fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

SERP-trends van de rijken en prominenten: toptactieken voor veerkracht van inhoud in een dynamisch zoeklandschap

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Tegenwoordig gebeurt er veel aan de top van de SERP. Elke dag duiken er nieuwe functies, verschillende configuraties, variaties voor apparaten en uitdagingen voor specifieke branches op. Doorgewinterde SEO's zullen u vertellen dat dit 'niet nieuw' is, maar het tempo van verandering kan soms een uitdaging vormen voor zowel klanten als webmasters.

Dus hoe loop je voorop? Hoe maakt u uw site beter voorbereid op mogelijke nieuwe SERP-verbeteringen en maakt u beter gebruik van wat er nu beschikbaar is? Ik heb 4 mogelijke strategieën voor SERP-veerkracht geschetst in mijn sessie bij SMX Advanced :

1. Bereid je voor om (meer) te delen

Van Featured Snippets en Google for Jobs tot Recipe Cards en Knowledge Graphs, Google is onophoudelijk bezig met het creëren van meer dynamische, gebruikersvriendelijke SERP's. Dit is geweldig voor gebruikers omdat Google razendsnelle resultaten kan leveren die vol zitten met opvallende informatie die zelfs op het kleinste mobiele scherm gemakkelijk te navigeren is. En met het scala aan zoekservices dat beschikbaar is voor een zoekopdracht – Google Lens, Google Maps, Google Shopping om er maar een paar te noemen – is het vermogen van Google om informatie te verstrekken op het meest cruciale punt enorm.

Voor SEO's betekent dit dat het steeds zeldzamer wordt om exclusief op de eerste plaats van een bepaalde zoekopdracht te ranken. Zelfs zonder advertenties, en zelfs met de Featured Snippet, kunnen de topresultaten vaak een mix van links, video's en/of afbeeldingen van verschillende domeinen bevatten.

Bekijk dit Featured Snippet voor de vraag “ Wat is een Featured Snippet”.

Hier komen de hoofdparagraaf en de blauwe link van de Backlinko-site, maar er zijn vier gekoppelde afbeeldingen in de carrousel voordat je bij de tekst komt. En slechts twee van hen zijn afkomstig uit pagina Backlinko's, de anderen zijn op de pagina's ranking 9 e en 2 e op de belangrijkste SERP pagina. Dus hoewel sommige tools het resultaat van het alineafragment rapporteren als 'eerst', is het tekstresultaat vanuit gebruikersperspectief de vijfde klikbare link.

En hoewel dit scenario niet nieuw is, illustreert het wel iets dat we vaker en in complexere configuraties zien.

In de zoekopdracht naar 50 boeken om te lezen voordat je sterft, biedt Google bijvoorbeeld een groot aantal resultaten 'Van bronnen op internet' in een accordeon. In elke vervolgkeuzelijst bevindt zich een carrousel met resultaten die webpagina's en YouTube-video's met bladwijzers bevat.

Dat betekent dat gewone blauwe links pas zichtbaar zijn na een rij advertenties en daarna na 20+ links uit de accordeoncarrousel.

Dit biedt zowel uitdagingen als kansen voor SEO's.

Strategische uitdagingen van gemengde SERP's

Voor degenen die het verkeer willen beschermen, is de uitdaging om ervoor te zorgen dat u gebruikers een middel biedt om via meerdere vormen van media en media verbinding te maken met uw inhoud. Vertrouwen op één enkel inhoudstype (bijvoorbeeld een geschreven blog zonder afbeeldingen) kan uw verkeer kwetsbaar maken voor wijzigingen in de SERP. Een strategische benadering van uw belangrijkste SERP's moet dus een mix van geschreven, video- en/of beeldinhoud bevatten. Dit zorgt ervoor dat u bent geoptimaliseerd voor hoe gebruikers zoeken en waarnaar ze zoeken.

Strategische kansen van gemengde SERP's

Voor sites die verkeer willen krijgen van gevestigde rivalen, bieden top-SERP's met meerdere sitelinks een kans om kostbaar terrein te winnen door te optimaliseren voor zoekservices die uw rivalen negeren. Zorg er dus voor dat uw inhoudsplan niet alleen zoekt naar hiaten in trefwoorden, maar ook zoekt naar hiaten in media-indelingen.

