fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Top 5 tips voor een zoekdoelgroepstrategie in 2021

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Een van de meest voorkomende fouten bij zoekaccounts bij het uitvoeren van audits is dat voor een groot deel van de accounts een laag aantal doelgroepen is toegepast op hun campagnes, waarbij vaak alleen goed presterende doelgroepen worden toegepast. De logica hierachter is vaak dat het zoeken door de intentie wordt gestuurd in plaats van door het publiek, waardoor doelgroepen niet de aandacht krijgen die ze nodig hebben.

Voordat we ingaan op onze toptips, is het misschien het beste om een paar punten te verduidelijken; binnen doelgroepen stelt Google klanten in staat om doelgroepen toe te voegen op 'targeting' of 'observatie'. Targeting betekent dat u alleen biedt op gebruikers die zich in een bepaalde doelgroep bevinden, zodat u zich op een specifieke groep gebruikers kunt richten. Observatie betekent dat u alleen naar doelgroepen kijkt voor prestaties en biedingen wijzigt op basis van hun prestatiegegevens.

De maatstaf die wordt beoordeeld bij audits is de diepte van het publiek; gedefinieerd als het percentage verkeer dat via een observatiedoelgroep komt, afgezet tegen het totale verkeersvolume op het account/de campagne. Als vuistregel heb ik de neiging om te streven naar 75-80% doelgroepdiepte binnen campagnes om het geleerde uit gegevens te maximaliseren.

1- Doelgroepgegevens zijn voedsel voor uw biedstrategie.

Met de volledige verschuiving naar automatisch bieden in de afgelopen jaren, zijn zoekmarketeers steeds afhankelijker geworden van de kracht van een biedstrategie. Hoewel een biedstrategie veel van het gruntwerk voor u zal doen, biedingen beheren en gegevenssignalen interpreteren, is het de verantwoordelijkheid van de accountmanager om first-party doelgroepgegevens aan de biedstrategie te geven als het gaat om doelgroepen. Doelgroepgegevens vormen de basis voor uw biedstrategie. Hoe meer inzichtelijke gegevens u kunt leveren (met een grotere doelgroepdiepte) voor uw biedstrategie, hoe beter de besluitvorming over een biedstrategie zal zijn, waardoor uw algehele prestaties toenemen. Doelgroepsegmenten van derden worden geïnterpreteerd door de biedstrategie

2- Pas niet zomaar elke beschikbare doelgroep toe.

Een interessante manier waarop ik bedrijven heb gezien die zoekdoelgroepen benaderen, is door elke beschikbare doelgroep van Google toe te passen, wat betekent dat ze bijna 100% doelgroepdiepte hebben. Hoewel dit voldoet aan controles voor de diepte van het publiek, zou een rigoureuze zoekauditor ook op zoek zijn naar gegevenssegmentatie binnen de diepte van het publiek. Als een account 1000/1000 klikken heeft die door observatiedoelgroepen stromen, maar dit is gesegmenteerd over 500 verschillende doelgroepgroepen, zal de leerervaring van deze doelgroepen zeer beperkt zijn (als er al afhaalmaaltijden kunnen zijn!). Gegevens moeten worden verzameld om conclusies te kunnen trekken over hun prestaties. Hoewel we streven naar een grote publieksdiepte, is het belangrijk om dit binnen een zo laag mogelijk aantal doelgroepen te doen om gegevenssegmentatie te voorkomen.

3- Zorg ervoor dat u ook slecht presterende doelgroepen opneemt.

Een van de manieren waarop veel bedrijven over doelgroepen denken, is vanuit een kanaaloverschrijdend perspectief – alleen die doelgroepen die goed converteren op hun op vertoningen gebaseerde kanalen (Display en Facebook). Waar dit bij het zoeken toe leidt, is een biedstrategie die geen holistisch beeld geeft van de prestaties van het publiek. Uit de gemiddelde conversieratio's in het zoeknetwerk weten we dat de meerderheid van de gebruikers geen conversies genereert. Het is dus belangrijk om doelgroepen met een lage conversie in onze strategie op te nemen, zodat de strategie de biedingen voor deze doelgroepen verlaagt. Het doel hier is om uw biedstrategie zoveel mogelijk signalen te geven om ervoor te zorgen dat deze biedingen verhoogt voor gebruikers die waarschijnlijk zullen converteren, en verlaagt voor gebruikers die dit waarschijnlijk niet zullen doen.

4- Gebruik 1st Party-gegevens zo vaak mogelijk.

Nu het einde van cookies nabij is, is de toekomst van doelgroeptargeting op Google onzeker, maar de wereld van digitale marketing zal zich altijd aanpassen en veranderen naarmate het ecosysteem evolueert. Een van de beste adviezen voor zoekaccounts om zich voor te bereiden op de komende wijzigingen, is om zo vaak mogelijk first-party gegevens te gebruiken. Gegevens uit de eerste hand kunnen op veel manieren worden gebruikt: om bestaande klanten te targeten/uit te sluiten (afhankelijk van hun bedrijfsmodel en of gebruikers meer dan één keer converteren) en om 'vergelijkbare' doelgroepen (ook wel vergelijkbare doelgroepen genoemd) op te bouwen om aan uw zoekdoelgroepstrategie. Google stelt u ook in staat om een dwarsdoorsnede te maken van uw first-party doelgroeplijst en geeft u Google In-market/affiniteiten die zeer goed indexeren binnen uw converters, zodat u effectief weet in welke doelgroepen uw converters zich waarschijnlijk bevinden. Hoe afhankelijker u bent zijn op uw first-party data, hoe kleiner de kans is dat u wordt beïnvloed door veranderingen in het ecosysteem om u heen.

5- Trek inzichten over verschillende kanalen.

Een strategie voor een zoekpubliek is ongetwijfeld anders omdat het een intentiegestuurd kanaal is, maar een goed begin zou zijn om inzichten te putten uit andere kanalen die je gebruikt. Er zijn twee soorten doelgroepen waarmee u rekening moet houden wanneer u cross-channel kijkt; die doelgroepen die goed converteren en die een groot aantal gebruikers aantrekken. Dit geeft je een goed startpunt om doelgroepen met een hoog conversiepercentage te vinden, evenals een aantal doelgroepen die je in de richting van het doel brengen om de diepte van het publiek te vergroten met een minimum aantal doelgroepgroepen.

Afsluitende gedachten

Zoekmarketeers moeten meer aandacht besteden aan de diepte van hun first-party doelgroep en niet zo sterk afhankelijk zijn van hun biedstrategieën om al het werk voor hen te doen – u hebt nu de top 5 tips om u te helpen bij het organiseren van een uitgebreide doelgroepstrategie voor uw zoekopdracht campagnes!

More To Explore