John Mueller van Google liet de suggestie varen dat een SSL-certificaat de SEO van een website zou “stimuleren”, door ondubbelzinnig te stellen dat een SSL-certificaat uw SEO niet bevordert.
Post op Mastodon Over SSL en SEO
De ontmoeting vond plaats op Mastodon, waar een lid genaamd EncryptedFence plaatste:
“Verhoog de SEO en reputatie van uw website met een onmisbare beveiligingsmaatregel: SSL-certificaat – https://certerassl.com/blog/ssl-a-must-have-security-measure-for-websites-seo
Loop de voordelen niet mis! Schaf vandaag nog een SSL-certificaat aan en houd uw website veilig.”
Google Senior Search Analyst/Head of Search Relationships John Mueller antwoordde:
“@EncryptedFence dit verhoogt niet de SEO van uw website”, sorry.”
Verhoogt een SSL-certificaat de SEO niet?
SSL, wat staat voor Secure Sockets Layer, is een gecodeerde communicatiestandaard (ook wel protocol genoemd) voor veilige internetverbindingen.
Een SSL-certificaat is een digitaal certificaat dat de identiteit van een website certificeert (authenticeert), het bevestigt dat een browser verbinding maakt met de juiste server.
Het SSL-certificaat speelt een belangrijke rol bij de veilige overdracht van gegevens via internet.
Google moedigt HTTPS aan
Google heeft een grote stap gezet om het internet te helpen gegevens veilig te publiceren, om een aantal redenen, met name gebruikersbeveiliging en privacy.
Een obstakel voor het gebruik van HTTPS was dat het proces van het verkrijgen van een SSL-certificaat was dat het proces enigszins technisch en verwarrend was.
Veel uitgevers wachtten liever met het adopteren van de standaard omdat het onnodig leek voor websites die niet betrokken waren bij het doen van financiële transacties.
Google reageerde door de acceptatie van veilige standaarden te stimuleren door HTTPS in 2014 tot een rankingfactor te maken.
Google maakt van HTTPS een sterker signaal
Google moedigde de SEO-gemeenschap aan door te beloven dat HTTPS een sterkere rankingfactor zou kunnen worden.
Google schreef in 2014:
“Bij Google I/O een paar maanden geleden riepen we op tot ‘HTTPS overal’ op internet.
We hebben ook gezien dat steeds meer webmasters HTTPS (ook bekend als HTTP over TLS of Transport Layer Security) op hun website gebruiken, wat bemoedigend is.
Om deze redenen hebben we de afgelopen maanden getest of sites beveiligde en gecodeerde verbindingen gebruiken als signaal in onze algoritmen voor het rangschikken van zoekresultaten.
We hebben positieve resultaten gezien, dus we beginnen HTTPS te gebruiken als rangschikkingssignaal. Op dit moment is het slechts een heel licht signaal, dat minder dan 1% van de wereldwijde zoekopdrachten beïnvloedt en minder weegt dan andere signalen, zoals inhoud van hoge kwaliteit, terwijl we webmasters de tijd geven om over te schakelen naar HTTPS.
Maar na verloop van tijd kunnen we besluiten om het aan te scherpen, omdat we alle website-eigenaren willen aanmoedigen om over te schakelen van HTTP naar HTTPS om iedereen veilig op internet te houden.”
Google zei dat het zou kunnen besluiten om het HTTPS-signaal te versterken.
De onmiddellijke en wijdverbreide acceptatie van HTTP betekende in wezen dat de SEO-gemeenschap antwoordde: “Ik ga je dwingen dit te doen!”
De respons was overweldigend positief en SSL-certificaten vlogen de digitale schappen uit als afgeprijsde tv’s op een Black Friday.
Zal SSL uw SEO niet verbeteren?
Als HTTPS een rankingfactor is, waarom beweerde John Mueller dan dat SSL-certificaten de SEO niet verhogen?
Een ranking factor is immers een criterium dat Google gebruikt om te bepalen of een website wel of niet rankt voor een zoekopdracht.
Dus alles dat een rankingfactor is, zal SEO stimuleren, toch?
Nou, zo is het niet.
Sommige rankingfactoren, zoals HTTPS, zijn extreem licht.
Iedereen is het erover eens dat links van andere sites een belangrijke rankingfactor zijn.
Daarom is het geen mentale inspanning om te accepteren dat andere rankingfactoren zo gering zijn dat ze een minimale rol spelen bij het bepalen hoe hoog een website zal ranken.
Een andere overweging over HTTPS als een zwakke SEO-boost is dat vrijwel alle sites tegenwoordig HTTPS gebruiken.
Dit creëert de situatie waarin elke rankingbonus die is afgeleid van het gebruik van HTTPS in wezen wordt geannuleerd.
John Mueller van Google is op dit punt consistent geweest over de relatieve zwakte van het HTTPS-rangschikkingssignaal.
Zo beantwoordde hij in 2019 een vraag over SSL-certificaten waarbij een bedrijf beweerde dat het ontbreken van een certificaat ervoor zou zorgen dat Google een site zou laten vallen in de zoekresultaten van Google.
“Zonder SSL-certificaat zal Google uw website waarschijnlijk achterlaten in de zoekresultaten”
Müller beantwoord:
“Ja, dit is fout.
HTTPS speelt helemaal geen rol bij de beslissing om een pagina al dan niet te indexeren.
We gebruiken HTTPS als een lichtgewicht rankingfactor en HTTPS is geweldig voor gebruikers.
Een gratis certificaat van Let’s Encrypt werkt net zo goed.”
Nogmaals met de nuance van SEO…
Er is veel verwarring ontstaan over HTTPS als ranking factor.
Sommige mensen beweerden dat het een tie-breaker is voor al het andere als het gelijk is. Hoewel HTTPS tegenwoordig zo vaak wordt gebruikt dat het moeilijk is om een link te bedenken die verbroken zou kunnen worden.
Het is waarschijnlijk gemakkelijker te begrijpen als je bedenkt dat als links een sterk signaal kunnen zijn, dit betekent dat andere factoren, zoals HTTPS, een zwak signaal kunnen zijn, zonder echte boost voor SEO.
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Ollyy

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!