Substack heeft Substack Chat gelanceerd, een discussiefunctie waarmee auteurs rechtstreeks via een mobiele app met hun publiek kunnen communiceren.
De verhuizing positioneert Substack als een directe concurrent van Twitter, dat onrust ervaart in de nasleep van de overname van Elon Musk en het daaropvolgende ontslag van topmanagers.
De lancering van Substack Chat komt slechts enkele dagen nadat het bedrijf zich openlijk begon te richten op Twitter-gebruikers.
Met de nieuwe functie kunnen communities worden gemaakt zonder externe platforms
Gericht op het helpen van makers bij het cultiveren van een ondersteunende gemeenschap, probeert Substack Chat te voorzien in een behoefte die het in San Francisco gevestigde bedrijf in zijn aanbod heeft gezien.
Substack zegt in een blogpost:
“Naarmate de kwaliteit van het schrijven op Substack groeide en de commentarensecties verlichtten met intelligente discussies, begonnen gemeenschappen van abonnees vorm te krijgen. Sommige ondernemende schrijvers hebben de zaken een tandje hoger gezet. In eigen handen door integraties met Discord, Slack en Telegram te hacken om gemeenschappen van volgelingen te cultiveren.”
De release van deze nieuwe activeringsfunctie biedt de gewenste chatfunctionaliteit zonder de noodzaak van platforms van derden. In plaats daarvan kunnen makers van bulletinboards discussies starten vanaf hun instellingenpagina of vanuit de iOS-app.
Het is meer ontworpen als een traditionele chat-app in plaats van als een scrollende tijdlijn om te lezen, het is bedoeld om natuurlijke discussies te vergemakkelijken terwijl auteurs de controle houden over onderwerpen en toon.
De Twitter-rol van Musk zorgt voor onzekerheid
Twitter is sinds het begin een populair sociale-mediaplatform voor makers van inhoud, maar de recente overname door Musk heeft veel gebruikers onzeker gemaakt over de toekomst.
Het bedrijf kampt naar verluidt met interne conflicten terwijl werknemers zich voorbereiden op wijdverbreide ontslagen. Bovendien beweren werknemers dat ze onder extra druk hebben gestaan toen Musk het bedrijf naar een betaald abonnementsmodel duwt.
Volgens een artikel in The Verge wil de CEO van Tesla en SpaceX de prijs van Twitter Blue verhogen van $ 4,99 per maand naar $ 19,99 per maand.
Naast het geven van vroege toegang tot functies aan gebruikers, omvat de verhoogde prijs ook verificatie. Volgens berichten wordt iedereen die niet kiest voor de nieuwe abonnementsversie van zijn blauwe merk ontdaan.
Twitter-gebruikers en adverteerders lijken een afwachtende houding aan te nemen op het platform, vooral als het gaat om contentmoderatie. Dit komt na een toename van 500% in tweets met racistische opmerkingen na Musk’s eerste weekend als eigenaar van de sociale-mediasite.
Andere bedrijven die willen concurreren met Twitter
Twitter-oprichter en voormalig CEO Jack Dorsey heeft ook plannen geopperd om te concurreren met Twitter. Bluesky Social, zijn nieuwe bedrijf, accepteert momenteel bètatesters voor een platform dat gebruikers meer controle wil geven over het algoritme via wat het het AT-protocol noemt.
Mastodon, een gedecentraliseerde Twitter-concurrent, zag meer dan 230.000 nieuwe gebruikers na de overname van Musk.
Uitgelichte afbeelding: Rawpixel.com/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!