Gebruik een goed technisch SEO-framework

In beide gevallen moet de multimedia-inhoud die u ontwikkelt worden ondersteund door een degelijke technische infrastructuur, zoals een goed CDN, afbeeldingssitemaps voor unieke afbeeldingen, gestructureerde gegevens en goed opgemaakte SEO op de pagina.

2. Investeer in kennishubs

In november 2020 en januari 2021 testte Google Featured Snippet contextuele links die referentielinks naar andere websites vanuit de Featured Snippets toevoegden. Op 21 mei toonde Google "bug " Featured Snippets met links naar verdere zoekopdrachten in Google.

Hoewel Google nog geen specifieke plannen heeft om dit standaard uit te rollen, is het bekend dat ze in het verleden nieuwe SERP-functies op live resultaten hebben getest. Ze testten bijvoorbeeld beeldcarrousels met Featured Snippets in 2018 voor de bredere uitrol in 2020 .

Niet alleen dat, maar rivalen bij Bing gebruiken deze technieken al uitgebreid. Hun SERP's barsten van de contextuele links die afbeeldingen, kopieer- en klikbare links naar de SERP's van Wikipedia trekken.

Dit suggereert voor mij dat contextuele links in de nabije toekomst waarschijnlijk een Google-ding zullen worden.

Hoe zou u kunnen optimaliseren voor deze mogelijke ontwikkeling van functies? Naar mijn bescheiden mening is het de moeite waard om wat tijd te investeren in content in de stijl van een kennishub. Hubs waarmee u een referentie kunt worden voor gebruikers op uw eigen site en het bredere web. Hoewel het waarschijnlijk is dat veel van het verkeer voor potentiële contextuele links naar referentiesites zoals Wikipedia gaat, is het ook zo dat niet elke nicheterm of elk onderwerp een wikipagina heeft. Dus als u nu begint met bouwen, kunt u waarde toevoegen voor huidige gebruikers en toekomstige behoeften van Google's bots.

Voorbeeld van een eenvoudige kennishub

Een kennishub kan technisch eenvoudig of complex zijn, maar moet worden ondersteund met goede on-page SEO en unieke inhoud die in natuurlijke taal is geschreven.

3. Blijf gereed zodat u zich niet hoeft voor te bereiden (met gestructureerde gegevens)

Bovenaan de SERP worden gewone blauwe links steeds zeldzamer en tegenwoordig bevatten uw zoekresultaten waarschijnlijk een mix van links en informatie van door Google beheerde kanalen, zoals:

  • Google voor banen
  • Videofragmenten, voornamelijk van YouTube, eigendom van Google
  • Gestructureerde gegevens hebben Rich Results ingeschakeld zoals we de receptkaarten en/of Google Ads zien

Deze functies worden gegenereerd met behulp van Google API's, YouTube, services zoals Google Ads en ook grotendeels via specificaties voor gestructureerde gegevens. Dit komt hen goed van pas omdat ze de informatie leveren met een meer consistente gebruikerservaring, wat vooral cruciaal is in de beperkingen van een mobiel-eerst web.

Ik breng dit naar voren in een discussie over SERP-veerkracht omdat, naarmate deze nieuwe en glanzende functies worden toegevoegd, ze de plaats innemen van gewone blauwe links en historisch gezien is gezien dat ze Featured Snippets vervangen.

We zagen bijvoorbeeld een aanzienlijke daling in Featured Snippets in 2017 naarmate het aantal door Google beheerde Knowledge Panels toenam.

Gedurende deze tijd was een van de meest prominente categorietypes voor Featured Snippets recepten . Maar Google vond al snel een gebruiksvriendelijkere manier om deze inhoud weer te geven via mobielvriendelijke Rich Results.

Nu, je zou kunnen zeggen, 2017 was lang geleden , maar we hebben dit jaar vergelijkbare activiteit gezien in februari toen Moz meldde dat toen het aantal Featured Snippets tijdelijk tot historische dieptepunten daalde, we ook een stijging zagen in rijke resultaten voor filmpje tegelijk.

En hoewel veel van de Featured Snippets terugkeerden, komt het fenomeen van SERP's die niet worden gemaakt of vernietigd, maar gewoon van vorm veranderen regelmatig voor. Zelfs deze zomer is het zo dat de prevalentie van People Also Ask gestaag afneemt naarmate het aantal video's toeneemt.

