles tegelijk doen, maar het resultaat zal variëren, afhankelijk van je doel.
Op een gegeven moment zal de mix van betaalde SEM en sociaal niet meer worden gecontroleerd. Het vertrouwen in volume of klantbeoordeling kan echter minder zijn dan wenselijk.
De voordelen van SEM vs. Betaling sociaal
Als algemene regel van gezond verstand binnen de branche, moet u het volgende onthouden:
Betaalde sociale media kunnen u conversies/verkoop/leads enz. opleveren, maar in werkelijkheid werkt het als display en video, helpt je meer bewustzijn te krijgen of opnieuw te ontwaken. Het gaat erom betere en directere conversies te krijgen, maar nog steeds niet de beste.
Betaald zoeken/SEM heeft een grote intentie voor snellere conversie/verkoop/power, omdat de consument uw advertentie moet activeren.. Niet de beste tool om het bewustzijn te vergroten. Search kan uw merk goed in de zoekresultatenpagina (SERP) injecteren als u geen bekende speler bent, maar wees voorzichtig met de “merk”-boost die bij het afsluiten
Afhalen: SEM stimuleert betaalde sociale acties en bewustzijn.
Dus hoe weet je wanneer je ze moet gebruiken?
Nou, als je je dat afvraagt, besteed je misschien niet genoeg aandacht aan de grafiek of de eerdere uitleg van proactief versus reactief.
Dus, laat me het op een meer simplistische en media-achtige manier uitleggen:
Sociaal organisch: Hoewel dit niet is wat we hier bespreken, vertegenwoordigt uw organische sociale netwerk wat u kunt controleren: uw media. U kunt betaalde sociale netwerken gebruiken om verder te komen.
Betaling sociaal: Wordt gebruikt om uw geweldige organische sociale netwerken verder te stimuleren en nieuwe volgers naar uw pagina te trekken, zodat u meer van uw eigen media naar hen kunt sturen. Of stuur ze rechtstreeks naar de site om bekendheid op te bouwen/hun gegevens te verzamelen, en probeer ze ook rechtstreeks iets te verkopen. Deze gebruikers kunnen al dan niet actief op zoek zijn naar wat u hen wilt verkopen, maar u heeft speciale hulpmiddelen om u te helpen bepalen of dit mogelijk is.
Betaald zoeken/SEM: Je hebt iets dat je naar mensen wilt pushen, maar je wilt het alleen naar mensen pushen die op zoek zijn naar jouw ding (of iets dergelijks). U ontmoet dus de zoekmachines en geeft ze een portaal naar het artikel waar ze mogelijk direct naar op zoek zijn.
Nu ik heb herhaald wat u waarschijnlijk al weet, laten we het hebben over welke u moet gebruiken, wanneer en waarom.
Wanneer gebruik je SEM vs. Betaling sociaal
Als uw uiteindelijke doel is om directe verkoop van de site, leads, leads op basis van websites te stimuleren, dan: begin met SEM. Als uw uiteindelijke doel is om merk- of productbekendheid te vergroten of opnieuw in contact te komen met eerdere gebruikers/bezoekers, dan we beginnen met een betaald sociaal netwerk.
Dat gezegd hebbende, er zijn verschillende redenen om beide tegelijkertijd te gebruiken.
Enkele van de eenvoudigere scenario’s zijn:
Opschonen van remarketing: Iemand zoekt en betreedt de site via een Google-advertentie, maar vertrekt, wat betekent dat wanneer betaalde sociale netwerken (of eigenlijk elk programmatisch programma) de zoeker kunnen achtervolgen met dezelfde bloeddorst als de TSA-agent op LaGuardia Airport, op zoek naar mijn halfvol. kantine
Middellange trechter opname hieronder: Een persoon die druk bezig is met het argumenteren van politieke punten op Facebook en die een advertentie te zien krijgt waarin heerlijke bacon wordt gepromoot, zal dan nog meer onderzoek gaan doen naar Bing (ik weiger het Microsoft te noemen) in de hoop een betere kortingscode te vinden.
Hier is een betaalde advertentie voor sociale bekendheid die helpt bij het vergroten van de merkbekendheid:
Afbeelding van Facebook, oktober 2022
En hier is de zoekadvertentie die merkherkenning en tractie kreeg toen betaalde sociale netwerken werden gepusht:
Screenshot van de zoektocht naar [nueske’s bacon]Bing, oktober 2022
Remarketinglijsten stapelen: Een van mijn persoonlijke favorieten is het gebruik van SEM om meer hooggekwalificeerde consumenten naar de website te “injecteren” en converters om mijn sociale CRM-/remarketinglijsten te laten groeien, wat op zijn beurt leidt tot het opbouwen van grotere en nauwkeuriger vergelijkbare doelgroepen voor mijn betaalde lijsten. sociaal.
Wat is de juiste combinatie van SEM en betaald sociaal?
De juiste mix is een bewegend doelwit en tot op zekere hoogte subjectief. Tiers variëren per verticaal, seizoensgebondenheid en uiteindelijke bedoeling.
Ik raad aan om een primaire en secundaire focus vast te stellen.
Als uw belangrijkste focus directe conversies zijn, leun dan meer naar SEM.
Als het om bewustwording/betrokkenheid gaat, leun dan meer op betaalde sociale media.
Het beste wat u kunt doen, is putten uit historische gegevens om te beslissen.
Als u geen historische gegevens heeft, ga dan naar de pure testmodus: begin met een 50/50 gesplitste investering en binnen 48 uur heeft u een idee van het zoekvertoningspercentage (en hopelijk conversiegegevens) om u te helpen beslissen of u moet op de een of andere manier van geld wisselen.
Beide zullen samenwerken, zolang het juiste doel voor elk is ingesteld:
WELKE: Rijd naar de site, converteer en leg trechterverhuizers vast.
Betaling sociaal: Bewustwording vergroten, opnieuw aanspreken en een consument door de trechter loodsen.
Alleen u weet welke geschikt is voor uw behoeften.
Onthoud: het Wach-kanaal heeft verschillende doelen, dus houd een open geest en een vloeiend budget.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: fizkes/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!