Meer dan een dozijn recente LinkedIn Jobs-berichten suggereren dat het sociale-mediaplatform TikTok de magazijn- en logistieke sector betreedt.
Volgens de lijsten, die voor het eerst werden gerapporteerd door Axios, is het Chinese bedrijf bezig met het bouwen van “global fulfilment centers” en is het op zoek naar werknemers voor locaties in zowel Seattle als Los Angeles.
“De e-commerce-industrie heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt en is een fel omstreden ruimte geworden onder grote internetbedrijven, en de toekomstige groei ervan kan niet worden onderschat”, zei TikTok in een werkpost. “Met miljoenen trouwe gebruikers over de hele wereld geloven we dat TikTok een ideaal platform is om onze gebruikers een nieuwe en betere e-commerce-ervaring te bieden.”
Volgens de berichten wil het korte platform voor het delen van video’s opslag-, bezorg- en retourservices aanbieden aan verkopers. Ze zullen ook douane-inklarings- en supply chain-systemen omvatten.
Deze aanwervingen lijken erop te wijzen dat het bedrijf bezig is e-commerce te ontwikkelen als een nieuwe manier om geld te genereren, wat bijdraagt aan de toch al indrukwekkende advertentie-inkomsten, die naar verwachting exponentieel zullen blijven groeien.
TikTok zet zich in voor e-commerce, live winkelen
In augustus 2021 ontwikkelde TikTok een samenwerking met Shopify waarmee verkopers hun Shopify-winkelpuien konden verbinden met het socialemediaplatform. Dit was bedoeld om retailers te helpen hun merken te promoten en hun producten te verkopen via biologische ontdekkings- en winkeltabbladen.
Het platform waagt zich ook aan live shopping, een fenomeen dat ongelooflijk populair is in China en andere Aziatische landen, maar langzamer in de rest van de wereld.
Rapporten over de zomer beweerden dat TikTok zijn live shopping-plannen voor de VS en Europa verliet nadat het moeite had om voet aan de grond te krijgen, maar recentere rapporten geven aan dat het live shopping-initiatief weer aan het werk is
Op 1 oktober meldde de Financial Times dat het socialemediabedrijf zich richt op een samenwerking met TalkShopLive om zijn live shopping-platform te lanceren.
Volgens rapporten zijn de details nog niet afgerond en is er geen contract getekend, maar dit zou TikTok in staat stellen zijn live-aankoopactiviteiten uit te besteden. Door deze samenwerking kan TikTok de technologie van TalkShopLive gebruiken om makers van inhoud de mogelijkheid te bieden om live winkelsessies te hosten terwijl ze hun eigen streams uitzenden.
Hoewel de opname in de e-commercemarkt in Noord-Amerika traag is verlopen, heeft het socialemediaplatform al een bewezen staat van dienst in Zuidoost-Azië en andere regio’s.
TikTok-magazijnen kunnen Amazon uitdagen
Met meer dan een miljard maandelijkse actieve gebruikers is TikTok een krachtige online speler. Door zijn eigen e-commerce supply chain-systeem te creëren, zou het een ernstige bedreiging kunnen vormen voor de hegemonie van Amazon, dat al lang het online winkelen domineert.
“Door opslag, bezorging en retourzendingen aan de klantenservice te bieden, is het onze missie om verkopers te helpen hun operationele capaciteit en efficiëntie te verbeteren, kopers een bevredigende winkelervaring te bieden en een snelle en duurzame groei van TikTok Shop te garanderen”, schreef het socialemediabedrijf in een krant. . vermeld
Uitgelichte afbeelding: Shutterstock/Koshiro K

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!