Juni/juli 2021 SERP-functiewijzigingen zoals gerapporteerd door Semrush Sensor

Dit betekent dat Google SERP-ontwikkelingen kunnen leiden tot verkeersverstoring voor pagina's die zijn geoptimaliseerd voor één type zoekresultaat.

De TLDR hiervan is, leg niet al je eieren in één mand.

Als je een pagina hebt die goed presteert als een toplink, Feature Snippet of andere functie, verwacht dan niet dat dit voor altijd het geval zal zijn, omdat de SERP zelf volledig kan veranderen.

  • Bescherm uw verkeer door uw pagina's te optimaliseren voor relevante API's en strategisch gestructureerde gegevens voor uw niche, naast uw on-page optimalisaties.
  • Meer bezoekers trekken door het identificeren van concurrenten die geen gestructureerde gegevens gebruiken en uw inspanningen daarop afstemmen.
  • Houd uw niche in de gaten voor wijzigingen in Rich Results en Google-functies en plan dienovereenkomstig. Dit omvat veel van uw reguliere tools, maar ook het handmatig herzien van de SERP om nieuwe en opkomende elementen te begrijpen.

4. Duik in kernonderwerpen voor het rangschikken van passages

Google's inzet voor natuurlijke taalverwerking binnen zijn algoritmen is de afgelopen 12 maanden in een stroomversnelling geraakt toen Google Passage Ranking introduceerde tijdens Search On 2020 in de herfst en MUM op Google I/O in het voorjaar van 2021.

Vaak verward met naar tekstlinks springen , heeft Google uitgelegd dat Passage Ranking bedoeld is om hen te helpen inhoud intelligenter te begrijpen. Met name om hen in staat te stellen ' speld in een hooiberg'- passages te vinden die vragen nauwkeuriger beantwoorden, zelfs als de pagina als geheel niet bijzonder goed is opgemaakt.

De analogie die ik vaak gebruik is dat, als we ons voorstellen dat de SERP een afspeellijst met nummers was, het hele nummer sterk moest zijn om op de lijst te komen. Passage Ranking zegt in wezen dat als de rest van het nummer zo-zo is, maar de gitaarsolo echt heel goed is, het toch de moeite waard is om dat nummer aan de afspeellijst toe te voegen.

Op 10 februari 2021 ging deze update live en Google zei dat het 7% van de zoekopdrachten zou beïnvloeden en SEO's hadden veel vragen:

  • Heeft Passage Ranking invloed op hoe de SERP's eruitzien?
  • Heeft Passage Ranking invloed op hoe Featured Snippets eruit zien?
  • Heeft Passage Ranking alleen invloed op Featured Snippets of alleen op Feature Snippets?

Danny Sullivan, die met Barry Schwartz sprak via Google's Search Liaison , zei dat het antwoord Nee, Nee en Nee was.

Dus waarom breng ik dit naar voren in een discussie over SERP's?

Welnu, aangezien Passage Ranking nu een factor is die bijdraagt aan de ranking, en Featured Snippets hoger zijn dan de SERP-resultaten van de hoogste ranking, zullen we naar mijn mening waarschijnlijk meer variatie zien in het soort pagina's dat de Featured Snippet-status bereikt. Dus naast pagina's die alle best practices voor inhoudsopmaak tot op de letter volgen, zullen we waarschijnlijk meer pagina's zien die op een minder gepolijste manier informatie bieden die bevredigende zoekopdrachten biedt.

"Het doel van dit hele streven is om pagina's met geweldige informatie die per ongeluk in een slechte inhoudsstructuur is begraven, te helpen om mogelijk gezien te worden door gebruikers die op zoek zijn naar dit stukje informatie" – Martin Splitt

Geconfronteerd met deze resultaten zijn SEO's die houden van een If X, Then Y- benadering misschien perplex, maar mijn onderzoek heeft me doen geloven dat een van de bijdragende factoren de intentie van de gebruiker is.

Positieverschuivingen direct na de Passage Ranking-update suggereren dat de inhoud die werd gepromoot, zowel het wat als het waarom achter de gebruikersvragen probeerde te beantwoorden. Een voorbeeld: een website die traditioneel was geoptimaliseerd voor het zoeken naar verschillende kleuren lieveheersbeestjes, was in januari eigenaar van het Featured Snippet.

