Om TikTok waardevoller te maken voor zijn gebruikers en om Pi-dag (3.14) te vieren, kondigde het de lancering aan van een nieuw kanaal gewijd aan STEM: wetenschap, technologie, techniek en wiskunde.
Dit verschijnt naast de volgende en voor jou beschikbare kanalen wanneer je inlogt op je TikTok-account.
TikTok STEM-feed vs. Hashtag STEM
Gebruikers kunnen miljarden STEM-gerelateerde video’s vinden op TikTok met behulp van #STEM en gerelateerde hashtags. Maar zoals elke hashtag, omvatten #STEM- en gerelateerde hashtag-resultaten elke video die een STEM-hashtag aan de beschrijving heeft toegevoegd. TikTok-makers kunnen een STEM-gerelateerde hashtag in elke video opnemen, ongeacht of de inhoud daadwerkelijk over STEM-onderwerpen gaat of juist is.
Aan de andere kant zal de nieuwe STEM-feed worden beoordeeld door TikTok-partners Common Sense Networks en Poynter.
Common Sense Networks zal de inhoud evalueren om ervoor te zorgen dat deze geschikt is voor adolescenten en niet schadelijk is voor hun sociale, emotionele of cognitieve ontwikkeling. Poynter zal STEM-inhoud evalueren op feitelijke nauwkeurigheid, en ervoor zorgen dat wat gebruikers leren hen zal helpen hun STEM-studies voort te zetten.
Screenshot van TikTok, maart 2023
De nieuwe STEM-feed bevat alleen video’s die beide controles doorstaan, zodat studenten de informatie veilig kunnen gebruiken voor educatieve doeleinden.
De nieuwe STEM-feed wordt in maart gelanceerd in de VS.
Waarom zou TikTok een STEM-feed lanceren?
De nieuwe STEM-feedfunctie komt na speculaties dat TikTok zijn algoritme gebruikt om propaganda en verkeerde informatie naar specifieke doelgroepen te sturen, wat wetgevers ertoe aanzet een wetsvoorstel op te stellen met de naam RESTRICT Act. Hierdoor zouden ze de technologie van bepaalde landen kunnen beoordelen om er zeker van te zijn dat deze de nationale veiligheid niet bedreigt.
Talrijke rapporten wijzen ook op verschillen tussen de inhoud die wordt getoond aan het Amerikaanse TikTok-publiek en het Douyin-publiek (de Chinese versie van TikTok).
Video’s die op Douyin onder tieners worden gepromoot, zijn meer gericht op educatieve en patriottische inhoud, zoals wetenschappelijke experimenten en virtuele museumrondleidingen. Douyin sluit video’s uit die grappen, bijgeloof en amusementssites bevatten voor zijn tienerpubliek.
Wat zou de potentiële langetermijnimpact van dit soort begeleiding kunnen zijn?
Lego ondervroeg 3.000 tieners in de VS, het VK en China en vroeg welke carrière ze wilden volgen als ze opgroeiden. Een derde van de respondenten had de ambitie om vlogger/YouTuber te worden.
De helft van de ondervraagden in China had de ambitie om astronaut te worden.
Op STEM gerichte inhoud voor een jonger publiek in de VS zou kunnen helpen de trend te veranderen, door meer tieners aan te moedigen zich op hun studie te concentreren in plaats van te streven naar invloed op sociale media. Dit is belangrijk, aangezien slechts 20% van de makers van inhoud een leefbaar loon verdient.
Douyin dwingt ook een maximum van 40 minuten per dag af voor jongere doelgroepen om te voorkomen dat gebruikers verslaafd raken aan sociale media. Er zijn tijdslimietfuncties voor TikTok-gebruikers, maar deze zijn optioneel.
Zoals bij elk sociaal netwerk, moeten ouders in de VS de tijd nemen om met hun tieners te communiceren over de inhoud die ze bekijken. TikTok biedt een gids voor voogden om meer te weten te komen over manieren waarop ze de activiteiten van hun tieners op TikTok kunnen beheren om ervoor te zorgen dat dit geen negatieve invloed op hun leven heeft.
Uitgelichte afbeelding: diy13/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!