Deze pagina is geoptimaliseerd met behulp van veel van de gevestigde SEO-technieken

  • Letterlijk geoptimaliseerd voor de zoekopdracht
  • Bevat belangrijke opmaakoptimalisaties
  • Behandelt trefwoordonderwerp direct om te beantwoorden Wat zijn de verschillende kleuren van lieveheersbeestjes
  • Core Copy is ongeveer 500 woorden

Maar na de Passage Ranking-update leverde dezelfde zoekopdracht een pagina op die minder letterlijk was geoptimaliseerd, maar die een betere contextualisering bood. Dit usurpator toonde een beter begrip van waarom lieveheersbeestjes waren verschillende kleuren en sprong van 5 e naar 1 ste plaats in februari.

Als we de pagina zelf bekijken, zien we dat in tegenstelling tot het eerdere fragment, op deze pagina

  • Core Copy is meer dan 1000 woorden
  • Bevat beperkte opmaak
  • Behandelt in het algemeen een op intentie gebaseerd onderwerp om te beantwoorden waarom

Andere voorbeelden en andere grote verhuizers gedurende deze tijd vertoonden een vergelijkbare correlatie met op intentie gerichte zoekresultaten.

Mogelijk voorbeeld van Passage Ranking met impact op Investopedia
Mogelijk voorbeeld van impact van Passage Ranking op National Zoo

In elk geval lijkt het erop dat Google probeert vooruit te denken over de intentie van de gebruiker om op zoekopdrachten te antwoorden met minder letterlijke resultaten om beter te voldoen aan het denkproces achter de zoekopdracht. Met hun machine learning-tools kan Google nu zowel onderwerpen als zoekwoorden beter begrijpen.

Dus, wat betekent dit voor SEO's?

Passage-rangschikking lijkt goed nieuws voor inhoud in lange vorm

Welnu, als u een echt, uniek perspectief op een onderwerp heeft, kan Passage Ranking een stimulans zijn om meer grondige en diepgaande inhoud te creëren die is gericht op de behoeften van gebruikers in plaats van alleen het zoekvolume.

  • Bescherm uw verkeer door uw inhoud te optimaliseren voor longtail-zoekwoorden en intentie.
  • Krijg meer verkeer naar fragmenten door op intentie gerichte inhoud te maken. Beantwoord de so what en wees niet bang voor details.
  • Denk aan onderwerpen en trefwoorden in inhoud, navigatie en klantreis.

Vanuit technisch SEO-perspectief zijn de belangrijkste tactieken een solide interne linkarchitectuur die is geoptimaliseerd met sjablonen voor lange inhoud met inhoudsopgaven.

Hoe bouw je SEO-veerkracht op voor een dynamische SERP?

Op dezelfde manier waarop je je kleedt voor een pompoengekruide herfstdag, met laagjes.

In deze blog heb ik tactieken besproken voor:

  • Inhoud optimaliseren voor gemengde media Panelresultaten uitgelichte fragmenten
  • Creëren van kennishubs voor mogelijke contextuele koppelingsontwikkelingen
  • Gestructureerde gegevens in uw website inbouwen voordat er rijke resultaten ontstaan
  • Op intentie gerichte Long Form-inhoud gebruiken om mogelijk te profiteren van Passage Ranking

Er is geen enkele tactiek die geïsoleerd werkt. De SERP is op dit moment zo dynamisch dat het streven naar, of bankieren op een enkel deel van de SERP, u waarschijnlijk kwetsbaar maakt voor verkeersstoringen als/wanneer dingen evolueren. Bedenk hoe u deze tactieken kunt gebruiken om voort te bouwen op uw bestaande SEO-fundamenten en deze naar een hoger niveau te tillen. Verandering is de enige constante, plan dienovereenkomstig.


Over de auteur

Crystal Carter is een digitale marketingprofessional met meer dan 10 jaar ervaring in het werken met SEO- en marketingklanten over de hele wereld. Als Senior Digital Strategist voor Optix Solutions identificeert en implementeert ze tactieken die bedrijven helpen bij het optimaliseren van digitale activiteiten, het stimuleren van verkoop, betrokkenheid en groei. Haar passie voor onderzoek en het beheersen van de nieuwste digitale tools helpt klanten naar de voorgrond van het digitale landschap te komen.

More To Explore